ترابی: مشقت کشیده‌ام تا به اینجا برسم

بازیکنی که در فصل 95 – 94 پدیده مسابقات لیگ برتر شده بود حالا به عضویت تیم فوتبال پرسپولیس در آمده است. بازیکنی که 13 بازی ملی دارد و بازی‌های ملی خود را هم با گل آغاز کرده بود. گفت‌وگویی مهدی ترابی را در ادامه بخوانید:

تا نهایی شدن انتقال از سایپا فراز و نشیب زیادی را شاهد بودیم. در مقطعی احساس می‌شد این اتفاق با مشکل روبرو شود.

در نهایت این کار انجام شد و من الان عضوی از پرسپولیس هستم، هر چند در نیم فصل اول همچنان در خدمت سایپا خواهم بود. بابت این مساله خدا را شکر می‌کنم که در نهایت هماهنگی‌های لازم بین آقای گرشاسبی و آقای درویش صورت گرفت. تعامل خوبی وجود داشت و علی آقا (علی دایی) هم کمکم کردند تا این کار انجام شود. الان خیلی خوشحال هستم.

از اشتهارد تا پرسپولیس راه سختی بود، این طور نیست؟

البته الان کرج زندگی می‌کنیم ولی اصلیت ما اشتهاردی است. به نظرم از هر جایی تا پرسپولیس راه سختی وجود دارد. برای من هم سخت بود که به رویاهای بچگی خودم برسم. خیلی سختی و مشقت کشیدم تا به اینجا برسم. در این مسیر باید از سایپا هم خیلی تشکر کنم که بستر لازم را برای من فراهم کرد.

تو بالاخره در اصل وینگر هستی یا هافبک وسط؟

البته در تیم ملی هافبک وسط بازی کردم. مشکلی ندارم ولی اگر بخواهم تفکیک کنم، پست تخصصی من وینگر است. هر بازیکنی در یک پستی راحت‌تر است و من در وینگر چپ و راست راحت‌تر بازی می‌کنم.

در تیم ملی شروع خوبی داشتی، اصلا سال 94 برای تو چیز دیگری بود. پدیده لیگ شدی و هر چهار گل ملی خودت را از خرداد 94 تا خرداد 95 زدی، بعد از آن، چه اتفاقی افتاد؟

به هر حال رقابت در تیم ملی خیلی سخت است. قسمت نبود آن روند ادامه پیدا کند ولی من تلاش خودم را بیشتر کردم و امیدوارم در جریان تلاشی که برای پرسپولیس انجام خواهم داد به ترکیب بازی تیم ملی هم برسم.

جام جهانی چطور بود؟ مثل ژاپن بالا نرفتیم و مثل کره جنوبی تیمی چون آلمان را حذف نکردیم اما ایران هیجان زیادی به وجود آورد و همه کارشناسان را غافلگیر کرد؟

تجربه خیلی خوب و بزرگی بود. تیم ملی طوری بازی کرد که نه تنها مردم از آن رضایت داشتند بلکه حتی حریفان ما را به تحسین وادار کرد. در بازی با پرتغال چیزی نمانده بود خارق‌العاده‌ترین اتفاق فوتبال ایران رقم بخورد، ولی در هر صورت تیم ما فوق العاده بود. الان فکر می‌کنم انتظارات خیلی بالا رفته است.

به پرسپولیس هم در زمانی آمدی که انتظارات از آن بالا است؟

بله انتظارات بیشتر از هر زمانی است. طبعا همه تلاش می‌کنیم تا به سهم خودمان برای تیم مثمرثمر باشیم و انتظارات را برآورده کنیم. قطعا در فوتبال ایران پرسپولیس بیش از هر باشگاه دیگری مورد توجه قرار دارد و این را خوب می دانم.

از نظر خلق و خو یک جورهایی به محمد انصاری نزدیک هستی. عضو بسیج هم بوده‌ای؟ این را چند سال قبل وقتی جایزه‌ات برای پدیده لیگ را به خانواده یکی از شهدای حرم اهدا کردی متوجه شدیم.

شما لطف دارید. موضوع هم به خانواده شهید عسگری مربوط می‌شد. بچه محل ما بود و امور ورزشی مقاومت البرز را انجام می‌داد و از آنجا وی را می‌شناختم و این عاملی شد تا آن حرکت را انجام بدهم.

با این سابقه باید خیلی مراقب شٌهرت باشی. شٌهرت خیلی خوب است ولی گرفتاری‌های خاص خودش را هم دارد.

من از بچگی رویای بازی در پرسپولیس را داشتم. آن زمان فکرش را نمی‌کردم، این رویا قابل تحقق باشد و روزی مثل امروز پیراهن پرسپولیس را از آقای گرشاسبی بگیرم. خدا را شکر مسیر خوبی را سپری کردم. سعی می‌کنم مسیری که من را به رویایم برساند را ادامه دهم. خدا را شکر با اکثر بچه‌های تیم هم رفیق هستم.

تو هم حضور جدی و حرفه‌ای در فوتبال را اتفاقی آغاز کردی؟

یک جورهایی اتفاقی بود ولی این اتفاق در سن خیلی خوبی رقم خورد. من در تیم فوتسال استان البرز بودم. سال 90 – 91 بود. در رقابت‌های کشوری آقای گل شدم. در لیگ کشوری بازی می‌کردم که یک روز یکی از دوستانم گفت تو که فوتبالت هم خوب است، یک سر به سایپا بزن برای تیم‌های پایه تست می‌گیرند. آنجا آقای صمدیان و بعد محمد سلطانی من را انتخاب کردند و با جوانان سایپا قرراداد بستم. هنوز 19 سال را پر نکرده بودم که به تیم بزرگسالان رفتم و اولین بازی خودم را هم برابر گهر درود انجام دادم.

امسال باید در شرایطی از عنوان قهرمانی دفاع کنیم که شما به عنوان نفر جدید از نیم فصل دوم اضافه می‌شوید و هنوز منتظر تصمیم وحید امیری هستیم؟

به نظرم این محرومیت خدشه‌ای به شخصیت قهرمانی و بزرگی پرسپولیس وارد نکرد. اینها سر جای خودش است. البته مساله ما لیگ قهرمانان هم است و اقای گرشاسبی به من گفته‌اند، وحید امیری حداقل نیم فصل را می‌ماند. او واقعا عالی است. در جام جهانی هم فوق العاده بود. اگر یک جوری می‌شد بماند که عالی بود. البته با آن بازی‌هایی که انجام داد، قطعا خیلی‌ها سراغ او می‌روند.