مشکل استقلال شفر در لیگ هجدهم مشخص شد

استقلال در بازی برابر فولاد متوقف شد و محمد تقوی بازیکن اسبق استقلال در این مورد این بازی نوشت: « استقلال در دومین بازی پیاپی خود موفق به گل‌زنی نشد. از همان ابتدای فصل اعتقاد داشتم تیمی که برای قهرمانی می‌جنگد نیازمند بازیکنی است که در بن‌بست‌های تاکتیکی گره‌گشا باشد و‌ در همین شروع مسابقات این مشکل در استقلال خود را نشان داد.

الحاجی گرو نشان داد بازیکن باکیفیتی است اما تمام کننده کاملی نیست. در فوتبال مهاجمی که در تک‌موقعیت موفق به گل‌زنی شود ستاره و تمام‌کننده محض محسوب می‌شود اما در فوتبال ایران و آسیا چنین بازیکنی کمتر دیده می‌شود. استقلال در حال حاضر مهاجمی که حتی بتواند در سه موقعیت موفق به گل‌زنی شود ندارد و مطمئنا این مشکل در نتیجه‌گیری استقلال تاثیرگذار است.

صرف نظر از این موضوع در سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی ترکیبی بازیکنانی که در پست ۱-۳ که همان چهار مهاجم اصلی هستند بازی می‌کنند بسیار مهم است. روتیشن (جابجای گردشی) در منطقه یک سوم حمله در ایجاد موقعیت گل و سردرگم کردن مدافعان فولاد بسیار مهم بود که به هیچ عنوان در این بازی دیده نشد. گرو سعی می‌کرد با بازی بدون توپ فضاسازی کند و تبریزی نیز در چنین حالتی جای گرو را در نوک حمله می‌گرفت. در حالی که اسماعیلی و غفوری باید پست و فضای بازی این دو بازیکن را پر می‌کردند اما در بیشتر موارد نظاره‌گر بودند و همین ناهماهنگی و نبود تعادل در خط حمله استقلال موجب شد تا بازی استقلال عملا قابل پیش‌بینی باشد و مدافعان فولاد به رغم نداشتن نظم دفاعی مناسب بتوانند دروازه خود را بسته نگه دارند.

اسماعیلی در نقش بازیکن شماره ۱۰ که در پشت تک مهاجم بازی می‌کند باید بیشتر در فضاهایی که گرو به وجود می‌آورد صاحب توپ می‌شد. در همان نیمه اول و با حرکت غفوری، اسماعیلی به خوبی در فضای به وجود آمده بین مدافع چپ و مدافع مرکزی فولاد صاحب توپ شد که شوت خوب او را دروازه‌بان فولاد مهار کرد. حرکتی دیدنی که باید بیشتر تکرار می‌شد.

استقلال برای باز کردن خط دفاعی فشرده حریفان نیازمند هماهنگی و بازی ترکیبی بیشتری در فوتبال است اما در زمان‌هایی لازم نیست تمامی جوانب برای گل‌زنی فراهم شود. باید این شجاعت در بین بازیکنان استقلال وجود داشته باشد تا در شرایطی که تعادل هم ندارند و مدافعان انتطار ندارند شانس خود را امتحان کنند. برخورد توپ به مدافعان پرشمار غیر قابل پیش‌بینی است و دروازه‌بان نیز نمی‌تواند کاری کند. این‌چنین گل‌های زده شده که به گل‌های زشت معروف هستند در فوتبال نوین جایگاه خاص خود رادارد. به قول فرگوسن تا شوتی به سمت دروازه زده نشود دروازه‌ای باز نمی‌شود.»