تصمیم سردار آزمون احساسی بود

بهتاش فریبا مهاجم سابق تیم ملی از عملکرد شاگردان کارلوس کی‌روش در جام جهانی روسیه راضی است و معتقد است اگر کمی شانس داشتیم و در زدن ضربات آخر بیشتر دقت می کردیم از این گروه صعود می کردیم هر چند که کسب چهار امتیاز در این گروه سخت هم بسیار خوب بود.

* عملکرد تیم ملی در جام جهانی روسیه چطور بود؟

از نظر من خوب بود. شاید کمتر کسی فکر می کرد در این گروه بتوانیم 4 امتیاز بگیریم و شاید اگر یک مقدار دقت می کردیم می توانستیم از این گروه صعود کنیم. فکر می کنم شرایط این جام یک مقدار با جام های جهانی قبل متفاوت است و این جام یک مقدار جنجالی تر است و شگفتی های بیشتری دارد. هلند و ایتالیا که اصلا به جام جهانی صعود نکردند و آلمان هم حذف شد. فوتبال دیگر مثل سابق نیست که وقتی قرعه کشی انجام می شود بتوانیم تا فینال هم حدس بزنیم چه اتفاقاتی می افتد. خودم چهار تیم نهایی را حدس زده بودم که آلمان یکی از آن چهار تیم بود که مرحله اول حذف شد و نمی شود گفت چه تیمی جایگاه واقعی خودش را پیدا می کند. آلمان زیاد تغییر نکرده بود و یک مقدار جوان تر شده بود که اوت شد. اگر شانس داشتیم و یک مقدار در زدن ضربات آخر دقت می کردیم الان صعود کرده بودیم.

* کسب چهار امتیاز در این گروه راضی کننده بود؟

خیلی ها قبل از جام امیدی نداشتند چون در گروه سختی قرار داشتیم. قبل از جام گفتم که حس من می گوید پرتغال را می بریم و اگر آن بغل پای آخر را طارمی دقیق تر می زد این اتفاق می افتاد. به هر حال این حسی است که آدم دارد و می شد از این گروه صعود کنیم.  گروه های سخت هم عیب دارد و هم حسن مثل گروه استقلال در آسیا که صدرنشین شد. حسن کار این است که تیم ها از همدیگر امتیاز می گیرند و عیب کار هم اینکه بازی ها سخت است. البته اگر در بازی پرتغال مقابل اسپانیا یکی از آنها می برد برای ما بهتر بود و با چهار امتیاز هم می توانستیم صعود کنیم.

* از شیوه بازی تیم ملی در جام جهانی روسیه راضی هستید؟

من از نتیجه ای که مقابل تیم های بزرگ مثل قهرمان جهان، اروپا و آفریقا گرفتیم راضی هستم اما به جهت زیبا بازی کردن و مسائل فنی راضی نیستم و این هم به نوع استراتژی ما برمی گردد که از نظر من درست است. ما اگر مثل عربستان که جلوی روسیه باز بازی کرد باز بازی می کردیم ممکن بود 4،5 تا بخوریم. ما کلا نتیجه گرا بازی کردیم اما 4،5 ماه بعد کسی نمی گوید ما چطوری بازی کردیم بلکه می گویند با پرتغال مساوی کردیم. در هر صورت در آمارها ما در مالکیت، ارسال، پاس و شوت عقب تر از بقیه هستیم اما نتیجه یک چیز دیگری را می گوید و از نظر من امتیاز به نوع بازی کردن ارجح است.

* سردار آزمون از تیم ملی خداحافظی کرد و دوباره اظهار کرد دوست دارد برای تیم ملی گلزنی کند. در این رابطه چه نظری دارید؟

کاملا مشخص بود که یک تصمیم احساسی است. قبلا هم گفتم وقتی قرار است یک تیمی با یک سیستم خاصی بازی کند و مهاجم آن تیم هر کسی که می خواهد باشد باید با هافبک بازیساز حریف من تو من شود مثل سردار آزمون که بازی با اسپانیا با بوسکنی و بازی با پرتغال با کاروالیو من تومن بود و تا 18 قدم خودمان اجبار داشت عقب بیاید و وقتی صاحب توپ می شدیم و قدرت مهارت فردی و تیمی ما طوری نبود که از زیر پرس آنها دربیاییم و قرار بود دیمی توپ را دفع کنیم، کدام مهاجم در دنیا می تواند با این مدل بازی کردن صاحب توپ و موقعیت شود. ما این وظیفه را در تیم ملی از سردار آزمون دیدیم و اگر علی دایی هم بود با این سیستم صاحب توپ نمی شد. در نیمه های دوم که قرار بود حمله کنیم همین بغل پا که طارمی در اواخر بازی با  پرتغال زد را امید ابراهیمی ارسال کرد و سردار سر زد و توپ به قدوس رسید که قدوس شوت زد و توپ زیر پای طارمی افتاد و اگر طارمی آن توپ را گل کرده بود الان سردار آزمون چه بود؟ چه اتفاقی می افتاد؟ وقتی در آن پست بازی می کنی باید برای تو فضا ایجاد شود. من در این پست در تیم ملی بازی کرده ام و اگر برایم سازندگی نمی شد آقای گل جام ملت های آسیا نمی شدم. .

* در مورد درگیری کی روش با برانکو بعد از جام جهانی چه صحبتی دارید؟

من اصلا وارد این فضا نمی شوم و ترجیح می دهم در مورد این مسائل صحبت نکنم.

* کدام صحنه از تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه در ذهن شما ماندگار شد؟

طبیعتا پنالتی گرفتن بیرانوند از رونالدو و لایی زدن وحید امیری به پیکه و توپ گیری وسط زمین امید ابراهیمی که باعث شد مصدوم شود در ذهنم ماندگار شده است.