تبعیت فدراسیون فوتبال از فیفا برای تغییرات

بر اساس مذاکرات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده‌ای نزدیک قرارداد ساخت ساختمان جدید فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و فوتبال ساحلی در آکادمی ملی فوتبال (مجاورت ورزشگاه آزادی) امضا خواهد شد.

این کار، پروژه‌ای بزرگ بوده که مهدی تاج از مدت‌ها قبل اجرایی کردن و به نتیجه رساندن آن را در دستور کار خود قرار داده است. به این ترتیب بعد از مذاکره با شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف، مدیران فدراسیون مذاکرات مثبتی با مسئولان رده‌بالای یکی از اپراتورهای بزرگ تلفن همراه انجام داده‌اند تا عملا با کمک شهرداری و معامله با آن‌ها پروسه اجرایی شدن این طرح کلید بخورد.

مذاکره و توافق با دو وزیر

در این راستا موافقت ضمنی وزارت ورزش هم گرفته شده و حتی مدیران فدراسیون طرح و ایده خود را با وزیر ارتباطات و فناوری هم در میان گذاشته‌اند تا عملا مانعی برای متمرکز شدن تمام تشکیلات اداری فوتبال در جنب کمپ تیم‌های ملی وجود نداشته باشد.

براساس اعلام منابع آگاه قرار است ساختمان‌های فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ برتر و سازمان فوتسال با عقد یک قرارداد رسمی به این اپراتور فروخته شود و در عوض آن شرکت مذکور بودجه کامل ساخت و ساز طرح ساختمان جدید را تامین کند. به این ترتیب احتمال دارد تا زمان کامل شدن ساخت این پروژه، تشکیلات فدراسیون و سازمان لیگ در همین ساختمان‌های فعلی به صورت اجاره به کار خود ادامه دهند.

 
مدیران فدراسیون فوتبال هنوز به صورت شفاف درباره چگونگی اجرای این طرح صحبتی در رسانه‌ها انجام نداده‌اند اما منابع آگاه خبر دادند با توجه به تغییرات اساسی صورت گرفته در اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال و کاهش تعداد نواب رئیس و کمیته‌ها، اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال هم با چنین تغییراتی رو‌برو شود.

تبعیت از فیفا برای تغییرات

مسئولان فیفا مدت‌ها قبل هم به مدیران فدراسیون فوتبال در حاشیه یک جلسه به صورت شفاهی اعلام کردند که هیچ نیازی نیست فدراسیون فوتبال سه نایب رییس و حدود ۱۶ کمیته دائمی داشته باشد. به همین ترتیب در اساسنامه جدید قطعا با ادغام چند کمیته در فدراسیون فوتبال رو‌برو خواهیم بود که تبدیل شدن کمیته‌های آموزش، جوانان و فنی‌و‌توسعه یکی از تغییرات قطعی خواهد بود. البته کم شدن تعداد نواب رئیس به همین راحتی‌ها در فوتبال ایران انجام نخواهد شد و جنجالی و زمان‌بر خواهد بود اما با توجه به متمرکز شدن تمام تشکیلات فوتبال در مجاورت ورزشگاه آزادی، این تغییرات طبیعی به نظر خواهد رسید.

سازمان لیگ منحل می‌شود؟

یکی دیگر از کمیته هایی که درباره آینده آن حرف و حدیث‌های زیادی مطرح می‌شود سازمان لیگ است. طبق قانون تمام مسابقات فوتبال کشور باید زیر نظر کمیته مسابقات برگزار شود و این کمیته می‌تواند در صورت لزوم برگزاری لیگ‌های مختلف را به سازمان لیگ مجزا که از چارت سازمانی و نیروی انسانی مناسب برخوردار است واگذار کند اما الان سال‌های سال است که همه چیز در فدراسیون فوتبال ایران برعکس اداره می‌شود.

 
تمام تشکیلات در سازمان لیگ خلاصه شده و عملا چیزی به نام کمیته مسابقات وجود ندارد. طبق اساسنامه نایب رئیس دوم فدراسیون رئیس کمیته مسابقات لیگ است. مهدی تاج در دوره قبلی که نایب رئیس دوم کفاشیان بود، اداره سازمان لیگ را سال‌ها بر عهده داشت و یکی از عمده مشکلاتش با دبیرکل فدراسیون این بود که علیرضا اسدی معتقد بود تاج رئیس کمیته مسابقات است و دپارتمان کمیته مسابقات باید زیر نظر او فعالیت داشته و اعضای کمیته هم مشخص باشند اما تاج و همکارانش سازمان لیگ را به یک سازمان مستقل تبدیل کرده بودند و عملا همان‌طور که اشاره شد چیزی به اسم کمیته مسابقات وجود نداشت.

در شرایط کنونی اما با توجه به اهمیت برگزاری مسابقات لیگ و یکی شدن حساب‌های فدراسیون و سازمان‌لیگ، این احتمال هم وجود دارد که با ساخت ساختمان جدید فدراسیون، دوباره کمیته مسابقات احیا شود تا مدیران ارشد کنونی این مجموعه دوباره بتوانند تاثیرگذاری بیشتری روی لیگ‌های مختلف فوتبال ایران داشته باشند.

به نظر می‌رسد با آغاز ساخت پروژه ساختمان جدید فدراسیون، فوتبال ایران با تغییراتی اساسی و البته پرسروصدا رو‌برو خواهد شد چرا که تغییر اساسنامه و نقل مکان به ساختمان جدید، عملا باعث حذف تعدادی از افراد از بدنه اجرایی فوتبال کشور می‌شود.