منصوریان دوست داشت استقلال اروپایی بازی کند

سرور جباروف بی تردید یکی از مهمترین بازیکنان خارجی است که وارد فوتبال ایران شده است، بازیکنی که با سابقه دو بار مرد سالی آسیا رکورد جاودانه ای از خود به جای گذاشته است. او با تمام افتخاراتی که در فوتبال ازبکستان کسب کرده است، از نیم فصل گذشته با استقلال قرارداد امضا کرد اما به دلیل مشکل محرومیت این باشگاه  از فعالیت در فصل نقل و انتقالات مجبور شد یک نیم فصل به سپاهان برود و در این فصل دوباره به جمع آبی ها برگشت و به ستاره این تیم تبدیل شد. جباروف صحبت های جالبی در مورد مرد سالی در آسیا، حضور در استقلال و اتفاق هایی که برای او در دوران فوتبالش افتاده به زبان آورد که در ادامه آن را می خوانید: 

چطور شد به ایران آمدی چون خیلی ها باور نمی کنند بازیکنی در کلاس چپاروف حاضر شود در نیم فصل به لیگ برتر بیاورد؟

ممونم بابت دعوت شما. مدیربرنامه هایم که نامش علیرضا احمدی پور است با من تماس گرفت و از من سوال کردم آیا حاضرم در فوتبال ایران بازی کنم. در آن زمان گفتم اگر برای نیم فصل باشد قبول نمی کنم ولی اگر برای یک فصل و نیم باشد حاضرم. بعد از آن با مدیر باشگاه صحبت کردم و برای عقد قرارداد وارد ایران شدم.

گفته می شود مذاکرات با تو از طریق اینستاگرام انجام شد؟

بله نرم افزارهای مختلفی در ایران است که محبوب ترین آن ایستگرام است. در کشور ما هم نرم افزارهایی وجود دارد که از این طریق با من تماس گرفته شد و این پیشنهاد به من داده شد

تو وقتی با استقلال قرارداد امضا کردی،  به دلیل مشکل محرومیت این تیم  مجبور شدی به سپاهان بروی و گفته می شود دوست داشتی در همان تیم بمانی. این موضوع را تایید می کنی؟

وقتی خوب بازی می کنی طبیعی است که همه تیم ها دنبال تو باشند اما موضوع من اصلا استقلال و سپاهان نبود. من نمی خواستم در ایران بمانم و به مدیران دو باشگاه گفتم مشکل دارم. در نهایت بعد از مدتی که به کشورم برگشتم توانستم مشکلم را حل کنم و حالا در ایران هستم.

منصوریان مربی بود که تو را به ایران آورد، آرزوهای بزرگی داشت اما فصل آنطور که می خواست برایش تمام نشد. نظرت در مورد منصوریان چیست؟

منصوریان را به عنوان انسان دوست دارم چون او من را به ایران آورد. رفتارش با بازیکنان خارجی رفتار درستی بود. با توجه به اینکه خودش در اروپا بازی کرده بود خودش خیلی دوست داشت استقلال شبیه تیم های اروپایی بازی کنه نه آسیایی. فصل پیش زمانی که نتایج منصوریان هدایت استقلال را برعهده گرفت خوب شروع نکرد اما در آخر فصل به رتبه دوم رسید. شاید او می توانست این فصل هم همین اتفاق را تکرار کند اما فرصت پیدا نکرد. من در زندگی فوتبالی ام با  25 مربی کار کرده ام و شاید خیلی از این مربی ها به خواسته خود نرسیدند چون یک مربی همیشه مدیر باشگاه و هواداران را بالا دست خود می بیند. اما منصوریان واقعا جو خوبی را در تیم حاکم کرده بود. این زندگی است، این فوتبال است و باید درکش کرد.

تو در استقلال بازیکن خوبی هستی که به عنوان مثال مربی مثل منصوریان می گفت نسبت به بازی های ایرانی سریع تر هستی. چرا با توجه به اصراری که منصوریان برای استخدام تو داشت در بعضی از بازی ها نیمکت نشین بودی؟

وقتی در مورد بازی صحبت می کنید باید بدانید هر بازی شرایط خودش دارد. بعضی از وقت ها شیوه بازی طوری است که یک بازیکن نمی تواند بازی کند. به هرحال می شود در مورد بودن یا نبودن در هر بازی ساعت ها حرف زد اما این مربی است که تصمیم می گیرد.

