واکنش کارشناس فوتبال درباره انتقاداتی که نسبت به تعویض‌های کی‌روش می‌شود

مجید جهانپور درباره عملکرد تیم ملی فوتبال در جام جهانی روسیه گفت: از هر نظر خوب عمل کردیم بیشترین امتیاز را در تمام ادوار جام جهانی در این دوره کسب کردیم و از نظر بازی هم بخصوص در فاز دفاعی همانطور که در آ‌مارهای فیفا پس از مسابقات شاهد هستیم عملکرد قابل قبولی داشتیم. از طرفی مردم هم راضی و خوشحال از نتایج کسب شده بودند. 

وی ادامه داد: البته ما جا برای پیشرفت داریم هرچند به خاطر کاستی‌هایی که در تدارکات داشتیم و اگر نبود، می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم اما کی‌روش نشان داد که شناخت خوبی از تیم خودش و حریفان دارد. او پیش از بازی با پرتغال هم گفته بود از دیدار مقابل اسپانیا و مراکش درس‌های زیادی گرفته است که در بازی مقابل پرتغال از آن استفاده کرد. از مجموع این سه بازی نیز تجربیات بزرگی برای ما بدست آمد. 

پیشکسوت و کارشناس فوتبال تصریح کرد: البته در فاز حمله توانایی ما بیشتر از آن چیزی بود که نشان دادیم و امیدواریم بتوانیم از این تجربیات در جام ملت‌های آسیا به بهترین نحو استفاده کنیم. منظور من از حمله ایجاد موقعیت گل نیست بلکه ایجاد فاز هجومی است یعنی وقتی تیم صاحب توپ می‌شود بتواند به خوبی بازی را به گردش درآورد درصد مالکیتش را افزایش دهد چرا که همین موضوع خودش نیز می‌تواند به فاز دفاعی تیم کمک کند. تمام تیم‌ها حتی تیم ضعیفی مانند پاناما که شاید ضعیف‌ترین تیم جام باشد در بعد بازی‌سازی از خط دفاع، چرخش توپ و مالکیت توپ قابل قبول و در سطح استاندارد عمل می‌کند. متاسفانه ما در این فاکتور ضعف داشتیم و بعد از چند پاس تحت فشار قرار می‌گرفتیم و اقدام به ارسال‌های بلند می‌کردیم. هرچند که با تیم‌های قدرتمندی که قهرمان جهان و اروپا بودیم بازی می‌کردیم اما می‌توانیم از این تجربیات در آینده استفاده کنیم. این نقطه ضعف نیست و جا برای پیشرفت وجود دارد که می‌توانیم با کار کردن یک سوم دفاعی و میانی به افزایش میزان مالکیت توپ هم به فاز دفاعی کمک کنیم و هم در فاز هجومی بهتر ظاهر شویم. 

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا همین علمکرد برای فوتبال ما کافی بود یا استحقاق صعود به مرحله بعد را داشتیم گفت: در چند دوره اخیر هدف‌گذاری فوتبال ما صعود به مرحله دوم جام جهانی بوده و چون به این هدف نرسیدیم پس باید بیشتر کار کنیم. البته حوادث فوتبال هم در نتایج دخالت دارد مانند توپی که طارمی در لحظات آخر از دست داد هرچند که زاویه تنگ شد اما در مجموع تلاشی که مجموعه تیم ملی داشت قابل تحسین است. چون برخی مواقع نتایج تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد که برخی از آنها از اختیار ما خارج است. در مجموع اعتقاد دارم که جامعه فوتبال و مردم از عملکرد تیم ملی در جام جهانی رضایت داشتند. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد تیم ملی در جام جهانی آیا حفظ کی‌روش بهترین گزینه است یا باید تغییراتی صورت بگیرد چون کی‌روش نسبت به امضای قرارداد 6 ماهه اعتراض داشت، گفت: بله، سرمربی تیم ملی از این موضوع گله داشت در بعد فنی، انگیزشی، روانی و اعتبار بین‌المللی بحثی نداریم اما به عنوان کار سیستماتیک کی‌روش باید زیرمجموعه فدراسیون قرار گیرد و اگر تمکین نکند، این ضعف متولی فوتبال است. حضور کی‌روش باعث پیشرفت فوتبال ما شده و باز هم می‌تواند باعث پیشرفت شود البته نیازمند کار کارشناسی بیشتری است. 

پیشکسوت و کارشناس فوتبال درباره انتقاداتی که نسبت به تعویض‌های کی‌روش می‌شود و اینکه می‌توانستیم تعویض‌های بهتری داشته باشیم، گفت: همواره این بحث‌ها می‌تواند وجود داشته باشد هر تعویضی که انجام می‌شود، باز هم می‌تواند دید انتقادی وجود داشته باشد، بهترین فردی که می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشد سرمربی تیم ملی است. به خصوص اینکه کی‌روش برای هر بازی استراتژی خاص خودش را داشت. در فوتبال امروز دیگر هیچ مربی تنها روی 11 بازیکن حساب نمی‌کند و برنامه‌های خود را براساس 14 بازیکن تنظیم می‌کند.