درخشش به موقع دو بازیکن سرخابی

محسن ربیع خواه و جابر انصاری دو بازیکن موثر پرسپولیس و استقلال طی دو فصل اخیر بوده اند؛ اما این دو بازیکن هیچگاه درحدی که برای تیمشان مفید بوده اند مورد تقدیر قرار نگرفته اند. ربیع خواه که در شرایط دشوار پرسپولیس از منظر بازیکن در پست های مختلف برای تیمش بازی کرده و جابر انصاری که مجموعه ای از گل های حساس و پاس گل های مهم را برای تیمش ساخته در بیشتر مواقع مورد انتقاد بوده اند.

فشار دربی

پرسپولیس دربی را برد اما ذره ای از فشار رسانه ای بر روی این بازیکن کم نشد. جابر انصاری نیز در دربی 85 از دقیقه 61 به جای فرشیدباقری به زمین آمد اما چند موقعیت را از دست داد و انتقادهای سنگینی را بعد از بازی به جان خرید. باید دید که این دو بازیکن واقعا مستحق این حجم از انتقادات هستند؟

جابر موثر و کم دقت

جابر انصاری اگر موقعیت هایی را که به دست می آورد، تبدیل به گل می کرد می توانست یکی از بهترین های فوتبال ایران باشد. او در دربی از زمانی که به بازی آمد با جایگیری خوب و حضورش در بهترین فضای ممکن موقعیت های خیلی خوبی را برای خودش به وجود آورد اما او هر بار با بی دقتی ضربه هایش را هدر داد تا بهانه لازم را به منتقدانش بدهد. اما کمتر کسی به این موضوع دقت کرده است که قبل از حضور جابر انصاری بازیکنی از استقلال اصلا در چنین موقعیتی قرار نگرفت. درواقع این جابر انصاری است که با سبک و توانایی های بازی اش در بهترین فضاهای ممکن حضور دارد و خودش را در موقعیت گل قرار می دهد.

ربیع خواه مفید و متوسط

محسن ربیع خواه بیشترین میزان انتقادات را در فصل اخیر متحمل شده است. بازیکنی که برانکو ایوانکوویچ به سبک بازی او علاقه زیادی دارد. کمتر کسی به این موضوع دقت می کند که ربیع خواه در دو فصل حضورش در پرسپولیس بسیاری از کمبودهای تیمش را در خط دفاعی و هافبک پوشش داده و نبود او می توانست این تیم را با مشکلاتی مواجه کند. فرض کنید اگر برانکو بازیکنی مثل ربیع خواه را نداشت که می تواند در چند پست بازی کند آن هم بدون اخم و حاشیه، باید از بازیکنی مثل پلی یانسکی به جای او استفاده می کرد. حتی حسین ماهینی در دربی برگشت سال گذشته به جای کامیابی نیا بازی کرد و نتیجه اش را پرسپولیسی ها دیدند. ربیع خواه بازیکنی مفید برای پرسپولیس و برانکو است و اگر این بازیکن توان هجومی و جسارت خروج از پیله متوسط بودن را داشت شاید می توانست به پیراهن تیم ملی هم برسد.

گل هایی در شوره زار

در روزهایی که حتی برد پرسپولیس در دربی نیز از فشار انتقادات بر روی ربیع خواه کم نکرده بود، این بازیکن گل اول تیمش برابر سایپا را با کمک مدافع حریف به ثمر رساند تا آرام آرام بتواند خودش را در دل هواداران تیمش جا کند. ربیع خواه نشان داد که اگر جسارت فوتبالش را افزایش بدهد و بی محابا تر بازی کرده و به بازی هجومی هم فکر کند، می تواند جو و اتمسفر موجود را نیز به نفع خودش تغییر دهد. حسین ماهینی بعد از برد پرسپولیس برابر سایپا که منجر به صدرنشینی پرسپولیس شد توئیت کرد: «محسن ربیع خواه باید نماد اتحاد و همدلی پرسپولیسی ها بشه، ما پشت رفیق و هم بازیمون هستیم و شما هم ازش حمایت کنید.» و این یک واقعیت است که بازیکنانی مانند محسن ربیع خواه باید بهانه ای برای رسیدن یک تیم به اتحاد باشند.

جابر انصاری اما بعد از حضورش در دربی که با انتقادهای فراوانی همراه بود، در بازی با نفت از سوی وینفرد شفر در ترکیب اصلی تیمش 85 دقیقه بازی کرد. این نشان می دهد که شفر بر خلاف هواداران آتشی تیمش می داند که جابر بازیکنی موثر برای استقلال است. انصاری در این بازی یک گل برای استقلال زد تا نشان دهد هربازیکنی این توانایی را ندارد که خودش را در موقعیت گلزنی قرار بدهد. او در حال حاضر بهترین گلزن استقلال با دو گل زده است و این نشان می دهد که جابر توان اینکه دقایق بیشتری برای تیمش بازی کند را دارد. او به عنوان یک هافبک عملکرد قابل دفاعی برای تیمش داشته است. او در 58 بازی که در دو فصل قبل برای استقلال انجام داده 15 گل زده و 7 پاس گل هم داده است.