پیروانی: نامه برانکو به کی‌روش را دیدم

افشین پیروانی در حاشیه تمرین تیم فوتبال پرسپولیس در محرومیت یک جلسه‌ای هواداران، گفت: نسبت به این رای در همین مصاحبه اعتراض می‌کنم. یادی از دادشم داشته باشم، گر حکم کنند مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند.

* اتفاقات ورزشگاه آزادی، به خاطر رفتارها در تبریز بود

وی افزود: اگر هواداران ما مشکلی داشتند آنها هم مشکل داشتند. این اتفاقات به خاطر تخلفاتی بود که در تبریز و در بازی رفت رخ داد، در آنجا هیچ عکس‌العملی نشان داده نشد. هواداران محترم تراکتورسازی رفتار خوبی نداشتند و بدون شک هر کنشی یک واکنشی دارد. اگر ما مشکلی داشتیم آنها هم مشکل داشتند، این اتفاقات را رد می‌کنم. فوتبال به هوادار زنده است. هوادار حق کُری‌خوانی و حمایت از تیمش را دارد اما نباید بی احترامی صورت بگیرد. ادب، اخلاق و احترام وظیفه همه ماست، ما ادعا داریم خانواده‌ها باید به ورزشگاه بیایند، تقاضا می‌کنم این مسئله را جدی‌تر بگیریم، اگر نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش است این کار را انجام دهیم. اگر ما محروم شدیم حتماً تراکتورسازی هم باید محروم می‌شد. ما برنده بازی شدیم و دوست داشتیم محروم نشویم، حالا تلاش می‌کنیم تا بحث فرهنگی را در ورزشگاه رعایت کنیم. باید در قبال تراکتورسازی عکس‌العمل بهتری داده می‌شد.

* نمایندگان مجلس وظیفه‌ مهم‌تری از حمایت یک تیم خاص دارند

مدیر ورزشی پرسپولیس در پاسخ به این سوال که طی چند روز گذشته اعتراضات زیادی از سوی نمایندگان آذربایجان، ارومیه، تبریز، استانداری، امام جمعه و ... صورت گرفته ولی کسی از پرسپولیس حمایت نکرده و انگار این تیم برای تهران نیست، اظهارداشت: نماینده‌های مجلس در مقطع فعلی وظیفه تأئید بودجه را دارند و کارهای مهم‌تری پیش روی آنها قرار دارد. افرادی که اعتراض می‌کنند و به حمایت از تراکتورسازی پرداختند بدانند نیمی از هواداران ما آذری‌زبان و تُرک‌زبان بودند. خیلی‌ها در تیم ما چه در حال حاضر و چه زمانی که خود ما بازی می‌کردیم آذری‌زبان بودند، باید به دنبال فضای جوانمردی در ورزش باشیم و بحث‌ها را قومیتی نکنیم. وظیفه داریم به یکدیگر احترام بگذاریم. اگر ۲ گروه اختلاف پیدا کردند و شعار علیه یکدیگر دادند مطمئن باشید در پایان همه ایرانی هستند و هویت ملی دارند، نباید فراتر از بحث دین و مذهب و مملکت‌مان حرکت کنیم و بی‌احترامی کنیم، بهتر است هرکس وظیفه خودش را انجام دهد و مخصوصاً افراد حاضر در فدراسیون، پیش‌داوری نکنند. قبل از اینکه محروم شویم هرکسی ما را می‌دید می‌گفت افرادی که در فدراسیون هستند و در لیگ دستی دارند می‌گویند پرسپولیس محروم خواهد شد، اجازه بدهید کمیته انضباطی به عنوان یک نهاد مستقل خودش تصمیم بگیرد.

