جدال جذاب پدرها و پسرها +تصاویر

استقلال تهران و الهلال عربستان روز سه شنبه حساس ترین دیدار روز دوم لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب را برگزار می کنند. دیداری که فدراسیون فوتبال آسیا آن را تکرار فینال این مسابقات دانسته و پیش از این 7 مرتبه در لیگ قهرمانان آسیا برگزار شده است.

این دیدار اما این بار تفاوت ویژه ای با دیدارهای قبلی دارد و تقابل دو سرمربی تاکتیکی آلمانی و آرژانتینی است. شفر و دیاز دو سرمربی از کشورهای صاحب سبک فوتبال هستند که فینال جام جهانی 2014 را نیز برگزار کردند و حالا این بار در آسیا باید به عنوان سرمربی مچ اندازی کنند. این دو سرمربی که 10 سال با یکدیگر اختلاف دارند، از سرمربیان سرشناس این فصل لیگ قهرمانان آسیا هستند و مطمئنا نبرد روز سه شنبه برای هر دو سرمربی، مهم و با ارزش است.

شفر و دیاز با رنگ و بوی غیر بومی

هر دو سرمربی در سبک فوتبال خود شباهت زیادی به کشور زادگاه خود ندارند. شفر که سرمربی متعلق به نسل قبل سرمربیان آلمانی است نشان داده بر خلاف فوتبال آلمانی خیلی اهل فوتبال ماشینی نیست و رابطه احساسی با بازیکنان برقرار کرده و در کنار خط نیز متفاوت از سن و سال خود رفتار می کند. تیم او نیز در زمین مسابقه سیال عمل می کند و آبی ها در هفته های اخیر و با نزدیک شدن به سیستم فوتبال شفر، با جا به جایی زیادی در زمین ظاهر می شوند.

دیاز نیز عملکردی برخلاف فوتبال آرژانتینی دارد. هر چند بسیاری آرژانتین را با بازیکنان تکنیکی مانند مسی، دی ماریا و مارادونا می شناسند اما لیگ داخلی این کشور و بسیاری از ستاره های آرژانتینی بازیکنانی فیزیکی و قدرتی هستند. از زابالتا و اوتامندی در خط دفاعی تا ماسکرانو و هیگواین و آگرو بازیکنانی فیزیکی در فوتبال آرژانتین هستند اما الهلال با سرمربی آرژانتینی خود شباهتی به فوتبال فیزیکی آرژانتین ندارد و تیم او بسیار تاکتیکی و فانتزی است و بازیکنانی در اختیار دارد که با نمایش های انفرادی و تاکتیکی خود برابر حریفان قرار می گیرند.

نقش پررنگ ژن خوب در کابینه شفر و دیاز

نقطه اشتراک این دو سرمربی اما در نیمکت آنها است. ساشا و املیانو فرزندان پسری شفر و دیاز هستند که هر دو به عنوان آنالیزور در کادرفنی استقلال و الهلال حضور دارند.

ساشا بر خلاف املیانو کارنامه فوتبالی پر رنگی به عنوان بازیکن ندارد اما شنیده ها در باره این دو حاکی از این است که هر دو نقشی پر رنگ تر از یک آنالیزور در کابینه پدران خود دارند و در تصمیمات تاکتیکی و نقل و انتقالاتی دو تیم اثر گذاری بالایی دارند.

تقابل تکراری؛ فوتبال مالکانه و ضد حمله

وینفرد شفر به بازی مالکانه علاقه دارد اما دیاز با ضد حملات خطرناک الهلال را تبدیل به تیمی قدرتمند کرده است. سرمربی آلمانی استقلال در این مدت تلاش کرده تا آبی ها با پاس کاری یک ضرب و دو ضرب مالکیت روی توپ خود را بالا ببرند و الهلال نیز نشان داده که در ضد حملات با حضور مغز متفکری مانندی میلیسی و بازیکنان سریعی مانند بن شرقی و فلاته در ضد حملات تیمی بسیار خطرناک است و حتی در دیدار فصل گذشته با پرسپولیس نیز با وجود 10 نفره بودن در ضد حملات موفق شد دو مرتبه دروازه حریف را باز کند.

ویترین دیاز افتخارات بیشتری دارد

وینفرد شفر و رامون دیاز در دوران مربی گری خود جام های با ارزشی را کسب کردند. دیاز موفق به فتح لیبرتادروس شده و در لیگ عربستان نیز قهرمانی لیگ و قهرمانی جام حذفی را در کارنامه خود دارد تا با سه جام در 58 سالگی خود، کارنامه قابل قبولی را ثبت کرده باشد.

وینفرد شفر اما دو افتخار مهم را در کارنامه خود ثبت کرده است. قهرمانی در جام ملت های آفریقا و قهرمانی در جام ملت های کشورهای حوزه دریای کاراییب دو افتخار کارنامه شفر هستند.

شفر محبوب، دیاز در نقطه مینیموم

سرمربی آلمانی استقلال در ابتدای کار خود در استقلال قرار دارد و نتایج او به شکلی است که هواداران به شدت از او حمایت می کنند و او را مربی مورد علاقه خود می دانند. دیاز اما با وجود افتخارات قابل قبول در سطح اول فوتبال عربستان، در دومین سال خود شرایط خوبی ندارد و هواداران الهلال از او راضی نیستند. همین موضوع باعث شده تا دیاز بر خلاف شفر در نقطه مینیموم محبوبیت قرار داشته باشد.