واکنش مدیر عامل سابق استقلال به تحقیق و تفحص مجلس از سرخابی ها

امیررضا واعظ آشتیانی درباره بحث تحقیق و تفحص مجلس از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، اظهار داشت: تحقیق و تفحص حق مجلس است و کسی نمی‌تواند جلوی مجلس را بگیرد که نتواند از اماکن دولتی و نیمه دولتی تفحص کند. این حق برای مجلس محفوظ و قابل احترام است. یکی از دلایلی که باعث تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش و جوانان شد، این بود که نمایندگان مجلس نظارت بیشتری روی ورزش داشته باشند، از وزیر سؤال و حتی او را استیضاح کنند. الان مجلس می‌خواهد از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تفحص کند و این موضوع اولاً باید در کمیسیون مربوط بررسی و فراید قانونی آن طی شود.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان حضورش در باشگاه استقلال هم بحث تحقیق و تفحص از دو باشگاه پرطرفدار پایتخت مطرح شد یا خیر؟، تصریح کرد: در زمان ما تحقیق و تفحص هیچ‌گاه مطرح نبود. امروز اگر این تصمیم را گرفتند، موضوع خوبی است که منجر به شفاف‌سازی وضعیت حال و گذشته دو باشگاه می‌شود. در این تحقیق و تفحش مشخص می‌شود که مدیریت‌ دو باشگاه پول‌ها به درستی پرداختند یا نپرداختند؛ هرچند که هیچ‌گاه این دو باشگاه مجامع‌شان به صورت رسمی برگزار نشد. این بهترین فرصت است که چنین اتفاقی رخ بدهد.

وی در واکنش به این مسئله که «به AFC و فیفا اعلام کرده‌ایم پرسپولیس و استقلال خصوصی هستند و تحقیق و تفحص مجلس نباید این اصل را زیر سؤال ببرد»، عنوان کرد: واقعاً جای تعجب دارد. نه تنها همه مردم، بلکه AFC و فیفا هم می‌دانند که پرسپولیس و استقلال متعلق به دولت است. هر کس چنین ادعایی دارد که پرسپولیس و استقلال خصوصی هستند، ادعای واهی است و دروغی بزرگ تلقی می‌شود. همان‌طور که ما رسانه‌های آنها را رصد می‌کنیم، رسانه‌های ما هم در نهادهای مختلف رصد می‌شود. هم فیفا به‌خوبی می‌داند که این دو باشگاه متعلق به دولت هستند و هم AFC. دولتی بودن جرم نیست، بلکه دولتی بودن باشگاه استقلال و پرسپولیس یادآور این نکته است که چون فعالیت‌های دو باشگاه اقتصادی است، باید براساس قانون تجارت باشد. فیفا و AFC ایرادی به دولتی بودن دو باشگاه ندارند.

واعظ آشتیانی بار دیگر تحقیق و تفحص از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را یک فرصت مناسب دانست و یادآور شد: عده‌ای می‌گویند تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس اتفاق ناگوار است، چه اتفاق ناگواری؟ آنها یا اطلاعات دروغ به AFC دادند و یا سندسازی کردند. مسئولان وقت فدراسیون فوتبال هم احیاناً دست به چنین کاری زده‌اند و شاید به همین خاطر نگران هستند. ماجرای تحقیق و تفحص را چرا به دولتی بودن گره می‌زنند؟ این موضوع اصلی ربطی به دولتی بودن یا نبودن باشگاه‌ها ربطی ندارد. شاید این نگرانی به‌خاطر پنهان‌کاری و یا دادن اطلاعات نادرست به مجامع بین‌المللی است، اما کسی آنها را مجبور نکرده بود که اطلاعات دروغ بدهند. الان باشگاه‌های ما همگی بدهکار هستند و روزبه‌روز هم بدهکارتر می‌شوند؛ می‌خواهند با چه سند و اسنادی ثابت کنند که بدهکار نیستند؟ مگر اینکه سندسازی کنند.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال راجع‌به عملکردش در این باشگاه، گفت: ما تلاش‌مان این بود که ورودی و خروجی‌های باشگاه انضباط مالی داشته باشد و همه قراردادها روشن و موجود هستند. در آن مقطع خروجی و ورودی باشگاه کاملاً تعریف شده بود و بازیکنان هم حساب مستقل داشتند. حساب باشگاه به نام فرد نبود و به نام شخصیت حقوقی باشگاه استقلال ثبت شده بود. همچنین حقوق بازیکنان هم برای اولین بار به صورت مکانیزه از طریق حساب بانکی‌شان پرداخت می‌شد و صورت هزینه‌ها و تراز مالی کاملاً روشن بود.

وی افزود: بعد از آن تاریخ به بعد، باید بررسی شود که بازیکنان همچنان حساب دارند یا خیر و حساب باشگاه، حساب شخصی مدیران است یا به نام باشگاه ثبت شده. نکته‌ای که وجود دارد، این است که متاسفانه هیچ‌وقت در این دو باشگاه شاهد نبودیم که حسابرسی سالانه انجام و سود و زیان باشگاه مشخص شود، چون اگر این اتفاق می‌افتاد، وزارت با انبوهی از بدهی میلیاردی مواجه نمی‌شد. همه اینها از بی‌توجهی و عدم نظارت نشأت می‌گیرد. دستگاه‌های نظارتی هم می‌توانستند برخورد مناسبی داشته باشند. البته آنها قطعاً این کار را انجام دادند، اما متولی برخورد وزرات ورزش و جوانان بوده، وزارتخانه اگر برخورد مناسب در زمان مناسب داشت،‌ این هزینه‌های کلان را متحمل نمی‌شد.