خیز رقبای استقلال و پرسپولیس با ستاره‌های ایرانی

کوچ دو بازیکن ایرانی به لیگ ستارگان و افزایش دوباره لژیونر‌های حاشیه خلیج فارس توأم شد با رویارویی دو نماینده سرشناس قطر با سرخابی‌های پایتخت در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا تا به این شکل حساسیت‌های لیگ ستارگان برای فوتبال‌دوستان ایرانی همچنان پابرجا باشد. حضور بازیکنانی همچون مهدی طارمی، امید ابراهیمی و محمدرضا خانزاده در کنار تحرکاتی که الدحیل و السد در بازار تابستانی برای تقویت خود در دستور کار قرار دادند، بهانه‌ای شد تا نگاهی اجمالی به آخرین اخبار و وضعیت ستاره‌های ایرانی و همین‌طور دو رقیب نماینده‌های ایران در آسیا داشته باشیم.

الدحیل؛ پیش به سوی قهرمانی

الدحیل در بازگشت از اردوی ۲۰ روزه در اتریش خود را برای حضور در سوپرجام قطر آماده می‌کند. رقیب پرسپولیس در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان به عنوان قهرمان سه‌گانه این کشور طبق اعلام فدراسیون قطر فرداشب در ورزشگاه جاسم بن حمد به مصاف رقیب سنتی‌اش الریان می‌رود تا برای تصاحب اولین جام این فصل خیز بردارد. الدحیل تابستان پراتفاقی را پشت سر گذاشت، چون وداع غیر منتظره‌ای با جمال بلماضی، سرمربی الجزایری و موفق خود داشت تا نبیل معلول تونسی هدایت آن‌ها را در دست بگیرد. در فهرست بازیکنان نیز باشگاه با قراردادی ۵/۴ میلیون یورویی سوارس برزیلی از اف‌سی بروژ بلژیک را جایگزین المساکنی کاپیتان تونسی و مصدوم کرد تا با خط حمله‌ای مرگبار وارد میدان شود.

السد؛ رؤیاپردازی با کاپیتان‌های لالیگایی

جدایی مرتضی پورعلی‌گنجی مدافع ملی‌پوش ایرانی مهمترین اتفاق اردوی السد بود تا یکی از جذابیت‌های رویارویی با استقلال در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان از بین برود. در واکنش به این اتفاق، سران متمول باشگاه بلافاصله ستاره‌ای کره‌ای جانشین پورعلی‌گنجی کردند، ضمن اینکه با کنار گذاشتن بوحمدون الجزایری یک بار دیگر با قراردادی سنگین و نجومی پای کاپیتان سرشناس اتلتیکو مادرید را به دوحه باز کردند تا گابی فرناندز ۳۴ ساله زوج ژاوی هرناندز در میانه میدان السد شود. دو بازیکنی که در تیم ملی اسپانیا هم‌تیمی بودند و به عنوان کاپیتان‌های بارسا و اتلتیکو بار‌ها در لالیگا مقابل هم صف‌آرایی کرده بودند. حفظ بغداد بونجاح مهاجم الجزایری دیگر موفقیت بزرگ السدی‌ها در تابستان بود.

الغرافه؛ امیدوار به گل‌های طارمی

زردپوشان دوحه تمام ستاره‌های خارجی خود را حفظ کردند، اما روی نیمکت، سرمربی ترکیه‌ای برکنار شد تا کریستین گورکوف فرانسوی جای بولنت را بگیرد. وسلی اسنایدر هلندی کنار وویس مجارستانی با ماندن مهدی طارمی ستاره ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باعث شد رسانه‌های قطری از این مثلث به عنوان اسلحه مرگبار الغرافه در لیگ ستارگان نام ببرند. گورکوف سرمربی فرانسوی که برای دومین بار در یک دهه گذشته سابقه کار در حاشیه خلیج فارس را پیدا کرد، در تمجید از خارجی‌های باشگاه گفت: «احساسم این است که سال فوق‌العاده‌ای برای طرفداران الغرافه در لیگ ستارگان رقم خواهد خورد.»

الاهلی؛ ایرانی‌ها عصای دست پیرمرد اهل چک

مثل تمام سال‌های گذشته مالکان الاهلی تمایل خود به همکاری با ستاره‌های ایرانی را نشان دادند تا تنها باشگاهی لقب بگیرند که دو ستاره تیم ملی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ را به دوحه کشاندند. میلان ماچالا، سرمربی کهنه‌کار و پا به سن گذاشته اهل جمهوری چک با خرید امید ابراهیمی و محمدرضا خانزاده نشان داد هنوز هم علاقه زیادی به ایرانی‌ها دارد. استاد الدوحه در تشریح این خرید‌ها نوشت: «دو ستاره ایرانی در خط هافبک و دفاع عصای دست پیرمرد اهل چک خواهند بود.» الاهلی همچنین با خرید محسن متولی از الجزایر و نایجل دی‌یونگ ستاره سرشناس هلندی سرمایه‌گذاری وحشتناکی در بازار تابستانی داشت به این امید که دوباره به جایگاه مناسبی در لیگ ستارگان برسد.