استیلی: پرسپولیس از گروهش قطعا صعود می‌کند

سرمربی سابق پرسپولیس می‌گوید بهتر بود برانکو تیمش را برابر السد با یک مهاجم به زمین می‌فرستاد.

حمید استیلی درباره شکست پرسپولیس برابر السد قطر اظهار کرد: من فکر می‌کنم دیروز روز بد پرسپولیس بود. شاید چنین روزهایی برای هر تیمی اتفاق بیفتد. در طی سال‌های گذشته شاید بتوان گفت از زمانی که برانکو آمد، پرسپولیس فقط سه روز بد داشته که یکی مربوط به بازی الهلال بود، یکی در داربی که یک بر صفر جلو بودیم و در نهایت باختیم و یک بازی هم مربوط به بازی دیشب می‌شد. البته در بین بازیکنان شاید بتوان گفت فقط سید جلال حسینی وظیفه‌اش را به خوبی در زمین اجرا می‌کرد و سایر بازیکنان آن توانایی همیشگی را ارائه نکردند. در بازی دیشب از نظر من تیم هم مشکل روحی و تاکتیکی داشت و هم مشکل جسمانی و گویی بازیکنان نمی‌توانستند اصلا در زمین دوندگی خوبی را داشته باشند.

وی ادامه داد: در این گونه بازی‌ها وقتی تیم حریف، کمربند میانی را به خوبی در اختیار می‌گیرد شما باید به جای استفاده از دو مهاجم، یک مهاجم در تیمتان داشته باشید و سعی کنید با یک بازیکن اضافه خط هافبک را قدرتمند کنید تا بازی را از حریف بگیرید اما دیشب پرسپولیس با دو مهاجم به مصاف السد رفته بود. این در حالی است که هافبک‌های این تیم در تقابل با هافبک‌های السد از کار افتاده بودند و اصلا نمی‌توانستند مهاجمان را تغذیه کنند.

استیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تعویض‌های برانکو و این که آیا بهتر نبود این تعویض‌ها زودتر انجام می‌شد گفت: تفکر برانکو همیشه این گونه بوده است. او طی سال‌های اخیر نشان داده که گاهی اوقات در بازی‌ها دیر تعویض می‌کند و این تفکر او است. من به خاطر ندارم بازی‌ای که پرسپولیس ۲ بر صفر یا ۳ بر صفر عقب باشد و برانکو بتواند با تعویض‌هایش بازی را برگرداند. البته در بازی‌ای که شکست یک بر صفر را پرسپولیس تجربه کرده توانسته چنین کاری انجام دهد. بازیکنانی هم که به بازی آمدند نشان دادند اگر کمی زودتر به بازی می‌آمدند یا حتی اگر از ابتدا در بازی بودند روند بازی تغییر می‌کرد. به طور مثال اگر محسن مسلمان به بازی می‌آمد، در آن شرایط می‌توانست با پاس‌های دقیق و عمقی خودش فرصتی خوب برای مهاجمان ایجاد کند. البته من فکر می‌کنم در بازی دیروز پرسپولیسی‌ها حتی نتوانستند از ضربات ایستگاهی و کرنرها به خوبی استفاده کنند چرا که از این گونه ضربات می‌توانستند به حریف ضربه بزنند و دروازه تیم السد را باز کنند. گلی که در همان نیمه نخست وارد دروازه پرسپولیس شد به نوعی شیرازه تیم را از هم پاشید.

او اضافه کرد: هیچ چیز الان تمام نشده است. من به شما قول می‌دهم و با اطمینان می‌گویم که پرسپولیس از گروهش قطعا صعود می‌کند. این تیم داربی را پیش رو دارد که برای هواداران بسیار با اهمیت است. الان هم که با پیروزی در دو بازی می‌تواند قهرمانی را در لیگ جشن بگیرد. من فکر می‌کنم باخت به السد شوک خوبی به تیم در لیگ قهرمانان ‌آسیا وارد کرد. تیم به این شوک نیاز داشت. درست است که در این بازی اشتباه کردیم و راه برگشت وجود دارد اما از این به بعد دیگر حق اشتباه نداریم چرا که اگر در بازی‌های حذفی چنین اشتباهی بکنیم، داستان بازی الهلال به وجود می‌آید. الان تجربه خوبی از سال قبل دارد و می‌داند بازی در آسیا با لیگ متفاوت است. کارمان برای حضور موفق در آسیا سخت است اما این پرسپولیس می‌تواند نتایج خوبی بگیرد.

استیلی تصریح کرد: من معتقدم در بازی مقابل السد بهتر بود برانکو یک مهاجم را کم می‌کرد و به هافبک‌های تیمش اضافه می‌کرد تا تیمش حداقل بازی را نبازد و با تحت فشار قرار دادن حریف فرصت گلزنی ایجاد کند.

سرمربی سابق پرسپولیس در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا تعداد گل‌های زیادی دریافت می‌کنند و این در حالی است که تیم ملی ایران در آسیا چند سال است برابر تیم‌های آسیایی شکست نخورده و با کمترین گل خورده به جام جهانی صعود کرده است گفت:‌ تیم‌های ملی در آسیا فقط با بازیکنان بومی خودشان شرکت می‌کنند. این در حالی است که باشگاه‌های آسیایی سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای جذب بازیکنان خارجی تراز اول انجام می‌دهند. الان می‌بینید که چین چه بازیکنانی را به خدمت گرفته است. البته این را هم باید اضافه کرد که کارلوس کی‌روش تیم‌های حریف را به خوبی آنالیز می‌کند و با شیوه خاصی به مصاف حریفان می‌رود یعنی در بازی‌ها به بازیکنان دقیقا وظایف مشخصی را محول می‌کند که همین امر باعث می‌شود تیمش بتواند برابر تیم‌های قدرتمند همچون آرژانتین و نیجریه بازی‌های قابل قبولی ارائه کند.

او ادامه داد: من معتقدم تیم‌های ایرانی باید وقت بیشتری روی آنالیز تیم‌های حریف بگذارند و بر اساس تیم حریف به بازیکنان‌شان وظیفه محول کنند یعنی به طور مثال یک هافبک دفاعی دقیقا باید بداند وقتی تیمش توپ را در اختیار دارد باید چه کار کند و وقتی توپ در اختیار تیم حریف است کجای زمین چه کاری انجام دهد. وقتی زورمان به حریف نمی‌رسد قاعدتا باید با تاکتیک خاصی وارد زمین شویم که گل نخوریم.

استیلی در پایان درباره اظهارات مهدی طارمی در صفحه شخصی‌اش هم گفت: مهدی بازیکن بسیار خوبی است که پرسپولیس نقش مهمی در موفقیت او داشت. البته خودش هم در این موفقیت سهیم است. پرسپولیس با هوادارانش زنده است و همین هواداران بارها و بارها مهدی طارمی را تشویق کرده‌اند. من فکر می‌کنم نباید به این حاشیه‌ها بپردازیم. باید برای طارمی هم آرزوی موفقیت کنیم چون موفقیت او برای ایرانی‌ها هم با ارزش است.