مربیانی که ازحرفه ای گری چیزی نمی دانند!

سرویس ورزشی افکار نیوز - خيلي وقتها اين جملات و مشابه آنها را از زبان مربيان فوتبال خودمان ميشنويم كه وقتي از آنها در مورد تيم سابقشان يا مشكلات يك باشگاه ديگرسئوال مي شود، ابتدا ژست مي گيرند كه به ماربطي ندارد ومابايد فقط درمورد تيم خودمان صحبت كنيم و از اين حرفها، اما كافي است خبرنگاركمي در گرفتن جواب سئوال خود اصرار بورزد، آن وقت است كه جناب مربي يادش ميرود تا همين چند دقيقه پيش داشت اداي آدمهاي حرفهاي را در ميآورد!

علی دایی دراین زمینه یکی از رکوردداران است! مصاحبه گزارشگربرنامه “ورزش از نگاه دو” با علی دایی پس از پایان بازی راه آهن و پرسپولیس، بیش از همه چیز ما را به یاد این موضوع می‌انداخت که تاچه اندازه ازفوتبال حرفه‌ای دنیا دوریم و حتی در تقلید از رفتار و گفتارحرفه‌ای آنها نیز عاجزیم. ‌

به گزارش افکار نیوز، در فوتبال حرفه‌ای دنیا، شما هیچگاه نمی بینید یک مربی پس از پایان دیدار تیمش، بیش از یک ربع در مورد مسائل و مشکلات یک تیم دیگرحرف بزند، به‌ویژه اینکه تیمش هفته‌های متوالی نتیجه خوبی نگرفته باشد. آنجا هواداران از مربی تنها جواب قانع‌کننده درموردنتایج تیمشان می‌خواهند ومربی هم خود را موظف به پاسخگویی می‌داند.




اینجا اما درکمال تعجب مشاهده می‌کنیم که یک مربی به جای توضیح درموردعملکردتیمش، پای مسائلی را وسط می‌کشد که بیشترجنبه توجیه وگمراه کردن اذهان عمومی را دارد. دایی که تیمش سیزدهمین تساوی متوالی را کسب کرده وجزء تیم های ته جدولی است، ابتداعنوان می‌کند که مسائل پرسپولیس به اومربوط نیست وجالب اینکه بلافاصله شروع به صحبت درمورد این تیم می‌کند و کار تا آنجا بالامی گیردکه خبر ازخوردن ناهار وبرگزاری جلسه توسط دشمنانش در یکی از رستوران های تهران می‌دهد! تازه شانس آوردیم که او نمی‌خواست درمورد پرسپولیس حرف بزند!



به فاصله چندساعت بعد، این بار نوبت محمدمایلی کهن است که جواب صحبت‌های دایی را بدهد. مایلی کهن خودش نیز یکی ازسردمداران دخالت در موضوعاتی است که ربط چندانی به اوندارد. اوهم عادت داشت درمواقع شکست وناکامی، پای مسائلی راوسط بکشد که هیچ ربطی به تیم وباشگاهش نداشت.

کسی که خودش با لابی و صبحانه(!) تیم پیداکرده بود، مدام از لابی‌گری‌های دیگران می گفت وازآنجا که حاجی فوتبال ایران گمان می‌کند هرکس در این مملکت گرین کارت آمریکاداشته باشد یا ثروتمند باشد، احیاناً خائن است وبه مملکتش پشت کرده، هر بار با دست گذاشتن بر روی مسائل اینچنینی سعی در فرافکنی داشت. شاید بسیاری از صحبت های اودرست باشد اما این دلیل نمی‌شود که به بهانه گفتن واقعیات، تمام حرمت ها راشکسته و پرده دری کرد.

مایلی‌کهن به علی دایی لقب " آقای پول‌پرستی " می‌دهد و پول دوست بودن دایی رامورد انتقاد قرارمی‌دهد. دارایی‌های دایی هرچقدرکه هست و باشد، هیچ ربطی به مسائل فوتبال ندارد. به میان کشیدن موضوعات شخصی دیگران کارناپسندی است که بدون شک حاج مایلی باید بهترازما این چیزها را بداند. درثانی حاجی یادش رفته که سال‌ها درمذمت پول ناحقی که در فوتبال ردوبدل می‌شود سخن گفت وکثیفی این فوتبال رابه چالش کشید اما یک بار نگفت اگر پول این فوتبال کثیف وحرام است، چراخودش هنوز مانده و ول کن آن نیست؟! مافقط سوزن زدن به دیگران را یاد گرفته‌ایم.

بالارفتن ازنردبام اعتقادات مردم ودست گذاشتن برروی حساسیت‌ها و استفاده ازکلمات تأثیرگذار، این روزها برای عده ای در و دکان شده است! مدیرعاملی تیمش نتیجه نمی‌گرفت، پای خون شهدا را وسط می‌کشید، یکی دیگر به جای توضیح در مورد رفتار زشت هواداران تیمش، ازعوامل نیروی انتظامی تشکر می‌کند شاید به خیال اینکه این کار او، تأثیری درتخفیف مجازات باشگاهش داشته باشد! ‌

امیر قلعه‌نویی همیشه درمواقع ناکامی ازدست‌های پشت پرده‌ای که نمی‌خواهند او نتیجه بگیرد، صحبت می‌کرد. ابراهیم‌زاده هم یکی دیگر از رکوردداران در زمینه توجیه پس از ناکامی است. منصورخان گاهی برای توجیه شکست، دلایلی میآورد که همه را انگشت به دهان می‌کند! از شعار یک هوادارگرفته تا رفنار یک پسر نوجوان توپ جمع کن پشت دروازه، همگی می توانند از دلایل نتیجه نگرفتن تیم منصورخان باشند، البته اگر رمال و جادو وطلسم ونفرین و این دست مسائل ماورائی را فاکتور بگیریم! ‌

گزارشگر يكي ازبرنامه هاي ورزشي تلويزيون از پرويز مظلومي ميخواهد كه نظرش را در مورد اوضاع باشگاه پرسپوليس بگويد. پرويزخان ابتدا همان جواب كليشه اي را ميدهد:درست نيست من درموردمسائل تيم رقيب صحبت كنم. اما درادامه كارتاجايي پيش ميرود كه سرمربي استقلال حتي در زمينه بهكارگيري مربي داخلي ياخارجي نيز به مسئولان باشگاه رقيب پيشنهاداتي ميدهد! اين طور پيش برود، بايد آرزوكنيم كميته انضباطي همان حكم ممنوع المصاحبه بودن مربيان را دوباره اجرايي كند تا لااقل آقايان مربي به جاي دخالت در كار همديگر، در مورد آب وهوا و بنزين و ميوههاي وارداتي و جنبش وال استريت و تحولات خاورميانه صحبت كنند!