گزینه‌های پیش روی مسی

صبح یک‌شنبه برای آرژانتینی‌ها صبح اشک و آه بود. یکی از منابع روزنامه آرژانتینی کلارین که به اردوی آلبی‌سلسته نزدیک است می‌گوید مسی بیشتر از همه ضربه دیده. کاپیتان آرژانتین که کاملا مشخص است در شوک بسر می‌برد، به سختی لب از لب باز می‌کند. او نه با رسانه‌ها سخن گفته و نه میل دارد با هم‌تیمی‌هایش هم‌سخن شود.

آخر چیزی برای گفتن نیست آن هم در صبح یک‌شنبه‌ای که داغ شکست و حذف همچنان تازه است. این درد تا مدت‌ها در دل لئو و یارانش باقی خواهد ماند. آن‌ها از قبل می‌دانستند شرایط ایده‌آلی ندارند ولی بعد از معجزه سن‌پترزبورگ و پیروزی دشوار مقابل نیجریه، بار دیگر به هیجان آمده و شور و شوق عجیبی به دست آورده بودند. بعد از بازی هیچ‌کس انتقادی نکرد. همه می‌دانستند که از جان و دل مایه گذاشته‌اند ولی مقابل فرانسه کم آورده‌اند. همه می‌دانستند که فوتبالیست‌های فرانسوی در خط میانی به مراتب بهتر از هافبک‌ها و مدافعان آرژانتین بازی کردند. کسی در این باره کوچکترین شکی نداشت.

در میان باران همه در حال خداحافظی و وداع با یاران‌شان بودند. مسی از جمله کسانی بود که زودتر کمپ تیم ملی را ترک کرده بود تا به خانواده‌اش ملحق شده و دوران استراحتش را آغاز کند. اکثر آرژانتینی‌های شاغل در اروپا هم کمپ آرژانتین را ترک کردند. مسی ناراحت و متاسف به بارسلونا رسید. او که لباس فرم فدراسیون فوتبال آرژانتین برای تیم ملی کشورش را به تن داشت با همان قیافه همیشه جد‌ی که در روسیه به نمایش گذاشته بود به فرودگاه شهر کاتالان رسید.

مسی با سرعت از فرودگاه گذشت و به سمت خودرویی که برایش آماده شده بود رفت. بدون این‌که دهانش را باز کرده و حتی یک کلمه سخن بگوید. دیگر آرژانتینی‌هایی که تصمیم گرفته بودند با مردم سخن بگویند به شبکه‌های اجتماعی رو آوردند. کابایرو در اینستاگرام پیامی با مضمون صلح و آشتی فرستاده و از هواداران آلبی‌سلسته تشکر کرده و آن‌ها را تحسین می‌کند. کابایرو می‌نویسد: «ممنون از هوادارانی که استادیوم‌ها را به رنگ آبی و سفید درمی‌آوردند. تیم ملی تا آخرین لحظه از جان و دل مایه گذاشت و با سرهای بالا روسیه را ترک کرد.»

اما سوال اصلی این است؛ مسی چه خواهد کرد؟! خود مسی در این باره چیزی نگفته ولی هیچ‌کس باور نمی‌کند یا نمی‌خواهد باور کند که مسی کشتی آرژانتین را ترک خواهد کرد. مسی با 3 گزینه روبه‌روست و تنها اوست که تصمیم می‌گیرد از کدام یک از 3 دروازه‌ای که مقابلش قرار دارد عبور خواهد کرد. اولین گزینه، ادامه‌ همین مسیر در تیم ملی است. او می‌تواند رهبر و پرچمدار بازسازی آلبی‌سلسته برای حضور پرقدرت در جام جهانی 2022 قطر باشد.

گزینه‌ دیگر این است که مسی مدتی از تیم ملی کناره‌گیری کند. ولی گزینه سوم همان چیزی است که هیچ‌کس مایل نیست لئو آن را انتخاب کند. کنار گذاشتن پیراهن راه‌راه تیم ملی برای همیشه. ولی یک چیز قطعی است؛ این‌که مسی مثل سال 2016 زمانی که بعد از شکست مقابل شیلی در فینال کوپا آمه‌ریکا آنقدر عصبانی بود که گفت دیگر در تیم ملی آرژانتین بازی نخواهد کرد، سریع تصمیم نخواهد گرفت. مسی 2 سال پیش، بعد از مدتی از کرده‌ خود پشیمان شد و دوباره به آلبی‌سلسته بازگشت و این بار همه می‌دانند که او دیگر تصمیم خلق‌الساعه‌ای نخواهد گرفت.

کلارین می‌گوید منابع اختصاصی‌اش خبر داده‌اند مسی برای تصمیم‌گیری عجله نخواهد کرد و منتظر خواهد ماند تا در آرامش اوضاع را زیر نظر بگیرد و منتظر حوادث بعدی بماند. او با تیمی روبه‌روست که باید از اساس دگرگون و بازسازی شود. مسی می‌داند که اگر این بار تصمیم به قطع همکاری با تیم ملی بگیرد، دیگر راهی برای بازگشت نخواهد داشت. پاسخ قطعی این پرسش که مسی چه خواهد کرد تنها در ماه اکتبر مشخص خواهد شد؛ زمانی که تیم ملی آرژانتین به احتمال زیاد اولین بازی دوستانه‌ خود بعد از جام جهانی را برگزار می‌کند.