علت اصلی ناکامی منصوریان در استقلال مشخص شد

هیئت مدیره قبلی باشگاه استقلال با حاشیه‌ها و مشکلات زیادی روبرو بود. مشکلاتی که باعث شد در نهایت تغییرات عمده‌ای در آن صورت بگیرد و بسیاری از اعضای آن تغییر کنند. مسعود معینی در خصوص اتفاقاتی که در زمان حضورش در هیئت مدیره استقلال رخ داده بود و همچنین وضعیت فعلی آبی‌پوشان و فوتبال ایران صحبت‌های قابل تاملی انجام داد. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این روزها دور از هیاهوی فوتبال هستید و در جمع‌های فوتبالی هم کمتر حضور دارید. 

از درگیری‌ها و مشغله‌هایی که به جز ناراحتی اعصاب چیز دیگری برای من نداشت راحت شدم. زندگی خودم را می‌کنم و دورادور پیگیر فوتبال ایران هستم. در 5 ماه گذشته هم هیچ مصاحبه‌ای انجام ندادم و فکر می‌کنم بهترین تصمیم را گرفتم.

به زمانی برگردیم که منصوریان را به عنوان سرمربی استقلال انتخاب کردید. چقدر احتمال می‌دادید استقلال با این مربی به بن‌بست برسد؟

در آن زمان هدف ما این بود که یک پوست‌اندازی اساسی در تیم و همچنین نحوه مدیریت باشگاه صورت بگیرد تا استقلال بتواند به روزهای خوبش برگردد اما متاسفانه شرایطی به وجود آمد که استقلال دچار افت شد و آنقدر حاشیه پیدا کرد که در کسب نتایج دلخواه ناکام ماند.

منصوریان چقدر در ناکامی‌های نیم فصل اول لیگ هفدهم نقش داشت؟

منصوریان تلاش زیادی کرد تا استقلال را از بحران خارج کند اما شرایط به نوعی بود که او هم نتوانست کار مثبتی انجام دهد. البته منصوریان نخواست که تغییر رویه دهد. شما عملکرد برانکو و کی‌روش را ببینید که چگونه توانستند هم اعتماد هواداران و هم اعتماد بازیکنان را به دست بیاورند. منصوریان هم باید چنین رویه‌ای در پیش می‌گرفت. به نظر من مهمترین علت افت استقلال در نیم فصل اول، کادر فنی بود، چون مدیریت باشگاه همکاری خیلی خوبی با منصوریان داشت.

چرا منصوریان را به عنوان سرمربی استقلال انتخاب کردید؟

منصوریان از جمله پیشکسوتان بزرگ و محبوب استقلال بود اما بعدها به این نتیجه رسیدیم که سرمربیگری استقلال برای او زود بود. استقلال نیاز به مربی بزرگی داشت که بتواند در تیم تحول ایجاد کند.

یعنی اعتقاد دارید که انتخاب منصوریان به عنوان سرمربی استقلال اشتباه بود؟

در آن زمان که سرمربیگری استقلال را به منصوریان دادیم، اطمینان داشتیم که انتخاب درستی انجام دادیم، منتها منصوریان باید تلاش می‌کرد که جواب اعتماد هیئت مدیره را می داد اما نتایج بد تیم، شرایط به هم ریخته و عدم کنترل برخی بازیکنان باعث شد استقلال به بیراهه برود. این اتفاقات باعث شد هواداران دست از حمایت منصوریان بردارند. چون برای هوادار فرقی ندارد چه کسی سرمربی تیم باشد. برای آنها پیشرفت تیم به لحاظ نوع بازی و نتیجه اهمیت دارد. شفر موفق شد این کار را انجام دهد و به همین دلیل او محبوبیت زیادی بین هواداران پیدا کرد. با رفتن منصوریان از استقلال مدیریت باشگاه تلاش کرد یک مربی بزرگ که کارنامه موفقی هم داشته باشد را برای استقلال بیاورد. شفر رزومه بسیار خوبی داشت و دارای تجربه زیادی هم بود. با حضور این مربی، در استقلال یک تغییر بنیادی صورت گرفت و با نتایجی که این مربی با استقلال کسب کرد توانست اعتماد هواداران را هم جلب کند.

بسیاری از هواداران استقلال اعتقاد دارند که اگر از همان ابتدای فصل سرمربیگری این تیم به شفر داده می‌شد، می‌توانستند قهرمانی لیگ برتر را جشن بگیرند.