* در مقابل سکوت مان، دوستان بیانیه و اطلاعیه صادر کردند

وی افزود: ما در این چند روز به احترام هوادارانمان سکوت کردیم اما هرچه سکوت کردیم دیدیم دوستان هر روز اطلاعیه و بیانیه صادر کردند. باید به موضوع از دید فوتبال نگاه کنیم، نگاه نباید قومیتی باشد، تُرک، فارس، کُرد، بلوچ و ... همه ایرانی هستند، به دین، مذهب و کشورمان احترام می‌گذاریم، در بحث ملی همه دست به دست هم می‌دهیم تا ایرانی سرفراز و دوست‌داشتنی مثل همیشه داشته باشیم. افراد در اظهار نظرات خود کارشناسانه‌تر عمل کنند. محیط ورزش و فوتبال را با مسائل دیگر قاطی نکنند تا موج‌سواری کنند. بحث ورزش متفاوت است، اگر قرار باشد هر کسی در این مورد صحبت کند موضوع به بیراهه می‌رود. به عنوان یک ایرانی خواهش می‌کنم همه آرامش را حفظ کنید، باز هم می‌گویم نیمی از هواداران ما آذری‌زبان بودند ولی در بازی رفت در تبریز اتفاقی افتاد که این حواشی را در بر داشت. هادی نوروزی سمبل باشگاه پرسپولیس است، محمود خوردبین و علی پروین سمبل پرسپولیس هستند چرا باید به این نفرات در تبریز بی‌احترامی کنند؟ رفتار آن تعدادی که به این بزرگان بی‌احترامی کردند درست نبوده است اما هر کُنشی یک واکنش دارد. هر دو رفتار را رد می‌کنم اما تقاضا دارم نگاه فوتبالی داشته باشیم و بحث را به حاشیه نبریم چرا که در سال جام جهانی هستیم و از طرف دیگر پرسپولیس و تراکتورسازی نمایندگان ایران در آسیا هستند، امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد که به پیشرفت فوتبال ایران بیانجامد. پیروزی در فوتبال به ایجاد شور و نشاط در سطح جامعه می‌انجامد.

* تماشاگرنماها پرچم کشور دیگر را به ورزشگاه آزادی آوردند

پیروانی در پاسخ به این سوال که تراکتوری‌ها معتقدند شعار قومیتی سر داده شده ولی در بازی رفت و برگشت پرچم کشور دیگری را با خود به ورزشگاه آوردند و در مورد خلیج فارس شعارهای نامربوط سر می‌دهند، عنوان کرد: بدون شک این افراد تعدادی تماشاگرنما هستند، نه تراکتورسازی، نه بازیکنان این تیم و نه طرفدارانش، این افرادی که چنین کاری انجام می‌دهند را قبول ندارند. اگر ما دیدیم که افرادی چنین کاری می‌کنند نباید به آنها توجه کنیم. فوتبال یک ورزش جوانمردی است و باید به یکدیگر احترام بگذاریم. فیفا بحث فرپلی را دنبال می‌کند و همه باشگاه‌های ما پسوند فرهنگی-ورزشی دارند و باید به یکدیگر احترام بگذاریم. نه فردی که آن شعارها را داده قبول دارم و نه افرادی که آن کارهایی که شما گفتید قبول دارم. اگر محرومیتی هست باید برای همه اعمال شود، مطمئن باشید هیچکسی به این اتفاقات راضی نیست، حالا که این رفتارها شده باید فرهنگ‌سازی کنیم تا تکرار نشود. باید رفتار عاقلانه داشته باشیم. اینکه بخواهیم بیانیه بدهیم، قطعاً باشگاه ما هم شناخته شده‌تر و هم پر هوادارتر است، آنقدر آدم داریم که بخواهند هر روز بیانیه و اعلامیه بدهند، این کارها قشنگ نیست و باید به یکدیگر احترام بگذاریم، خداراشکر همه چیز به خیر و خوشی تمام شد، باز هم می‌گویم ورزشی نگاه کنیم، ما قهرمان هستیم، رنگ سرخ رنگ شجاعت است و به قطار در حال حرکت سنگ می‌زنند، برای پرسپولیس حواشی‌ای به وجود می‌آید اما بهترین هوادار را داریم، طرفدارانی که یک جلسه محروم شدند در بحث‌های ملی و آنجا که نیاز به حمایت بوده پشت تیم ملی ایستادند، خودم سال‌ها ملی‌پوش بودم همیشه به هواداران پرسپولیس به خاطر حمایتی که داشتند افتخار کردم. یک مقدار در این مسائل افراط و زیاده‌روی شد نباید به هیچ شخص، نژاد و قومیتی توهین کرد، متأسفانه این اتفاقات افتاده و من به عنوان نماینده باشگاه پرسپولیس تلاش می‌کنم که این آخرین باری باشد که چنین اتفاقی افتاده است.

