معاون وزیر ورزش تکلیف پرسپولیسی ها را مشخص کرد

محمدرضا داورزنی در پایان مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکیت در خصوص آیین‌نامه انتخابات روسای فدراسیون‌ها اظهار داشت: قبل از پایان سال 95 اصلاحاتی در آیین‌نامه انتخابات روسای فدراسیون‌ها انجام شد و فیلتر رسیدن به ریاست را کمی تخصصی‌تر کردیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در خصوص نظارت وزارت ورزش بر اردوهای خارج از کشور گفت: سیاست کلی سال 96 که توسط وزیر ابلاغ شد و در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بود، مدیریت بهتر بر منابع مالی است. در سال گذشته 16 هزار و 660 نفر در شورای برون‌مرزی مصوبه داشتیم که این تعداد چیزی نزدیک به 7، 8 میلیون دلار ارز دولتی گرفته بودند که البته از سایر منابع هم استفاده شد.  از طرف دیگر سیاست ما این است که سفرهایی صورت بگیرد که در جهت ارتقای فنی باشد و فقط صرف برگزاری اردوی تدارکاتی و استفاده از مسائلی همچون چمن و هتل نباشد. به همه فدراسیون‌ها اعلام شده است که نظر وزارت ورزش در خصوص چنین اردوهایی منفی است. در واقع سفری باید برنامه‌ریزی شود که در آن بازی تدارکاتی صورت بگیرد، البته این بازی تدارکاتی هم باید با تیم‌های قابل قبول یا ملی باشد و در صورت برنامه‌ریزی دیدار با تیم‌های سطح پایین این موضوع هم در شورای برون‌مرزی مورد بررسی قرار می‌گیرد، منظورمان این است که حریفان تدارکاتی باید هم‌تراز یا بالاتر از تیم اعزامی کشورمان باشد.

داورزنی در مورد بلوکه شده فدراسیون فوتبال در فیفا گفت: فدراسیون این موضوع را پیگیری می‌کند. البته بخش دیپلماسی هم به دنبال راهکاری است تا موضوع حل شود. فکر می‌کنم با توجه به همه شرایط این امید وجود دارد که فدراسیون می‌تواند این پول‌ها را بگیرد. محدودیت‌هایی که در تحریم‌ها از گذشته مانده بود برداشته شده و فکر می‌کنم با رایزنی‌ها و حمایت بانک مرکزی و وزارت امور خارجه این اتفاق محقق شود. 

وی درباره هیئت مدیره باشگاه‌ پرسپولیس و معرفی اعضای آن تصریح کرد: هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای وزارت ورزش مهم هستند چرا که وزارت ورزش متولی آنهاست. فکر می‌کنم تا پایان هفته جاری یا نهایتا شنبه هفته آینده اعضای هیئت مدیره پرسپولیس هم معرفی می‌شوند تا این تیم با خیالی راحت کار خود را به جلو ببرد. 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در خصوص بازی استقلال و پرسپولیس در آلمان گفت: این موضوع یک بیزینس پلن دارد، در واقع برگزاری این دیدار نه تنها برای دو باشگاه هزینه ندارد بلکه حتی می‌تواند برای آنها و همچنین صداوسیما درآمدزا باشد و منابع پول ایجاد کند.

داورزنی در مورد این که گفته می‌شود برخی از روسای فدراسیون‌ها هستند، اظهار داشت: هر رئیس فدراسیونی که دوشغله باشد طبق مقررات با او برخورد می‌کنیم. هر کسی که در خصوص دوشغله بودن نامش مطرح شده باشد سیستم نظارتی با او برخورد می‌کند. 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره ولخرجی باشگاه استقلال در فصل نقل و انتقالات گفت: هیئت مدیره باشگاه این موضوع را بررسی خواهد کرد و در واقع برنامه‌ها متناسب با میزان درآمد باشد که البته این موضوع در خصوص همه باشگاه‌ها صدق می‌کند. وزارت ورزش دخالتی در این‌باره نمی‌کند اما نظارت دارد، نقش هیئت مدیره هم این است که حواسش به چنین مسائلی باشد. در واقع هیئت مدیره نقش کلیدی دارد.

