در فوتبال اروپا، اصلاً به کلین‌شیت توجهی نمی‌کنند

علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اول پرسپولیس از نگاه گادوین منشا، بهترین بازیکن فوتبال ایران معرفی شد. بیرانوند حرف‌های جالبی در این مصاحبه به زبان آورد که در ادامه می‌خوانید:

گادوین منشا مصاحبه‌ای انجام داده و گفته تو بهترین فوتبالیست ایران در لیگ برتر هستی. نظرت در مورد این ماجرا چیست؟

این نظر لطف منشاست. من خیلی خوشحالم که او مقابل پیکان گل زد و از زیر فشارها درآمد. البته این فشارهایی که می‌گویم برای همه ما پیش می‌آید و برای بازیکنان حرفه‌ای کاملاً طبیعی است. بالاخره او یک فوتبالیست خوب است و همه انتظار دارند بازیکنی که در پیکان یکی از بهترین خارجی‌های ایران بود را در پرسپولیس هم ببینند. البته منشا همان فوتبال قدرتمندانه‌ای که در پیکان بازی می‌کرد را در پرسپولیس هم به نمایش می‌گذارد و چیزی عوض نشده است. گاهی یک مهاجم گل نمی‌زند و تحت فشار انتقادات قرار می‌گیرد اما منشا با گل مهمی که به پیکان زد، بار دیگر ثابت کرد چه کیفیت بالایی دارد و امیدوارم این روند را تا پایان فصل ادامه بدهد.

در تمرینات شاهدیم که رابطه دوستانه‌ای با منشا داری. در این مورد بیشتر توضیح می‌دهی؟

بله، من همیشه فکر می‌کنم او یک بازیکن ایرانی است. با هم زیاد شوخی می‌کنیم و یکی از دوستان صمیمی من است. گاهی من به زبان لُری سر به سرش می‌گذارم و او هم با زبان نیجریه‌ای جوابم را می‌دهد. البته در پرسپولیس، همه ما با یکدیگر رابطه دوستانه‌ای داریم ولی موضوع من و منشا کمی متفاوت است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید وقتی منشا گل نمی‌زد، با او شوخی می‌کردم و می‌گفتم انگار چهارچوب را گم کردی!

برخی می‌گفتند قبل از بازی با پیکان هم کمک زیادی کردی تا منشا روحیه‌اش را به دست بیاورد؟

بله. به او گفتم برای آن‌که دروازه را دوباره پیدا کنی، بیا به سمت دروازه من پنالتی بزن. چندبار این‌طور گل زد و انگار راه افتاد! تلاشم را کردم تا کمکی کنم. خودش هم این را می‌داند. من مطمئن هستم که بازیکن توانمندی است و به قول برانکو، منشا باید همیشه مثل بازی‌های آسیایی فصل قبل و دیدار با پیکان باشد. شک نکنید که منشا در لیگ قهرمانان آسیا هم یکی از بهترین بازیکنان ما خواهد بود. او تلاش زیادی در تمرینات دارد و تمرکز بالایش را در ادامه فصل به نمایش می‌گذارد.منشا گفته بیرانوند باید به لیگ فرانسه یا انگلیس برود. آیا این امکان وجود دارد که تو را در لیگ برتر جزیره یا لوشامپیونا ببینیم؟

به خدا قسم، این موضوع بزرگ‌ترین آرزوی فوتبالی من است. این ماه‌ها، تمریناتم را چند برابر کرده‌ام و می‌خواهم با پرسپولیس و تیم ملی موفقیت‌های بیشتری به دست بیاورم. دوست دارم در تیم‌های مطرح اروپایی بازی کنم و ان‌شاءالله به آرزویم برسم.

همین که چنین تفکر حرفه‌ای داری، جالب به نظر می‌رسد!

بله، صددرصد این‌طور است. من راه و هدفم را شناختم و روزی دو، سه جلسه تمرین سرسختانه انجام می‌دهم تا به این آرزو برسم. ان‌شاءالله مزد موفقیتم در تیم ملی و پرسپولیس را با راه یافتن به دروازه یک تیم مطرح در آینده به دست بیاورم. البته فعلاً تمام تمرکزم، موفقیت با پرسپولیس است و بعد از آن، امیدوارم اتفاقات خوبی برایم رخ بدهد.

دیدار پیش‌روی‌تان، تقابل با سپاهان است. برخی از هواداران نگران این هستند که این تیم را دست‌کم بگیرید. این تفکر در کمپ پرسپولیس وجود دارد؟

نه این‌طور نیست که حریف را دست‌کم بگیریم. فصل قبل به فاصله ۳ هفته مانده به پایان فصل قهرمان شدیم و مدام به یکدیگر می‌گفتیم امروز فصل تمام می‌شود و هفته دیگر تمام می‌شود و... اما تا پایان فصل جنگیدیم و هیچ تیمی را نادیده نگرفتیم. برای پرسپولیس، بازی‌های دوستانه هم مهم است. پارسال در یک بازی دوستانه به پاراگ باختیم و هواداران خیلی ناراحت شدند. ما حتی حریفانی که با آن‌ها بازی تدارکاتی می‌کنیم را نیز دست‌کم نمی‌گیریم، اینکه سپاهان است. جدا از اینکه دل‌مان می‌خواهد قهرمان شویم، به دنبال شکستن رکوردهای بیشتر هم هستیم. می‎خواهیم سال فوق‎‌العاده‎مان را به خوبی به اتمام برسانیم تا طرفداران‌مان خوشحال‌تر شوند. اتفاقاً نگاه‌مان به سپاهان، نگاه به تیم تعقیب‌کننده در صدرجدول است. تصور می‌کنیم سپاهان تیم دوم جدول است و می‌خواهد برای قهرمانی بجنگد. وقتی تیمی، مربی خود را تغییر می‌دهد یعنی انگیزه‌های مهمی دارد. آنها می‌خواهند سپاهانی که این هفته‌ها خوب امتیاز نیاورده و به قول اهالی فوتبال «مریض شده» را بازیابی کنند. موقعی که نفت تهران با مالک جدید و هومن افاضلی به دیدار ما آمدند، همه کار کردند تا در مقابل پرسپولیس نبازند و دوباره زنده شوند. دیدید که بعد از تساوی با پرسپولیس، به چه تیمی تبدیل شدند. آنها تراکتورسازی و سیاه‌جامگان را بردند و با گسترش فولاد در تبریز به تساوی رسیدند که نشان می‌دهد از شرایط بدی که داشتند، نجات پیدا کردند. سپاهان هم چنین وضعیتی دارد.

تو با منصور ابراهیم‌زاده سرمربی جدید سپاهان هم سابقه همکاری داشتی؟

بله در نفت تهران شاگرد ایشان بودم و می‌دانم که قدرت را به سپاهان برمی‌گرداند. او به من کمک کرد تا پیشرفت کنم و واقعاً یک مربی حرفه‌ای است. البته باید بگویم این بازی برای ما، «بازی هواداران» است. همیشه می‌گویند اول راه را بازیکنان می‌روند و آخر راه را هواداران. حالا هم انتظار داریم طرفداران بیایند تا دست ما را بگیرند و به افزایش امتیازات‌مان کمک کنند.

بحث کلین‌شیت‌هایت هم یکی از کری‌خوانی هواداران پرسپولیس برای سایر رقبا است. چند کلین‌شیت دیگر برای این فصل به ثبت می‌رسانی؟

در فوتبال اروپا، اصلاً به کلین‌شیت توجهی نمی‌کنند و کلین‌شیت فقط در کری‌خوانی هواداران دیده می‌شود نه بین بازیکنان حرفه‌ای. در این دو سال، من تلاش کردم فعالیت خوبی داشته باشم و همان‌طور که می‌دانید، پرسپولیس طی دو فصل اخیر نسبت به تمام ادوار لیگ برتر، کمترین تعداد گل خورده را داشته و امیدوارم این روند خوب‌مان را ادامه دهیم. من تلاش می‌کنم که به تیمم در جهت کسب پیروزی در هر بازی کمک کنم. وقتی امتیاز بگیریم و گل مفت دریافت نکنیم، هواداران هم شاد می‌شوند و سایر گل‌هایی که دریافت کردیم را می‌بخشند. هدف اصلی من هم، همین است. من وقتی با تیم نوجوانان هم بازی می‌کنم، دوست ندارم گل بخورم. در لیگ برتر هم چنین حسی دارم. فقط امیدوارم بتوانیم با قهرمانی در همین فصل، کاری کنیم طرفداران‌مان از فوتبالی که تیم‌شان بازی می‌کند و افتخاراتی که به دست می‌آورد، کیف کنند