اگر تو سرمربی استقلال بودی، از خودت و جباری همزمان استفاده می کردی؟

اگر من مربی استقلال بودم بازیکنانی را بازی می دادم که فوتبال بفهمند. مثل بارسلونا که از بوسکتس، مسی و اینیستا استفاده می کند، بازیکنانی که در هر دقیقه می توانند شرایط بازی را عوض کنند. من اگر سرمربی استقلال بودم از بازیکنانی استفاده می کردم که درک بالایی از فوتبال داشته باشند و توان پاس دادن و بازیسازی را داشته باشند.

بازیکنان استقلال این خصوصیت را که تو می گویی را دارند؟

من الان نمی توانم حرف بزنم چون سرمربی تیم نیستم.

فرق فوتبالیست های ایرانی با ازبکستانی چیست؟

فوتبال ایران فزیکی تر، با قدرت بدنی بالاتر و با درگیری بیشتر دنبال می شود. ما بازیکنان قد بلند و فیزیکی زیادی در ایران داریم ولی در ازبکستان بازیکنان زیادی با این خصوصیت نداریم. مدافعان ایرانی خیلی خوب هستند که باعث برتری نسبت به ازبکستان شده است.

اولین بار ما نام ازبکستان را در سال 1994 شنیدیم قهرمان جام ملت های آسیا در هیروشیما شد.

ازبکستان تیم قدرتمندی است که همه تیم ها از آن می ترسند. حتی ایران هم از ازبکستان هراس دارد. مثل ایران در ازبکستان هم فوتبال ورزش اول است که دولت توجه زیادی روی آن دارد و برای آن هزینه می کند. در 8 سال گشته تیم خوبی داشتیم. در جام ملت های 2011 چهارم شدیم. ما  در جام جهانی قبلی شانس زیادی داشتیم برای صعود و فقط یک گل برابر قطر کم آوردیم. در این دوره هم خوب بودیم ولی اتفاق هایی افتاد که باید دلایل آن را پیدا کنیم. در دو بازی برابر کره و چین مستحق پیروزی بودیم ولی در بازی با چین داور اشتباه های بزرگی بر ضرر ما انجام داد.

چه بازیکنانی الان در خارج از ازبکستان دارید؟

ما در چین، قزاقستان و روسیه بازیکن داریم.

تو قرار بود برای چلسی بازی کنی؟

اینطور نبود ولی یک داستان جالب دارد.وقتی در سال 2008 بهترین بازیکن آسیا شدم به لندن رفتم. جایزه ای که به من دادند این بود که به لندن بروم و یک ماه با چلسی تمرین کنم.

سرمربی این تیم چه کسی بود؟

فلیپه اسکولاری سرمربی چلسی بود. بعدا خودش آمد ازبکستان، من به چلسی نرفتم ولی او به بنیادکار ملحق شد. البته در آن مقطع به من گفتند ما در لیگ قهرمانان آسیا بازی داریم و اجازه نداد به من به تمرین چلسی بروم.

تو بازیکن خوبی بودی ولی چرا هرگز در اروپا بازی نکردی؟

من را اینتراخت فرانکفورت می خواست ولی در جوانی قرارداد 5 ساله با پاختاکور امضا کرده بودم، باشگاه پول زیادی خواست و این قرارداد سر نگرفت.

ظاهرا در آن زمان بابایان که هم اکنون سرمربی تیم ملی ازبکستان است اجازه نداد تو به آینتراخت بروی، درست است؟

بله، او در آن زمان سرمربی پاختاکور بود و اجازه نداد بروم.

