چهارمین ایرانی در مقابل منچستریونایتد

امروز تیم برایتون در خانه میزبان منچستریونایتد خواهد بود. این فصل علاوه بر هواداران شیاطین سرخ، دیگر اهالی فوتبال در ایران هم این بازی را دنبال می کنند چرا که ستاره فوتبال ایران یعنی علیرضا جهانبخش نیز در آن حضور خواهد داشت. جهانبخشِ 26 ساله این فصل به برایتون اند هوو آلبیون پیوسته و در بازی نخست این تیم به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و هیچ بعید نیست در این بازی هم یار تعویضی «مرغان دریایی» باشد.

اما جهانبخش اولین بازیکن ایرانی نخواهد بود که مقابل منچستریونایتد بازی می کند. 43 سال قبل تیم پرسپولیس به عنوان اولین و تنها تیم ایرانی برابر منچستر حاضر شد و بازی در حضور 20 هزار هوادار قرمزپوش در امجدیه با تساوی 1-1 به پایان رسید. در آن بازی انگلیسی ها نخستین گل را به ثمر رساندند اما پروین توانست از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی بکشد.

اولین بازیکن ایرانی که در مقابل منچستریونایتد بازی کرد، علی دایی بود. شهریار فوتبال ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 1998-99 در بازی های مرحله گروهی مقابل یونایتد 27 دقیقه بازی کرد و بازی هم در نهایت با تساوی 2-2 به پایان رسید. اما علی دایی در بازی برگشت به میدان نرفت و همچنین در اتفاقی جالب این دو تیم به فینال رسیدند و بازهم علی دایی نمایش تیمش را از روی نیمکت مشاهده کرد.

در فصل بعد لیگ قهرمانان یک ایرانی دیگر مقابل منچستریونایتد بازی کرد. این بار هم گروه شدن اشتروم گراتس بلژیک و شیاطین سرخ سبب شد تا مهرداد میناوند فرصت بازی برابر یکی از بهترین تیم های دنیا را پیدا کند. میناوند در بازی رفت که با پیروزی 3-0 یونایتدها خاتمه یافت به میدان نرفت اما در اولدترافورد فیکس بود و در جریان این دیدار عملکرد خوبی از خود نشان داد، بازی برگشت هم با پیروزی 2-1 میزبان خاتمه یافت.

در تاریخ، مهرداد میناوند تنها بازیکن ایرانی بوده که به صورت فیکس مقابل منچستریونایتد بازی کرده است. او ۹۰ دقیقه در اولد ترافورد بازی کرد تا این رکورد جالب را از خود برجای بگذارد.

یک دهه بعد نوبت ستاره دو ملیتی فوتبال ایران بود که برابر شیاطین سرخ حضور پیدا کند. در لیگ قهرمانان 2009-10 اشکان دژاگه در بازی برگشت مرحله گروهی از دقیقه 72 وارد زمین شد و نکته جالب این که پس از حضور او در میدان، آلمانی ها نتیجه 1-1 را با شکست 3-1 عوض کردند. بازی رفت که با برد 2-1 شاگردان سرالکس فرگوسن خاتمه یافته بود نیز در حضور اشکان دژاگه روی نیمکت برگزار شده بود.

بازیکنانی نظیر کریم باقری هم فرصت بازی برابر منچستر یونایتد را داشتند. باقری در فصل 2000-2001 در عضویت تیم چارلتون انگلستان بود اما به دلیل مشکلات مختلف فرصت کمی برای بازی یافت و در طول فصل تنها مقابل ایپسویچ بازی کرد. قرارداد او و چارلتون سه ساله بود اما کاپیتان تیم ملی تصمیم گرفت در پایان فصل قراردادش را فسخ و به عنوان گران ترین بازیکن تاریخ باشگاه السد، راهی این تیم شود.

در این بین حسین کعبی هم با حضور در لسترسیتی فرصت این را داشت تا در مقابل منچستریونایتد بازی کند اما او هم نتوانست مقابل قرمزها به میدان برود.

حال باید دید آیا علیرضا جهانبخش فرصت بازی مقابل منچستریونایتد را پیدا خواهد کرد یا خیر؟ شاید اتفاق ویژه برای او بازی و گلزنی باشد تا جدا از علی دایی، مهرداد میناوند و اشکان دژاگه اولین ایرانی باشد که دروازه شیاطین سرخ انگلستان را باز می کند.

همچنین نباید فراموش کرد که جهانبخش نخستین ایرانی خواهد بود که در لیگ انگلستان مقابل منچستریونایتد بازی می کند و سه بازیکن دیگر در لیگ قهرمانان اروپا به این موفقیت رسیده بودند.