*از پیش‌داوری‌ها ناراحتیم

وی در مورد اینکه اراده‌ای برای محرومیت پرسپولیس وجود داشته چرا که از روز شنبه برخی مسئولان مصاحبه می‌کردند و به مباحثی مثل پر شدن چوب‌خط هواداران پرسپولیس اشاره می‌کردند در حالیکه این موضوع هیچ ربطی به آنها نداشته است، گفت: از پیش داوری ناراحت هستم، دیروز در کمیته انضباطی هم گفتم هرکسی باید کار خودش را انجام دهد، دیروز با اسناد و مدارک به کمیته انضباطی رفتیم، اینکه ما را کمیته انضباطی محروم کرده این مسئله را می‌پذیریم و به نظرشان احترام می‌گذاریم اما به این رأی اعتراض می‌کنیم، بدون شک آنها هم به اعتراض ما احترام می‌گذارند و بررسی لازم را انجام می‌دهند. هیچ‌کس نباید به خودش اجازه دهد در مورد باشگاه بزرگ و مردمی پرسپولیس پیش‌داوری کند، اینکه چوب‌خط ما پر شده را آنها نباید بگویند. اسم نیاوریم و من نمی‌دانیم چه کسی این حرف را زده است اما دوستان به خودشان اجازه این اظهار نظرات را ندهند. کمیته انضباطی رأی داده و ما از خودمان دفاع کردیم، این بیانیه‌هایی که علیه ما داده می‌شود فرار رو به جلو است، اگر قرار است ما محروم شویم تراکتورسازی هم باید محروم شوند، آنها چون میهمان بودند جریمه شده‌اند اما چرا در بازی رفت که در شهر تبریز بود و به بزرگان ما بی‌احترامی کردند محرومیتی در نظر گرفته نشد؟ باید فکورانه‌تر به این مسائل نگاه کنیم و ورزش را قومیتی نکنیم، رنگ سرخ ما رنگ شجاعت است، با شجاعت به زمین آمدیم و در ۲ بازی رفت و برگشت تراکتورسازی را شکست دادیم. نیمی از هواداران ما آذری‌زبان بودند، امیدواریم تراکتورسازی هم بازی بعدش را ببرد چرا که بیشترین هوادار را در تبریز داریم، آنها هم لباسشان سرخ‌رنگ است و این مسئله را بدانید که پرسپولیس بیشترین هوادار را در تبریز دارد. باز هم خواهش می‌کنم ۲ تیم ۲ بازی مهم در پیش دارند و همه به این فکر باشند که تیم‌ها بدون حاشیه کار خود را پیش ببرند.

*تصمیم‌گیرندگان باید در قبل پرسپولیس پاسخگو باشند

وی در ادامه در خصوص اینکه کمال کامیابی‌نیا ممکن است به خاطر تکل سنگینی که انجام داده محروم شود گفت: کسانی دارند تصمیم‌گیری می‌کنند که باید در قبال پرسپولیس جوابگو باشند، نه پرسپولیس بلکه تمام تیم‌ها باید جوابگو باشند، اگر خلافی صورت گرفته باید برخورد جدی‌ای شود، باید ببینیم چه تصمیمی راجع به کمال کامیابی‌نیا گرفته می‌شود بعد صحبت می‌کنیم.

*در جام حذفی ساعت 11 اعلام کردند که باید ساعت 14 بازی کنیم!

پیروانی در ادامه درخصوص اینکه برنامه‌ریزی طوری است که باعث شده پرسپولیس در جام حذفی هم نتواند نتیجه خوبی کسب کند، گفت: متأسفانه نمی‌خواهم توجیه کنم اما کجای دنیا دیدید که در ۷ روز ۲ بازی مهم انجام شود، متأسفانه ساعت ۱۱ به ما اعلام کردند که قرار است ساعت ۲ بازی برگزار شود، حالا به هر دلیلی، آلودگی هوا یا هر مشکلی که بوجود آمده، این موضوع تأثیرگزار است و مطمئناً تیم ما ضربه می‌خورد، باید بگویم که یکسری افراد نمی‌خواهند پرسپولیس نتیجه بگیرد، پرسپولیس مانند قطار در حال حرکت است و بعضی افراد با سنگ زدن در مسیر می‌خواهند پرسپولیس را متوقف کنند، این تیم قهرمان لیگ است و به دنبال این است که از قهرمانی دفاع کند.

*اسناد لازم را به کمیته انضباطی دادیم

سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس در خصوص اینکه آیا دفاعیات لازم بابت اینکه رأی به ضرر شما اعلام نشود به کمیته انضباطی ارائه دادید یا خیر، گفت: ما تمام مدارک را ارائه دادیم، من حرفم این است که باید تمام شهرها به هم احترام بگذارند، ما ایرانی هستیم، حتی در جلسه کمیته انضباطی پیشنهاد دادند نظارت بر بازی‌ها بیشتر شود تا شاهد همچین اتفاقاتی نباشیم.

* نامه برانکو به کی‌روش را دیدم، مشکلی برای تعامل وجود ندارد

افشین پیروانی در پایان در خصوص اینکه برانکو سرمربی پرسپولیس به پیشنهاد کی‌روش بابت حضور ملی‌پوشان در اردوی تیم ملی نظر مثبت داده است، گفت: سرمربی محترم پرسپولیس قبلاً هم گفته است که باید از سوی فدراسیون کتباً نامه‌ای به باشگاه فرستاده شود، من روز گذشته نامه را دیدم و مشکلی بابت رفتن ملی‌پوشان به اردوی تیم ملی نیست، فقط منتظر هستیم تا اسم بازیکنان اعلام شود.