بررسی عملکرد تیم نفت تهران در سال ۹۶
 تیمی که روزگاری به ثبات مدیریتی و مالی مشهور بود، از سه سال پیش با بحران های مالی ومدیریتی عجیبی دست و پنجه نرم کرد تا اینکه مسئولان شرکت ملی نفت ایران برای رهایی از بدهی های باشگاه نفت تصمیم گرفتند این تیم ریشه دار و قدیمی را به بخش خصوصی واگذار کنند. غافل از اینکه بخش خصوصی در فوتبال ایران که از لحاظ اقتصادی وضعیت نا به سامانی دارد، به هیچ وجه نمی تواند از عهده پرداخت مطالبات طلبکاران باشگاه نفت برآید و به جای اینکه دنبال تامین زیرساخت های حرفه ای باشد به مسائل تبلیغاتی فکر می کند.

کش و قوس های انتقال قطعی مالکیت باشگاه نفت به حامی مالی سابق پرسپولیس در فصل گذشته سبب شد این شرکت از میانه های لیگ شانزدهم عطای هزینه کردن برای علی دایی و شاگردانش را به لقایش ببخشد و در این وضعیت مربیان و بازیکنان نفت تنها برای حفظ اعتبار و آبروی خود سال ۹۶ را آغاز کردند تا پس از موفقیت در شش بازی پایانی لیگ و فینال جام حذفی با خاطره ای خوب از این تیم جدا شوند.

نفت تهران نخستین بازی اش در سال ۹۶ را با توقف یک بر یک مقابل مشکی پوشان در هفته بیست و پنجم لیگ شانزدهم آغاز کرد. در آن دیدار خانگی محمد قاضی تک گل این تیم را به ثمر رساند. ۳ مساوی و ۳ باخت حاصل ۶ بازی پایانی نفتی ها در فصل گذشته بود که سبب شد پرونده این تیم با ۳۰ بازی، ۸ برد، ۱۲ مساوی، ۱۰ باخت، ۳۱ گل زده، ۳۴ گل خورده، تفاضل گل منفی ۳، ۳۶ امتیاز و کسب رتبه هشتم به پایان برسد. این عملکرد یکی از ضعیف ترین فصل های نفت در لیگ برتر را رقم‌زد.

رویایی ترین روز تاریخ این باشگاه در اوج مشکلات مالی نفت رقم خورد و علی دایی و شاگردانش ۲۱ اردیبهشت توانستند با تک گل سجاد شهباززاده، تراکتورسازی را در فینال جام حذفی شکست دهند و نخستین قهرمانی این تیم در بالاترین سطح فوتبال ایران را به دست آورند.

با این حال دایی که حسابی از وضعیت مالی باشگاه نفت به ستوه آمده بود تنها یک روز پس از بازگشت این تیم از خرمشهر با مسئولان باشگاه سایپا برای سرمربیگری نارنجی پوشان پایتخت به توافق رسید تا بسیاری از بازیکنان هم به تبعیت از این امر قید ادامه حضور در نفت تهران را بزنند.

محمد قاضی، امیر ارسلان مطهری، ایمان مبعلی، ایگور پراهیچ، رضا اسدی، عباس بوعذار، میلاد فخرالدینی، آرش رضاوند، توحید غلامی، اکبر صادقی، رضا علیاری، سجاد شهباززاده، نادرصفرزایی، محمد دانشگر، آندرانیک تیموریان و وحید حمدی نژاد بازیکنانی بودند که پس از فینال جام حذفی مانند علی دایی و دستیارانش با این تیم خداحافظی کرده و پرونده مطالباتشان از نفت تهران را در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به جریان‌انداختند.

وضعیت نامشخص مالکیتی تیم نفت به شکلی بود که در فاصله حدود یک ماه تا آغاز هفدهمین دوره لیگ برتر تصمیم مالک اسبق این باشگاه برای ادامه تیمداری یا انتقال مالکیت باشگاه به فرد یا شرکتی جدید مشخص نبود. در نهایت او با انتخاب منصور عرفانیان به عنوان سرپرست باشگاه نفت تا حدی امور تیم را به جریان انداخت. هفت تیر ۹۶ اتفاق عجیبی رخ داد و مسئولان باشگاه نفت علی کریمی را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کردند. البته جادوگر در زمان توافق با باشگاه نفت اعلام کرد تا زمانیکه بخشی از مشکلات بازیکنان این تیم رفع نشود، با نفتی ها قرارداد امضاء نمی کند. کریمی سر حرفش ماند و یک روز پیش از برگزاری سوپرجام فوتبال ایران بین پرسپولیس و نفت تهران به همکاری اش با این تیم پایان داد. در این وضعیت بازیکنانی مانند پیام صادقیان، حمید علی عسگری، امین منوچهری و مهدی دغاغله هم باوجود حضور در تمرینات پیش فصل نفت تهران ترجیح دادند با این تیم قرارداد نبندند. البته حرکت فوق آماتور مسئولان باشگاه نفت یعنی عقد قرارداد داخلی با بازیکنان در محل تمرین سبب شد عزم کریمی و این بازیکنان برای جدایی از نفت بیشتر شود.

یک شب پیش از برگزاری دیدار سوپرجام و در فاصله یک هفته تا آغاز رقابت های لیگ برتر، حمید درخشان به عنوان سرمربی نفت تهرانانتخاب شد تا این تیم با ترکیبی از بازیکنان جوان و نفرات تیم امیدش به مصاف پرسپولیس برود. در نهایت نفتی ها نتیجه این بازی را سه بر صفر واگذار کردند. 

درخشان پس از این بازی نقل و انتقالات نفت را آغاز کرد و بازیکنانی مانند محسن بنگر، محمد نصرتی، رضا حبیب زاده، هاشم بیگ زاده، سید حسین حسینی، سامان آقا زمانی، طاهر جهانبخش، پوریا امینی، نادر هوشیار، احمد امیر کامدار، فرشاد هاشمی، امیر حسین یحیی زاده و علی زینالی به این تیم آمدند. 

نفت لیگ هفدهم را با برتری ۲ بر یک مقابل سپیدرود رشت آغاز کرد و در ادامه تساوی یک بر یک مقابل فولاد خوزستان، شکست ۳ بر صفر برابر پرسپولیس،باخت ۲ بر یک برابر تراکتورسازی تبریز و در نهایت تساوی یک بر یک مقابل مشکی پوشان سبب شد این تیم در نیمه پایین جدول قرار بگیرد.
 
در پایان هفته پنجم لیگ برتر به توافق نرسیدن تقی گلرخسار با مسئولان شرکت نفت برای انتقال مالکیت باشگاه سبب شد او اعلام کند تا زمانیکه سند مالکیت نفت تهران به نامش ثبت نشود، ریالی برای باشگاه هزینه نمی کند. در این وضعیت حمید درخشان و دستیارانش هم تمرینات این تیم را تعطیل کردند.

پنج‌ روز بعد در انتقالی عجیب امتیاز باشگاه نفت به یک فرد شهرت طلب به نام حمیدرضا جهانیان واگذار شد. این فرد به ظاهر متمول با وعده های عجیب و توخالی مدیریت باشگاه نفت را در دست گرفت و سیاه ترین دوران تاریخ را برای تیم ریشه دار پایتخت رقم زد. او با تخصص در مالکیت کارواش! و یک شرکت خصوصی نفتی در اولین اقدام بار دیگر علی کریمی‌ را به عنوان سرمربی نفت انتخاب کرد. جادوگر موفق شد با حربه هایی خاص بازیکنان این تیم‌را تا حدی از لحاظ روحی و روانی به آرامش برساند. 

تساوی بدون گل مقابل گسترش فولاد، شکست ۳ بر یک برابر پیکان و برتری یک بر صفر مقابل سپاهان سبب شد نفت به رتبه هشتم جدول صعود کند اما فردا پیروزی این تیم برابر زردپوشان دیار نصف جهان، جهانیان با استناد به یک پیامک علی کریمی، پروژه حذف او را از روی نیمکت سرمربیگری نفت کلید زد و درحالی که از انتخاب یک‌سرمربی بزرگ خارجی به عنوان جانشین کریمی صحبت می کرد، با اقدامی عجیب باردیگر حمید درخشان را به نفت تهران‌ بازگرداند.

اختلاف جهانیان با رضا گل محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان تهران و دروغ های مالک نفت در نهایت سبب شد سهمیه این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به ذوب آهن اصفهان واگذار شود و امید نفتی ها برای حضور در بازی های آسیایی هم از بین برود.

