توفان در ورزش و فوتبال با اجرای قانون بازنشستگی

یش از این مدیران بازنشسته با استفاده از شرایط ایثارگری یا گرفتن مجوز از هیات دولت می‌توانستند در دستگاه‌های دولتی حضور داشته باشند. از طرفی بازنشسته‌های نیروهای مسلح هم منعی برای حضور در پستهای دولتی نداشتند.

چند ماه پیش با اصلاح این قانون اخذ مجوز از هیات دولت برای برخی پست‌ها حذف شد. این اصلاحیه موجب شد محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال از سمت خود استعفا بدهد و پس از سالها فدراسیون بسکتبال را رها کند.

حال یک اصلاح دیگر در راه است. شورای نگهبان اگر با اجرای اصلاحیه جدید موافقت کند دیگر حضور مدیران بازنشسته در بسیاری از پستها غیرقانونی می‌شود.

براساس تبصره یک ماده‌واحده اصلاح‌شده، به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های رؤسای سه قوه، معاون‌ اول رییس‌جمهور، نواب رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رییس‌جمهور همچنین به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است.

این به این معنی است که افراد بازنشسته زیادی که در عرصه ورزش کشور اعم از معاون وزارت، رییس، نایب‌رییس و دبیر فدراسیون و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان‌ها هستند دیگر مجاز به حضور در پستهایشان نیستند. در شرایط فعلی با جدییگرفته‌شدن اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان از سوی نمایندگان مجلس، همه مدیران ورزشی که استثناهایی درباره آنها وجود داشت، باید پست‌هایی را که دارند، رها کنند و برای همیشه از این عرصه کنار بروند.

به نظر می رسد خانه تکانی در ورزش نزدیک است.

قانون جدید شامل کدام مدیران ورزشی می‌شود؟

معاونان وزیر: اجرای قانون جدید در وزارت ورزش و جوانان تغییرات قابل توجهی ایجاد می‌کند. محمدرضا داورزنی، مهم‌ترین معاونت این وزارتخانه (معاونت حرفه‌ای و قهرمانی) و فریبا محمدیان، معاونت بانوان هر دو بازنشسته‌اند.

روسای فدراسیون‌ها: در بین روسای فدراسیون‌ها هم بازنشسته‌های زیادی دیده می‌شود. به گزارش روزنامه شرق محمدعلی صبور در فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه، بهرام شفیع در فدراسیون هاکی، غلامرضا امینی در فدراسیون قایق‌رانی، مصطفی کریمی در فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان، محمد درخشان در فدراسیون جودو، مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، محمد پولادگر در فدراسیون تکواندو، حجت‌الله دهخدایی در فدراسیون چوگان، احمد ضیایی در فدراسیون والیبال، علی مرادی در فدراسیون وزنه‌برداری، محمدرضا رحیمی در فدراسیون هندبال و امیر مجدآرا در فدراسیون ورزش‌های همگانی رؤسایی هستند که گفته می‌شود بازنشسته هستند. رضا حیدری، رییس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی هم گفته می‌شود دوشغله است و در سمت مدیرکل قضائی وزارت دادگستری نیز فعالیت می‌کند.

نایب رییس‌ها: اگر قرار باشد این قانون شامل حال نایب رییسان و دبیران فدراسیون هم شود خیلی از افرادی که در این پستها هم هستند باید بروند. علی کفاشیان، نایب رییس اول فدراسیون فوتبال و حیدر بهاروند نایب رییس دوم هر دو بازنشسته‌اند.

مدیران استانها و مدیران عامل باشگاه: در بین مدیران کل استانهای وزارت ورزش و جوانان و مدیران عاملها هم بازنشسته‌های زیادی دیده می شود که یکی از مطرح‌ترین آنها، حمیدرضا گرشاسبی، سرپرست باشگاه پرسپولیس است.

توفان در فوتبال

گفته می‌شود شورای نگهبان تا ۱۰ روز دیگر اجرای این قانون را ابلاغ می کند و دستگاه‌های دولتی ۶۰ روز فرصت خواهند داشت که آنرا اجرا کنند.

در صورت اجرای قانون جدید، در مدیریت فوتبال ایران شاهد یک زلزله خواهیم بود.

مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال بازنشسته است. هر دو نایب رییس اصلی او علی کفاشیان و حیدر بهاروند هم بازنشسته‌اند.

مسوولان فدراسیون از جمله علی کفاشیان معتقدند فدراسیون فوتبال نهاد دولتی نیست و نباید زیر چتر این قانون قرار بگیرد. باید دید دستگاه های نظارتی این استدلال را قبول می‌کنند.

اگر قرار باشد قانون جدید در فدراسیون فوتبال اجرا شود، تاج و کفاشیان هر دو رفتنی می‌شوند.

حمیدرضا گرشاسبی دیگر مدیر بازنشسته رده بالای فوتبال کشور به شمار می‌رود. او هم با ابلاغ دستورالعمل جدید مجبور خواهد شد از مدیریت باشگاه پرسپولیس جدا شود.