به گزارش جام جم آنلاين،اما آنچه مهمتر به نظر ميرسد اختلاف پنهان كميته استيناف و كميته انضباطي است كه به بهانه اين موضوع سر باز كرده و آشكار شده است. شايد مهمترين دليل نداشتن قاطعيت عوامل انضباطي فوتبال در ايران در برخورد با ناهنجاريهاي رفتاري و اخلاقي همين اختلافنظرها باشد. آخر تا زماني كه دست روي دست زياد باشد و به قولي هر فرد ساز خود را بزند اين وضعيت آشفته نهتنها بهبود پيدا نميكند، بلكه فرصتي را به خلافكاران ميدهد تا اخلاق، فرهنگ و ارزش را بيشتر از قبل زير سوال ببرند. به طور طبيعي با اين قانون آشفته، متخلفان به حاتمبخشي مديران انضباطي فوتبال اميدوارند و خطري را احساس نميكنند، ضمن اينكه با اين اتفاق ميتوانند براحتي آراي صادره كميته انضباطي فدراسيون فوتبال را زيرسوال ببرند.

آشکار شدن اختلافات پنهان

وقتی رفتار غیراخلاقی ۲ بازیکن پرسپولیس به‌سرعت بازتاب داخلی و خارجی گسترده‌ای پیدا کرد به نظر می‌رسید تب احساسات برای برخورد با این حرکت اخلاقی بالا برود. این موضوع از برخورد اهالی فوتبال کاملا مشخص بود که سعی داشتند در محکوم کردن این حرکت از یکدیگر سبقت بگیرند، بدون شک این اتفاق یکی از نقاط تاریک لیگ یازدهم فوتبال کشورمان است، هر چند فوتبال ما بخصوص بعد از صدور رای کمیته استیناف با چالشی جدی‌تر مواجه شده است. اختلاف نظری که سال‌ها بین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، کمیته استیناف و هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای(همان ستاد منشور اخلاقی) به صورت پنهان وجود داشت آشکار شده و ضمن آن یک سوال باقی مانده است که هنوز پاسخ روشنی برای آن نیست، آیا فدراسیون علی کفاشیان در آخرین ماه‌های حیات خود برای چندمین بار دچار شتابزدگی و اشتباه در تصمیم‌گیری شده است؟

جستجو برای یافتن واقعیت

صدور رای کمیته استیناف در آخرین روز پاییز به دلیل کاهش چشمگیر محرومیت بازیکنان خاطی پرسپولیس به نوعی جامعه فوتبال را شگفت‌زده کرد، چراکه پیش از این مدیران فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی هر چند طی یک پروسه طولانی مدت اما با صدور حکمی سنگین سعی کردند تا نشان دهند در برخورد با متخلفان اخلاقی حساسیت‌های جامعه را درک کرده و در این راستا مماشاتی نخواهند کرد.

وقتی رئیس کمیته استیناف صراحتا اعلام می‌کند که کمیته انضباطی در صدور این رای اشتباه کرده است، باید به دنبال واقعیت گشت، واقعیتی که نشان بدهد قانون در مورد این تخلف چه می‌گوید و چرا رای کمیته انضباطی با کمیته استیناف تا این حد تفاوت دارد، اختلافی که در چند روز اخیر به اظهارنظر مسوولان فدراسیون و کمیته انضباطی از یک سو و کمیته استیناف از سوی دیگر کشیده شده تا اصل موضوع به فراموشی سپرده شود و علاقه‌مندان به فوتبال بار دیگر شاهد درگیری لفظی مسوولان در رسانه‌ها باشند که خود تصویری از بی‌اخلاقی است.

نگاهی به یک کلاف سر درگم

به این کلاف سر در گم نگاهی بیندازیم، کمیته استیناف خود را بالاترین مرجع رسیدگی به این موضوع می‌داند و بر این باور است که مدیران فدراسیون فوتبال حق اظهارنظر درباره این موضوع را ندارند، کمیته انضباطی و در راس آن حسن‌زاده از یک طرف می‌گوید خوشحال است که رای تغییر کرده چون بعضی اوقات بد نیست، این اتفاق بیفتد و از طرف دیگر بر این باور است که از نظر آکادمیک و حقوقی رای صادر شده کمیته انضباطی درست است.

نکته: اختلاف پنهان و قدیمی کمیته انضباطی و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال آشکار شده تا معلوم شود ضعف اخلاقی و فرهنگی در این رشته پرطرفدار از کجا آب می‌خورد

علیپور هم به عنوان دبیر هیات رسیدگی به تخلفات فوتبال نسبت به این رای موضع می‌گیرد و آن را حتی از نظر قانونی غیرقابل قبول می‌داند، به نظر شما چه کسی درست می‌گوید؟ فدراسیون فوتبال حالا به جای یک مجموعه واحد به شبه جزایری می‌ماند که بسختی در کنار هم قرار گرفته است!

