پرتغال ۱ - مراکش ۰ / رونالدو یک تنه پرتغال را به صدر گروه دوم رساند

در چارچوب هفته دوم رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، امروز ( چهارشنبه ) ۳ مسابقه از گروه های A و B برگزار می شود که در نخستین دیدار از ساعت ۱۶:۳۰ تیم ملی پرتغال در ورزشگاه لوژنیکی مسکو به مصاف یاران هروه رنار در مراکش می روند.

پرتغال در ۷ دوره رقابت های جام جهانی حضور یافته و بهترین مقام آنها سومی در جام جهانی ۱۹۶۶ بوده است. پرتغالی ها در جام ملتهای اروپا هم نتایج خوبی گرفتند که آخرین آن قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ بود. یاران رونالدو در جدید ترین رنکینگ فیفا در رده چهارم جای گرفتند و از ستاره های این تیم می توان به روی پاتریسیو، په په، ژوائو موتینیو، آدرین سیلوا، رونالدو و آندره سیلوا اشاره کرد.

تیم ملی پرتغال با هدایت فرناندو سانتوس در نخستین مسابقه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل اسپانیا به تساوی ۳ بر ۳ رسید و حالا در گروه دوم جام جهانی در رده سوم جای دارد. این تیم برای مسابقه با مراکش هیچ مصدوم و محرومی ندارد و به احتمال زیاد با ترکیب زیر مقابل مراکش حضور خواهد داشت:

روی پاتریسیو، سدریک، په په، خوزه فونته، گریرو، کاروالیو، موتینیو، برناردو سیلوا، ماریو، آندره سیلوا و رونالدو

مراکش:

تیم ملی مراکش که هم به عنوان قهرمان آفریقا در گروه دوم رقابت های جام جهانی ۲۹۱۸ روسیه قرار داشت، امیدوار بود تا با پیروزی مقابل ایران بتواند شانس صعود خود را برای حضور در مرحله حذفی افزایش دهد اما شکست این تیم مقابل یوزهای کشورمان سبب شد تا رنار، سرمربی مراکش در نشست خبری پیش از بازی بگوید: باید تمام تلاش مان را به کار بگیریم تا بازی فردا برای رونالدو کمتر خارق العاده باشد و فردا یک فینال واقعی برای ما خواهد بود. ما تا پای جان در زمین مبارزه خواهیم کرد و امیدواریم به پیروزی برسیم.

مراکش در دیدار با ایران بیشتر توپ و میدان را در اختیار داشت اما در دقیقه ۹۴ با گل به خودی عزیز بوهدوز نتیجه را به شاگردان کی روش واگذار کرد تا کار سختی برای دیدار با پرتغال داشته باشند.

شیرهای اطلس ( لقب تیم ملی مراکش ) در ۴ دوره پیشین که در بزرگترین آوردگاه جهانی فوتبال حضور داشتند، تنها در سال ۱۹۸۶ موفق شدند به مرحله حذفی راه یابند. این تیم ستاره های زیادی دارد که اسامی آنها به شرح زیر هستند.

اشرف حکیمی، مهدی بن عطیه، کریم ال احمدی، حکیم زیاش، آمرابات و ... البته حضور  نبیل دیرار، بازیکن مراکش در این دیدار مشخص نیست و باید دید رنار چه تصیمی در خصوص این بازیکن اتخاذ می کند.

ترکیب احتمالی تیم ملی مراکش:

 ال کجوی،  اشرف حکیمی، سعیص، مهدی بن عطیه، منزیل، کریم ال احمدی، حکیم زیاش، بوسوفا، بلهندا، آمرابات و بوطیب

آماری در خصوص دیدار پرتغال و مراکش:

در 9 دیدار از 11 بازی قبلی مراکش در جام جهانی، کمتر از 2.5 گل به ثمر رسیده است.

پرتغال در 9 بازی از 10 بازی قبلی خود در جام جهانی حداقل 2 گل زده است.

پرتغال در 10 بازی قبلی خود در جام جهانی شکست نخورده است.

