5 ستاره ایرانی در بین 500 بازیکن برتر دنیا

مجله انگلیسی ورلدساکر که یکی از معتبرترین مجلات فوتبالی دنیاست، هر سال در این مقطع فهرستی از 500 بازیکن برتر دنیا منتشر می کند و امسال فوتبال ایران با رشدی قابل توجه، 5 نماینده در این فهرست دارد. در حالی که سال گذشته تنها سردار آزمون در این فهرست قرار گرفته بود، امسال علاوه بر او، سعید عزت اللهی، علیرضا جهانبخش، کاوه رضایی و مهدی طارمی هم در بین 500 بازیکن برتر دنیا قرار گرفته اند. این مجله در مورد هریک از ستاره های ایرانی اینطور نوشت:

 

 

سردار آزمون:

او که با گلش ایران را به جام جهانی رساند، بهترین مهاجم آسیاست. او تنها 23 سال دارد و مورد توجه چندین باشگاه اروپایی است.

 

 

سعید عزت اللهی:

او بعد از نمایش های خوبش در لیگ روسیه، به "پوگبای ایرانی" معروف شده است. او تنها 21 سال دارد اما یکی از بازیکنان ثابت تیم  ملی ایران است.

 

 

 

 

علیرضا جهانبخش:

او وقتی در سال 2013 به هلند رفت، گفت:" می خواهم یوهان کرویف ایران باشم." هرچند هنوز باید منتظر ماند و دید که آیا او می تواند از اسطوره های ایرانی، علی دایی، علی کریمی و الگویش، مهدی مهدوی کیا، پیشی بگیرد، با این وجود او بهترین فصلش را پشت سر گذاشت. او یکی از بازیکنان کلیدی آلکمار در این فصل بود و در کل لیگ هلند تا پایان ماه فوریه، هیچ بازیکنی به اندازه او شوت به سمت دروازه نداشت و در محوطه جریمه صاحب توپ نشد. اما آنچه بیش از همه او را مورد توجه قرار داده، ارسال ها و گل هایش است. هیچ وینگری در لیگ هلند به اندازه او ارسال های موفق نداشته و تا پایان ماه فوریه، او در این فصل 8 گل زده و 11 پاس گل داده است.

همه موفقیت های او تاکنون نتیجه یک دوران حرفه ای برنامه ریزی شده است. او که اهل جیرانده است، دوران حرفه ای اش را از 13 سالگی در باشگاه داماش آغاز کرد و در سال 2011 به تیم داماش کرج کمک کرد تا به دسته دوم صعود کند. او سپس به باشگاه اصلی داماش رفت و با این تیم به لیگ برتر رسید.

اما او زیاد در این باشگاه نماند. او می خواست به فوتبال اروپا برود و مقصد او باشگاه نایمخن بود. موفقیت خیلی سریع به سراغ او نیامد. نایمخن در آن فصل سقوط کرد و علی رغم اینکه بازی های خوب او، توجه باشگاه های مختلف را جلب کرد اما او ترجیح داد در این باشگاه بماند و با 12 گل و 17 پاس گل، کمک کرد تا این تیم به دسته اول هلند برگردد. ضمن اینکه جایزه بهترین بازیکن دسته دوم هلند را هم به دست آورد.علی رغم پیشنهاد از برایتون، او به آلکمار رفت و بعد از پشت سر گذاشتن چند مصدومیت، سرانجام توانست تاثیرگذار ظاهر شود.

او که خارج از زمین شخصیتی فروتن دارد، فصل گذشته وقتی آلکمار در لیگ اروپا با مکابی تل آویو (رژیم صهیونیستی) روبرو شد، در مرکز یک جنجال سیاسی قرار گرفت. ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و بازی کردن جهانبخش در این دیدار می توانست حضورش در تیم ملی ایران را به خطر بیندازد و در نهایت آلکمار تصمیم گرفت که از او در این دیدار استفاده نکند.

او که با انتقالی 1.8 میلیون یورویی به آلکمار پیوست، اکنون 8 میلیون یورو ارزش دارد و از آنجایی که تا 2020 با این با این باشگاه قرارداد دارد، آنها دست بالا را در انتقال او خواهند داشت. محتمل ترین مقصد بعدی برای او، بوندس لیگاست، جایی که می تواند راه هموطنان مشهورترش را طی کند. "به خاطر حضور دایی، هاشمیان و کریمی در بایرن مونیخ بود که من به فوتبال علاقه مند شدم. بوندس لیگا، لیگ مورد علاقه من است." و شاید بهترین مسیر برای او تا به بهترین بازیکن تاریخ ایران تبدیل شود.

 

 

کاوه رضایی:

این مهاجم ایرانی در اولین فصل حضورش در فوتبال اروپا، استثنایی ظاهر شده و کمک کرد تا شارلروا به پلی آف لیگ بلژیک برسد و خودش هم به تیم ملی ایران دعوت شد.

 

 

مهدی طارمی:

یکی از بازیکنان کلیدی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی که گل های حساسی به ثمر رساند؛ هرچند به دلیل کم تجربگی در دیدارهای بزرگ، در کشورش مورد انتقاد قرار گرفته است.