آیا تو با بابایان مشکلی داری؟

من 6 سال در پاختاکور بودم و پیشنهادهای خوبی داشتم که به روسیه و اروپا بروم. اما هیچوفت با این پیشنهاد موافقت نشد ولی من دوست داشتم برای نشان دادن خودم به دنیا به اروپا بروم. من در پاختاکور به همه چیز رسیدم، 6 بار قهرمان لیگ و 5 بار قهرمان جام حذفی شدیم. من می خواستم به اروپا بروم ولی در آن مقطع به بنیادکار رفتم چون بهترین پیشنهاد را این تیم به من داد.

پاختاکور و بنیاد کار شبیه استقلال و پرسپولیس در ایران هستند. درست است؟

بله.

کدامیک تیم مهمتر و پرطرفدارتری است؟

پاختاکور چون در سال 1956 تاسیس شده و قدیمی تر است اما بنیاد کار یک باشگاه تازه تاسیس است.

در هر تیمی که حضور داشته ای آن تیم قهرمان شده است، درست است؟

بله، 6  قهرمانی با پاختاکور، 3 قهرمانی با بنیادکار و یک قهرمانی هم با لوکوموتیو.

وقتی به ایران آمدی، خیلی ها می گفتند نشانه ای برای قهرمانی استقلال است. هنوز استقلال شانس دارد؟

بله این احتمال وجود دارد که استقلال قهرمان شود زیرا در لیگ اتفاقات زیادی رخ خواهد داد. باید در تمامی مسابقات برای پیروزی وارد میدان شویم. بازی های زیادی تا پایان لیگ باقی مانده و ما شانس خوبی داریم. همه مدیران، مربیان و بازیکنان باید تلاش کنند تا فضای خوبی ایجاد شود و این موضوع مربوط به داخل و خارج زمین است. من در کره جنوبی حضور داشتم و بر اساس تجربیاتی که دارم به نظرم سرمربی باید کاری انجام دهد که تمام تمرکز بازیکنان روی مسابقات و تمرینات باشد و به موضوع دیگری فکر نکنند. من مدت زیادی نیست که در استقلال حضور دارم اما به نظرم سخت است که این شرایط به وجود بیاید اما ما باید تلاش کنیم تا این اتفاق رخ دهد.

بهترین دوست تو در استقلال کیست؟

پادوانی.

چرا؟

ما با یکدیگر راحت صحبت می کنیم. من و او در کنار یکدیگر رستوران و خرید می رویم و فوتبال های زیادی را نگاه می کنیم.

کدام بازیکن استقلال تو را شگفت زده کرده و با استعداد است؟

از بین بازیکن های استقلال، داریوش شجاعیان می تواند در اروپا باشد. مجید حسینی، روزبه چشمی و بچه کوچولو تیم مهدی(قائدی) بازیکن بسیار خوبی است. همچنین نورافکن نیز بسیار خوب است.

نظرت درباره دو دروازه بان موفق و مدعی استقلال چیست؟

ما دو دروازه بان خیلی خوب در تیم داریم.

این دو دروازه بان رقابت در سطح بالایی دارند؟

این فوتبال است و اگر بخواهی نفر اول باشی، باید سخت کار کنی.

آیا در سپاهان هم دوستی داری که با او ارتباط داشته باشی؟

با مربی بدنساز تیم و یک بازیکن برزیلی در ارتباط هستم.

آیا با ریوالدو هم بازی بودی و به ایران آمدی؟

بله. ما برای دیدار با پرسپولیس به تهران آمدیم و یک بر صفر موفق به کسب پیروزی شدیم. ریوالدو در این بازی موفق به گلزنی شد. در این دیدار 95 هزار هوادار در ورزشگاه حضور داشتند.

درباره سبک بازی ریوالدو و تجربه هم بازی بودن با او صحبت کن؟

او تکنیک بالایی داشت و قدرت دریبل بالایی داشت. او فضاها را خیلی خوب می دید و اگر یک فضای خالی پیدا می کرد، توپ را به آنجا می فرستاد. هر وقت که او وارد زمین می شد، تلاش می کرد تا برنده زمین را ترک کند.

درباره اولین تجربه دربی صحبت کن.

حضور در ورزشگاه آزادی برای دیدار دربی، خیلی خوشحال کننده و هیجان انگیز بود. زمانیکه وارد ورزشگاه شدیم و تماشاگران هر دو تیم را دیدیم، فضای جالبی در ورزشگاه بود. هر دو تیم برای برد 100 توان خود را گذاشتند. فکر می کنم پرسپولیس کمی خوش شانس بود که برنده زمین را ترک کرد. مدافعان ما اشتباه کردند و یک پنالتی به آنها دادیم و پرسپولیس به گل رسید. استقلال در نیمه دوم خیلی، خیلی و خیلی بهتر بازی کرد.

دو مرتبه موفق به کسب توپ طلای آسیا شدی. این دو موفقیت چه تفاوتی با یکدیگر داشتند؟

من در سال 2008 برای اولین بار از میان 5 بازیکن که معرفی شدیم جایزه را کسب کردم و در سال 2011 نیز 3 بازیکن بودیم که یک نفر غیبت کرد و در نهایت جایزه به من رسید. من و هادی عقیلی روی سن قرار گرفتیم و در نهایت نام من به عنوان برنده معرفی شد.

آیا جایزه مالی دریافت کردی؟

خیر. تنها توپ طلا دریافت کردم.

چه احساسی از دریافت جایزه داشتی؟

پاداشی برای یک عمر تلاش است و نمی شود با پول آن را عوض کرد. این جایزه یک افتخار بزرگ است.

آخرین ایرانی مهدی مهدوی کیا 2004 برنده شده است.

شما باید جام قهرمانی آسیا را به دست بیاورید تا بتوانید این جایزه را کسب کنید.

آیا وقتی جایزه را گرفتی آدم مهمی به استقبال تو آمد؟

رئیس جمهور به استقبال من نیامد اما رئیس باشگاه و انسان های معروف به استقبال من آمدند و هدایای زیادی برای من آوردند که روز جذابی رقم خورد. مرتبه اولی که توپ طلا را گرفتم، بهترین لحظه من در فوتبال است. البته هر زمانی که یک جامی را کسب می کنیم، یک احساس جدید و مخصوص به خودش را دارد.

بدترین لحظه زندگی تو کی بود؟

سال 2014 که ما موفق به صعود به جام جهانی نشدیم.

بهترین بازیکن حال حاضر کشور ازبکستان کیست؟

جواب این سوال با توجه به پست های فوتبال مختلف است. نستروف یکی از بهترین های آسیا درون دروازه است. احمدوف و همچنین دنیسوف که در لوکوموتیو بازی می کند نیز بازیکن بسیار خوبی است.

بهترین بازیکن حال حاضر ایران کیست؟

بهترین بازیکن در تیم ملی ایران، سردار آزمون است.  در سپاهان نیز رسول نوید کیا و مهرداد محمدی نیز بازیکنان بسیار خوبی بودند.

چه تفاوتی میان شفر و منصوریان وجود دارد؟

شفر به تازگی به ایران آمده و مدت کوتاهی است که در اینجا حضور دارد و من نمی توانم این سوال را پاسخ بدهم.

چه زمانی از فوتبال خداحافظی می کنی؟

هیچ وقت نمی خواهم بازنشسته شوم. اگر بدن من آماده باشد، می خواهم 5 سال دیگر بازی کنم. چرا که نه؟

نظرت درباره شهر تهران چیست؟

تهران مکان های دیدنی زیاد و رستوران های خوبی دارد دارد. در فرهنگ غذایی به یکدیگر نزدیک هستیم. شما آبگوشت دارید و ما در ازبکستان شوربا داریم. کباب نیز غذایی است که همه جا سفارش می دهند. من از این غذا بدم نمی آید اما خیلی باب طبع من نیست.

چرا بازیکنان ایرانی در ازبکستان حاضر نمی شوند؟

شاید بازیکنان ایرانی علاقه ندارند در ازبکستان حاضر شوند.

آیا در ازبکستان پول مناسب پرداخت می شود؟

چند باشگاه شرایط مالی خوبی در ازبکستان دارند اما باشگاه های ایرانی شرایط مالی بهتری دارند و پول بهتری می دهند. البته باشگاه های ایرانی در زمان مقرر پول خود را پرداخت نمی کنند.