کریستیانو رونالدو طی سه دوره حضور در جام جهانی (2014، 2010، 2006) از 70 شوت خود تنها به سه گل دست یافت و این در حالی است که در تک بازی خود در جام بیست و یکم، طی چهار شوت موفق به سه بار گلزنی شده است.

آخرین شکست پرتغال برابر یک تیم غیر اروپایی در جام جهانی، به ژوئن 2002 باز می گردد که آن ها 1-0 مغلوب کره جنوبی شدند.

با هت تریک برابر اسپانیا، کریستیانو رونالدو پس از اوه سیلر، پله و میروسلاو کلوزه به چهارمین بازیکنی تبدیل شد که در چهار دوره مختلف از رقابت های جام جهانی گلزنی کرده است.

اروگوئه - مصر

از ساعت ۱۹:۳۰ و پس از دیدار مراکش و پرتغال، تیم های اروگوئه و مصر در ورزشگاه روستوف-نا-دونو به مصاف هم می روند. اروگوئه با تک گل خیمنز در دقایق پایانی موفق شد از سد مصر در هفته نخست بگذرد و حالا امیدوارست با شکست عربستان قعرنشین، صعود خود را تا حدودی به مرحله بعد قطعی کند.

اروگوئه در 5 بازی قبلی خود در جام جهانی شکست نخورده است و با بازیکنانی همچون سوارز، کاوانی، خیمنز، گودین و ... تلاش می کند تا مانند روسیه با شکست سنگین عربستان را راهی کشورشان کند. اروگوئه با هدایت اسکار تابارز در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با کسب ۳۱ امتیاز پس از برزیل و بالاتر از تیم های قدرتمندی همچون آرژانتین، کلمبیا و پرو به روسیه سرزمین تزارها صعود کرد و حالا باید در دومین گام با شاگردان پیتزی رقابت کنند.

اروگوئه در تاریخ ادوار جام جهانی با 2 قهرمانی در تاریخ تیمی پرافتخار در عرصه این رقابت ها محسوب می شود اما 68 سال از آخرین قهرمانی این تیم می گذرد و آنها با ستاره هایی بزرگ در خط حمله در رویای تکرار تاریخ در روسیه هستند.

عربستان که هم نماینده آسیا در جام جهانی روسیه محسوب می شود، در دیدار نخست ۵ بر صفر شکست خورد و قعرنشین گروه A جام جهانی است. این تیم پس از حضور درخشان در نخستین دوره حضورشان در جام جهانی در سال 1994 در سه دوره بعدی جام جهانی نیز به طور متوالی حضور داشتند اما از سال 2006 این تیم دیگر نتوانست به مهمترین رقابت ملی جهان راه یابد. حال بار دیگر فرزندان صحرا به روزهای خوبشان بازگشتند و پس از دو دوره غیب در جام جهانی به این رقابتها صعود کردند اما در بازی نخست شکست بدی را متحمل شد و باید دید مقابل اروگوئه چه نتیجه ای بدست آمد.

ترکیب احتمالی تیم ملی اروگوئه: 

فرناندو موسلر، گیلرمو وارلا، خوزه ماریا گیمنز، دیگو گودین، مارتین کاسرس، نایتان ناندز، ماتیاس ویکینو، رودریگو بنتانکور، جورجیان، ادینسون کاوانی و سوارز

ترکیب احتمالی تیم ملی عربستان:

المسیلم، ابوریک، عمر هوساوی، اسامه هوساوی، الشهرانی، الفرج، اوتایف، الشهری ، الجاسیم، الدوساری، الشهلاوی

همچنین تیم ملی فوتبال کشورمان در آخرین دیدار به مصاف اسپانیا می رود که این مسابقه از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه کازان برگزار می شود. ایران در دیدار نخست مقابل مراکش به پیروزی رسید و اسپانیا در دیداری حساس مقابل پرتغال به تساوی ۳ بر ۳ رسید. ماتادورها برای دیدار  با تیم ملی کشورمان محروم و یا مصدومی نخواهند داشت اما روزبه چشمی مصدوم قطعی تیم کی روش است و وضعیت ابراهیمی هم برای بارزی کردن مشخص نیست.