داورزنی درباره اتفاقات اخیر تکواندو گفت: فدراسیون تکواندو در ارزیابی سال 95 در مجموع فعالیت‌هایش به عنوان فدراسیون برتر انتخاب شد اما نتیجه مورد انتظار در المپیک و مسابقات قهرمانی جهان این بود که به موفقیت هم برسد. این انتظار را همین فدراسیون در مردم ایجاد کرده است اما اتفاقات دو سال اخیر و کمی اختلاف نظر‌ها باعث شده که آن همدلی که باید وجود داشته باشد کمرنگ باشد. اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد که راه‌حلش این است که همدلی را ایجاد کنیم و ما یک آسیب‌شناسی انجام خواهیم داد و هر اقدامی که لازم باشد صورت می‌گیرد. نکته کلیدی تفرقه‌ای است که شکل گرفته است، در واقع زحمات زیادی کشیده شده اما این اختلاف نظرها باعث تخریب آنها شده است. انتظار مردم این است که تکواندو روی سکو باشد و مردم هم الان گله‌مند هستند.

 

وی در خصوص شرایط فدراسیون تیراندازی با کمان و مسائل مربوط به اساسنامه این فدراسیون گفت: صحبتی که با فدراسیون داشته‌ایم این بوده که اساسنامه‌ای که به فدراسیون جهانی ارسال کرده‌اند به تصویب دولت نرسیده بود و نمی‌توانیم براساس آن اساسنامه هم انتخابات را برگزار کنیم، تلاش ما این است که اساسنامه‌ای مورد تایید قرار بگیرد که هم قوانین داخلی و هم منشور المپیک در آن رعایت شده باشد و به تایید دولت هم برسد. موضوع اساسنامه فدراسیون‌ها در بخش بررسی نهایی است، فرمت کلی کار بدین گونه است که 70 درصد مسائل مربوط به اساسنامه در همه فدراسیون‌ها مشترک است و 30 درصد بحث مربوط به هر فدراسیون است. اساسنامه جدید به مقدار زیادی با اساسنامه قبلی تفاوت دارد، نظارت دولت هم در سیاست‌گذاری‌های کلان دیده شده است و توجه دولت را در امور اجرایی فدراسیون دیده‌ایم.

داروزنی خاطرنشان کرد: هیچ نشانه‌ای از دخالت دولت در اساسنامه جدید وجود ندارد، دخالت یعنی عزل و نصب و ورود مستقیم به مسائل هر فدراسیون که این مورد در اساسنامه جدید وجود ندارد، کمیته بین‌المللی المپیک در سال 2016، 17 بند را به فدراسیون‌های جهانی ابلاغ کرد که در آنها به اختیارات فدراسیون‌ها و همچنین نقش دولت‌ها اشاره می‌کند، بدون حضور دولت امکان کار کردن نیست و دولت هم می‌گوید که باید چارچوب‌های کلی و اصلی رعایت شوند. حضور دولت در مجامع به عنوان یک عضو است و ما در اساسنامه جدید نقش حوزه‌های تخصصی ورزش را بیشتر دیده‌ایم، دولت در سیاست‌گذاری‌های کلان دخالت می‌کند نه در جزئیات، در واقع ما می‌گوییم که هر فدراسیون چه برنامه‌ای دارد و براساس آن برنامه است که امکانات را در اختیار فدراسیون‌ها می‌گذاریم تا اهداف مورد نظر محقق شود. نظارت دولت یک نظارت برنامه‌ای و دخالت برنامه‌ای است. قرار است که شادی مردم رقم بخورد و دولت هم برای این شادی و غرور ملی هزینه می‌کند، ما باید نقش دولت را در جای خودش ببینیم اما اینکه گفته می‌شود دولت دخالت دارد به نظرم این یک پارادوکس ایجاد می‌کند چرا که نمی‌شود امکانات را از دولت بگیریم و سپس بگوییم که دولت اصلا نباشد، در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که بگویند دولت حضور نداشته باشد و حمایت نکند در واقع در همه جای دنیا نقش دولت در جای خودش است.