گزارش ای اف سی از ماموریت شفر در استقلال

سایت ای اف سی با ارائه گزارشی درباره دوران بازی و مربیگری وینفرد شفر، نوشت: «وینفرد شفر» پس از کسب چند دهه تجربه در چهارقاره جهان، در تازه ترین ماجراجویی راهی جمهوری اسلامی ایران شده،جایی که او وظیفه دارد روزهای شکوه را به استقلال بازگرداند.

در ادامه این گزارش به سوابق دوران بازی و مربیگری سرمربی آلمانی استقلالاشاره شده و آمده است: شفر،معروف به «وینی» به عنوان هافبک وسط در بوندس لیگا نامی برای خود دست و پا کرد، او در تیم های بورسیا مونشن گلاد باخ، کیکرز اوفنباخ و کارلسروهه بیش از 400 بازی انجام داد و سپس کفش ها را آویخت و به کار مربیگری روی آورد که باعث شد او به سراسر جهان سفر کند.

نخستین حضور او در رقابت های بین المللی درکسوت مربیگری ، هدایت نسل طلایی تیم ملی فوتبال کامرون به قهرمانی جام ملت های آفریقا در سال 2002 بود.شفر سپس شیرهای رام نشدنی را به فینال رقابت های جام کنفدراسیون های سال 2003 رساند در آنجا آنها مقابل فرانسه میزبان مغلوب شدند.

زمان آن فرا رسید که شفر پس از فتح آفریقا، به موقعیت جدیدی نقل مکان کند .او سال 2005 از دروازه های الاهلی امارات وارد فوتبال آسیا شد و خیلی زود به موفقیت رسید و با در اختیار داشتن بازیکنان بزرگی همچون «فرهاد مجیدی» و «فیصل خلیل» (برادر بزرگ احمد خلیل بازیکن سال فوتبال آسیا در سال 2015)، الاهلی را به قهرمانی لیگ امارات رساند.

با این حال،اولین قهرمانی الاهلی پس از 26 سال هم مانع اخراج شفر نشد. و این مربی اواسط فصل بعد به دلیل کسب نتایج ضعیف از کار برکنار شد.دوران فعالیت شفر در امارات همین جا به پایان نرسید؛ زیرا العین رقیب دیرینه الاهلی در فصل 2008-2007 شفر را استخدام کرد.

شفر در العین موفقیت الاهلی را نداشت و در طول دو فصلی که در این تیم بود به عنوان ششمی و سومی لیگ دست یافت.اما در دو جام ریاست جمهوری و جام حذفی امارات دو قهرمانی با این تیم به دست آورد.

تیم او سال 2009 سوپر جام را به دست آورد اما نتوانست در لیگ به مقام قهرمانی برسد که همین امر منجر به اخراج او در فصل 2010-2009 شد.

شفر سال 2010 هدایت تیم فوتبال باکو آذربایجان را بر عهده گرفت و پس از مدت کوتاهی حضور در فوتبال اروپا بار دیگر به آسیا برگشت و جولای سال 2011 سرمربی تیم ملی تایلند شد.اولین حضور او در شرق آسیا نایب قهرمانی در جام سوزوکی سال 2012 را به دنبال داشت. تایلندی ها به فینال رسیدند اما در بازی فینال در دو دیدار رفت و برگشت 3-2 برابر سنگاپور شکست خوردند.

در جریان رقابت های انتخابی جام جهانی 2014 شاگردان شفر در کمال شگفتی عمان را 3-0 در هم کوبیدند و با عربستان به تساوی دست یافتند اما در ادامه کار نتوانستند نتایج مطلوبی بگیرند و به دور بعد راه یابند. تیم شفر در رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا 2015 هر شش بازی خود را باخت و همین امر منجر به قطع همکاری تایلند با شفر شد.

شفر پس از سه سال هدایت جامائیکا و در اکتبر 2017 با تیم استقلال ، بار دیگر به آسیا بازگشت . از آن تاریخ تاکنون از 24 بازی تنها متحمل دو شکست شده و استقلال را از رده شانزدهم جدول در هفته هفتم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران، به جایگاه دوم جدول رده بندی رساند.

ای.اف.سی می افزاید: لیگ قهرمانان آسیا جایی است که شفر واقعا سرنوشت استقلال را تغییر داده است. استقلال با الهلال و العین ،نایب قهرمان های فصول گذشته لیگ قهرمانان هم گروه شد. استقلال کار سختی پیش رو داشت، اما غول های ایران با پنج دیدار بدون شکست در جایگاه اول گروه خود جای گرفتند و در حالی که تنها یک بازی تا پایان مرحله گروهی این رقابت ها باقی مانده است، آن ها صعود خود را قطعی کرده اند.

استقلال که شاهد راهیابی حریف دیرینه خود، پرسپولیس، به مرحله نیمه نهایی رقابت های فصل گذشته بود مصمم است تا جایی که ممکن است در برجسته ترین رقابت های قاره آسیا پیش برود .این تیم سال 1991 با شکست تیم لیائونینگ چین به عنوان قهرمانی جام باشگاه های آسیا دست یافته بود.

شفر با در اختیار داشتن «مامه بابا تیام» مهاجم پیشین یوونتوس و «سرور چپاروف» که دوبار عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را از آن خود کرده است، ابزارهای لازم را  برای بازگردان استقلال به روزهای اوج دارد.