جنگ رونالدو و ایران برای صعود در جام جهانی

تیم‌های ملی ایران و پرتغال در حالی در سومین دیدار خود در گروه B جام جهانی به مصاف هم می‌روند که به احتمال فراوان تنها یکی از این دو تیم صعود به مرحله بعد را جشن خواهد گرفت. پرتغالی‌ها با ۴ امتیاز و ایران با ۳ امتیاز شانس صعود به دور دوم را دارند، اما در این بین شانس شاگردان فرناندو سانتوس بیشتر است.

پرتغال که در خط دفاع و میانی بسیار ضعیف نشان داده، وابستگی خاصی به کریستیانو رونالدو دارد و بدون کاپیتان تیمش، یک تیم بسیار معمولی نشان داده است. به همین خاطر می‌شود حدس زد که این تیم در بازی مقابل ایران حتی به تساوی هم راضی باشد تا بتواند به دور دوم صعود کند.

از سوی دیگر شاگردان کارلوس کی‌روش به معنای واقعی یک تیم بوده و به هیچ بازیکن خاصی وابسته نیستند. به جرات می‌توان گفت ستاره تیم ملی ایران، انحاد و همدلی هر ۲۳ بازیکن است.

با این تفاسیر پرتغال در صورت کسب یک امتیاز صعود خواهد کرد و ایران تنها در صورت پیروزی می‌تواند برای نخستین بار در تاریخ به جمع ۱۶ تیم حاضر در دوم صعود کند.

این دو تیم بیش از این یک بار در جام جهانی ۲۰۰۶ رو در روی هم قرار گرفتند که پرتغالی‌ها با گل‌های دکو و رونالدو به پیروزی دو بر صفر دست یافتند، اما شرایط دو تیم پس از ۱۲ سال تغییرات زیادی داشته است. از آن پرتغال پرستاره که بازیکنانی مثل، مانیش، فیگو، دکو، پائولتا و ... را در اختیار داشت، تنها رونالدو به یادگار مانده است و از تیم ایران هم فقط مسعود شجاعی در لیست حضور دارد.

شاید روی کاغذ شانس یاران رونالدو برای صعود بیشتر باشد، اما شاگردان کی‌روش ثابت کردند در دیدار‌های بزرگ توان تبدیل غیر ممکن به ممکن را دارند و دور از ذهن نیست اگر برای تیم ملی فوتبال ایران شانس صعود قائل باشیم. برای اثبات این ادعا می‌توان به مصاحبه‌های کارشناسان فوتبال کشورمان استناد کرد که همگی برای تیم کشورمان شانس پیروزی در این دیدار و صعود به مرحله حذفی را قائل هستند.

روشن است که تیم ملی ایران نباید برای پیروزی در این دیدار احساسی بازی کند. شروع هجومی و باز بازی کردن می‌تواند عواقب سختی برای کی‌روش و شاگردانش به همراه داشته باشد و اگر تیم کشورمان همچون دیدار‌های گذشته با برنامه عمل کند و در ضربات ایستگاهی و ضد حملات برنامه داشته باشد، می‌تواند تیم پرتغال و کاپیتان پرادعایش را از جام جهانی حذف کند.