یک برد، یک تساوی و پنج شکست حاصل عملکرد درخشان از زمان بازگشت به نفت تا پایان نیم فصل‌نخست لیگ برتر بود که سبب شد این تیم در نهایت با ۱۵ بازی، ۳ برد، ۴ مساوی، ۸ باخت، ۹ گل زده، ۲۰ گل خورده، تفاضل منفی ۱۱ و ۱۳ امتیاز در رتبه چهاردهم جدول دور رفت قرار بگیرد.

خبر محرومیت نفت تهران از حضور در نقل و انتقالات نیم فصل لیگ برتر شوک بزرگی به کادرفنی این تیم وارد کرد و به عاملی تبدیل شد تا حمید درخشان که از تداوم مشکلات و اعتصاب بازیکنانش عاصی شده بود، از سرمربیگری این تیم استعفا دهد. در این شرایط هیچ مربی قبول نمی کرد هدایت نفت تهران‌را قبول کند اما مالک مستأصل باشگاه با آتیلا حجازی برای حضور روی نیمکت نفت به توافق رسید. حجازی در بازی با سپیدرود شاهد شکست ۳ بر یک تیمش بود اما یک روز پیش از بازی با فولاد خوزستان به دلیل صادرنشدن مجوز ثبت قراردادش از سوی سازمان لیگ‌ از هدایت این تیم کناره گیری کرد تا نفت تهران در یکی از محیر العقول ترین اتفاق های تاریخ لیگ برتر با سرمربیگری احمد آل نعمه، بازیکن آسیب دیده اش به مصاف شاگردان سیروس پورموسوی برود. هرچند نفتی ها در این بازی فوتبال خوبی ارائه کردند اما در نهایت با نتیجه ۲ بر یک مغلوب حریفشان شدند. 

یک‌ روز پس از برگزاری این بازی بازیکنان نفت که از بد قولی جهانیان عاصی شده بودند برای فسخ یک طرفه قراردادشان با این باشگاه به سازمان لیگ رفتند اما رضا گل محمدی و مسئولان سازمان لیگ با اعلام اینکه قرار است مالک جدیدی امور این باشگاه را در دست گیرد مانع این امر شدند. 

کامران فردوسی که یکی از افراد فعال در زمینه تجهیزات پزشکی است از هفته هجدهم لیگ برتر مالکیت باشگاه نفت را برعهده گرفت و بلافاصله هومن افاضلی را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کرد. با حضور فردوسی و گروهش در نفت تهران سرانجام ثبات و آرامش نسبی به این تیم‌بازگشت و نفتی ها حدود ۲۰ درصد مطالباتشان را دریافت کردند تا با تمرکز بیشتری برای بقا در لیگ برتر به مصاف حریفان بروند.

نفت در نخستین بازی اش با هومن افاضلی پرسپولیس را در ورزشگاه بدون تماشاگر آزادی با تساوی بدون گل متوقف کرد و در ادامه تراکتورسازی و مشکی پوشان را به ترتیب با نتایج ۲ بر صفر و ۴ بر یک شکست داد تا پس از ۹ هفته نخستین پیروزی اش در لیگ را کسب کند.‌چهار تساوی متوالی برابر گسترش فولاد تبریز، پیکان تهران، سپاهان اصفهان، صنعت نفت آبادان و شکست یک بر صفر مقابل استقلال خوزستان، نفت را تا حدی از قعر جدول جدا کرد و سبب شد شاگردان هومن افاضلی با ۵ برد، ۹ مساوی، ۱۱ باخت، ۲۰ گل زده، ۳۰ گل خورده، تفاضل گل منفی ۱۰ و ۲۴ امتیاز سال ۹۶ را به پایان برسانند و تا هفته بیست و پنجم لیگ برتر در رده سیزدهم قرار گیرند. 

نفت تهران که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به فصل جدید این رقابت ها گام گذاشته بود، در مرحله یک شانزدهم نهایی با نتیجه ۲ بر صفر از پرسپولیس شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.عیسی آل کثیر با به ثمر رساندن هشت گل، تاثیرگذارترین بازیکن نفت در فصل جاری است.

نفت تهران از لحاظ تهاجمی و تدافعی در فاصله پنج هفته مانده تا اتمام رقابت های لیگ برتر به ترتیب در رده چهاردهم و دوازدهم لیگ برتر قرار دارد.
۴۳ کارت زرد و یک کارت قرمز آمار انضباطی نفتی ها در فصل جاری است و محمد نصرتی با دریافت ۶ کارت زرد و یک کارت قرمز خشن ترین‌بازیکن این تیم محسوب می شود.