اشتباه کمیته انضباطی

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس مسائل حقوقی در فوتبال در گفت‌وگو با «جام‌جم» رای درست را رای کمیته استیناف می‌داند و معتقد است کمیته انضباطی از ابتدا در صدور این رای دچار اشتباه شده و حالا به تشویش افکار عمومی انجامیده است، وی در این خصوص می‌گوید: از روز اول، رای کمیته انضباطی به دلیل استفاده از ماده ۴۲ غیرقانونی بوده است، چراکه سرفصل این ماده مربوط به تخلفاتی است که بازیکنان از بیرون زمین فوتبال در فعالیت اجتماعی و زندگی غیرفوتبالی مرتکب می‌شوند در حالی که این موضوع دقیقا در زمین فوتبال اتفاق افتاده است و باید از موادی استفاده می‌شد که مربوط به زمان فعال مسابقه باشد. به همین دلیل بیشترین مدت محرومیت از ماده ۴۲ برداشت شده که با توجه به سرفصل آن در مورد شیثرضایی و محمد نصرتی فاقد موضوعیت و وجاهت قضایی بوده و استیناف بدرستی آن را لغو کرده است.

رای، تحت تاثیر احساسات جامعه

با گذشت مدت زمانی از این اتفاق برخی از اهالی فوتبال معتقدند کمیته انضباطی تحت تاثیر جو و احساسات این رای را اعلام کرده است. نصیرزاده ازجمله کسانی است که با این موضوع موافق است. وی می‌گوید: بعضی با اتکا به مسائل احساسی فقط به دنبال محرومیت‌های سنگین می‌گردند، کاری هم به این ندارند که ماده قانونی‌اش از کجا می‌آید، ما نباید به جای تطبیق جرایم با آیین‌نامه رفتار بازیکنان را با احساسات خودمان سنجش کنیم. حتی در فیفا رفتار بد شیثو نصرتی طبق ماده ۵۸ تا ۵ جلسه محرومیت دارد، به هر صورت همین مدتی که کمیته استیناف در نظر گرفته کافی است و به قول حقوقدانان در یک مورد، ۲ نوع ماده قانونی برای جمع تخلف منظور نمی‌شود، اگر کمیته انضباطی از ابتدا درست تصمیم گرفته بود حالا مردم با این وضعیت شوکه و سردرگم نمی‌شدند.

پرسپولیس کمیته انضباطی را مجبور کرد!

گروهی هم معتقدند رای کمیته انضباطی متاثر از حکمی بوده که باشگاه پرسپولیس بعد از این اتفاق در مورد ۲ مدافع خود صادر کرد، اخراج شیثرضایی و محرومیت نصرتی تا نیم‌فصل و جریمه چند صد میلیونی این دو بازیکن، فدراسیون فوتبال را هم در تنگنا گذاشته تا شدیدترین جریمه را برای آنان در نظر بگیرد، اما حالا چرا کمیته انضباطی در رای خود جریمه‌ای را هم برای پرسپولیس به دلیل مسامحه در برخورد با این بازیکنان در نظر گرفته بود، سوالی است که باید از موافقان با این موضوع پرسید. یکی از این مدافعان محروم پرسپولیس در یک محفل خصوصی که اخبار آن به بیرون رسیده بود گفته است که وقتی پرسپولیس برای تامین هزینه‌ها جریمه مالی ما را چندصد میلیونی تعیین می‌کند فدراسیون فوتبال هم مجبور است بیشترین جریمه مالی را بگذارد تا زیرسوال نرود، جریمه‌ای که البته حالا با رای استیناف از ۳۰ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

توصیه‌پذیر بودن فدراسیون فوتبال

یکی از دلایلی که باعثمی‌شود کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در برخورد با مسائل اخلاقی در مقاطع مختلف رفتاری دوگانه داشته باشد، دخالت مدیران فدراسیون فوتبال در امور مربوط به کمیته انضباطی است. هر چند فدراسیونی‌ها از رئیس گرفته تا اعضای کمیته انضباطی توصیه‌پذیر بودن را تکذیب می‌کنند، اما کمتر کسی باور می‌کند در تمام تصمیم‌ها این اتفاقات نقشی نداشته باشد. حداقل در دوره ریاست علی کفاشیان تصمیم‌هایی که به نظر می‌رسد سفارشی و براساس توصیه بوده است زیاد داشته‌ایم.

یکی از روسای سابق کمیته انضباطی که پیش‌‌تر یکی از دلایل کناره‌گیری خود را همین موضوع عنوان کرده بود و نمی‌خواهد نامی از او ببریم، می‌گوید: متاسفانه این روابط پشت پرده که آزاردهنده هم هست وجود دارد و به همین دلیل گاهی دیده می‌شود کمیته انضباطی نمی‌تواند روی حرف خود برای اعمال قانون و محرومیت‌ها بایستد، در حقیقت در چنین جوی ناچار به پذیرش برخی مسائل هستند.

فاتحه برای فرهنگ و اخلاق!

اما از نظر فرهنگي و اخلاقي اين تغيير راي تا چه حد ميتواند در جامعه فوتبال تاثير منفي داشته باشد، عبدالحميد احمدي، رئيس انجمن ورزشينويسان ايران در بيانيه خود آورده است، بعد از آن اتفاق تلخ كه لكه سياهي در اين دوره ليگ برتر بود كميته استيناف تمام رشتههاي كميته انضباطي را پنبه كرد و كل احكام را تغيير داد و حتي زمينه را براي شكايت متخلفان از كميته انضباطي فراهم كرد. با اين وضعيت انجام كار فرهنگي، تربيتي و اخلاقي كه بخش عمدهاي از ورزش را يدك ميكشد آب در هاون كوفتن و خانه روي آب ساختن است و با ادامه اين روند سنگ روي سنگ بند نميشود.