من هم شکی در این مورد ندارم اما وضع مالی باشگاه در آن زمان اصلا خوب نبود و بازیکنان خارجی از باشگاه شکایت کرده بودند و مجبور شدیم تصمیماتی بگیریم که فشار مالی بیشتری روی باشگاه ایجاد نشود و به همین دلیل منصوریان که مورد حمایت هواداران بود را انتخاب کردیم.

یکی از دلایلی که برای ناکامی استقلال عنوان کردید این بود که او نتوانست برخی بازیکنان این تیم را مدیریت و کنترل کند، آیا شفر توانسته این بازیکنان را کنترل کند؟

شفر کاملا توانسته بازیکنان و به خصوص دروازه‌بان‌ها را کنترل کند. من همیشه به رحمتی علاقه خاصی داشت و ناراحت بودم که چرا این دروازه‌بان در تیم ملی نیست. رحمتی می‌خواست اثبات کند عدم حضورش در تیم ملی به ناحق بوده است و خوشحال هستم که او در مصاحبه‌ای که چند وقت پیش داشت اعلام کرد که استقلال برای او حکم تیم ملی را دارد. کاری که شفر انجام داد این بود که دو دروازه‌بان بزرگ استقلال را مدیریت کرد. او به رحمتی ثابت کرد که می‌تواند شخصیتش را که به دست خودش از بین رفته را بازسازی کند. حسینی هم آنقدر مورد اعتماد شفر قرار گرفت که به یک دروازه‌بان بزرگ تبدیل شد.

اما حسینی به خاطر نیمکت‌نشیتی در استقلال، تیم ملی را از دست داد!

کی‌روش تجربه زیادی دارد و من فکر می‌کنم او می‌خواهد جامعه فوتبال را سورپرایز کند و پس از بازی با ترکیه غفوری و حسینی را به تیم ملی دعوت خواهد کرد. هر زمان که 23 بازیکن تیم ملی معرفی شد مشخص می‌شود افکار کی‌روش چه چیزی بوده است.

استقلال با شفر می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود؟

شفر کاری را در استقلال شروع کرده که برانکو از 3 سال پیش آن را انجام داده است. او تیام که بازیکنان بزرگی است را به استقلال آورد و الان هم حفظ این بازیکن بسیار سخت است. فکر می‌کنم استقلال در فصل آینده عملکرد بهتری نسبت به فصل قبل داشته باشد.

چه پیشنهادی برای منصوریان دارید؟

با توجه به این که منصوریان، سرمربی استقلال بوده هیچ وقت حاضر نمی‌شود در تیمی دستیار باشد. باید قبول کنیم منصوریان ضربه سنگینی را خورده که خودش بیشترین تقصیر را داشته است. شما به نحوه تمریناتش، کوچینگ و حتی نحوه ایستادنش کنار زمین نگاه کنید، او در تمام این موارد نتوانست خوب عمل کند. من در اردوی پیش از فصل ارمنستان حضور داشتم اما نمی‌توانستم چیزی بگویم. استقلال در ارمنستان، دوره آماده سازی خوبی نداشت. مهمترین عامل ناکامی منصوریان در استقلال، عدم مدیریت درست از طرف او بود. من امیدوارم منصوریان را از دست ندهیم و او را حفط کنیم. اگر منصوریان سرمربیگری یک تیم دیگر را بر عهده بگیرد می‌تواند روزهای خوبی داشته باشد، البته به شرط این که اشتباهات قبل خود را تکرار نکند.

اختلافی که با رحمتی داشتید حل شد؟

رحمتی به خاطر این که چک‌های او را امضا نکردم ناراحت بود. به این خاطر آن چک‌ها را امضا نکردم که مصوبه هیئت مدیره را نداشت. این اختلاف هم حل شد و در حال حاضر ما مشکلی با مه نداریم.

در هیئت مدیره سابق استقلال، اختلافات زیادی وجود داشت؟

در آن هیئت مدیره، اعضا با یکدیگر هماهنگ نبودند و اختلافات زیادی وجود داشت و پس از فوت مرحوم پورحیدری تنها عضو فنی هیئت مدیره فقط من بودم. به نظر من اگر همه مسائل در هیئت مدیره مطرح می‌شد می‌توانستیم تصمیمات بهتری برای استقلال بگیریم. مثلا مدیرعامل با سرمربی جلسه می‌گذاشت و بدون هماهنگی هیئت مدیره کارها را انجام می‌دادند. همین اتفاقات باعث شد جهانیان از هیئت مدیره استعفا کند.

صحبت پایانی.

مطمئن باشید استقلال در فصل آینده یک تیم رویایی خواهد داشت و امیدوارم مقابل السد هم پیروز شود و به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند.