بررسی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی/ کی روش چه می خواهد؟

روز گذشته لیست ۲۹ نفره کارلوس کی‌روش برای برگزاری اولین اردوی پیش از جام ملت‌ها و همچنین پس از جام جهانی اعلام شد. در لیست اعلام شده توسط کی‌روش که ابتدا به صورت پیامکی به بازیکنان اعلام شد علامت سوال‌های زیادی وجود دارد.

استقلال با ۶ نماینده بیشترین سهم را در بازیکنان دعوتی به خود اختصاص داده است. تیم‌های تراکتورسازی (۳ بازیکن)، سایپا، پرسپولیس و ذوب آهن (یک نماینده) هم جزو تیم‌های داخلی به شمار می‌روند که در اردوی تیم ملی، نفر خواهند داشت.

تیم‌های ترابوزان اسپور ترکیه و الاهلی قطر با دو نماینده نسبت به سه تیم ایرانی در لیست کی‌روش حضور پررنگ تری دارند. تیم‌های ماریتیمو پرتغال، یوپن بلژیک، شارلروا بلژیک، بروژ بلژیک، احمدگروژنی و روبین کازان روسیه، دیناموزاگرب کرواسی، ریدینگ و برایتون انگلیس، آمین فرانسه، الغرافه قطر، المپیاکوس یونان هم هرکدام یک نماینده در لیست اعلام شده دارند.

دروازه‌بان‌ها:

علیرضا بیرانوند، محمدرشید مظاهری، امیر عابدزاده و سید حسین حسینی

همان ۳ دروازه‌بانی که به جام جهانی رسیدند و همان دروازه‌بانی که به عنوان آخرین یکی از آخرین خط خورده‌ها از تیم ملی کنار گذاشته شد و به عجیب‌ترین لیست انتظار تاریخ پیوست. در این مدت بیرانوند بعد از مدتی استراحت، دروازه‌بان اول سرخپوشان شد و یک گل بد هم از صنعت نفت خورد. مظاهری هنوز آن رشید همیشگی نشده و با بازی‌های پرنوسان نتوانسته خیال نمازی را راحت کند. عابدزاده این فصل را به عنوان سنگربان شماره یک ماریتیمو آغاز کرد. کارش را با کلین شیت استارت زد. از سید حسین حسینی هم نگوییم. نیمکت نشینی به اضافه کلی بداخلاقی که در نهایت حکم به حضور مجددش در اردوی تیم ملی داد.

مدافعین وسط:

محمدرضا خانزاده، روزبه چشمی، پژمان منتظری، مجید حسینی و مرتضی پورعلی گنجی

دقیقا همان‌هایی که در جام جهانی هم حضور داشتند. بدون حتی یک اسم اضافی. خانزاده بعد از جام جهانی راهی الاهلی قطر شد. در همان بازی نخست مصدوم شد و با بازگشتش به قلب خط دفاعی به همراه دوستانش ۴ گل از الغرافه و مهدی طارمی خورد تا میلان ماچالای ۷۵ ساله اعتراف کند او هنوز آماده نشده است.

چشمی بعد از بازی با مراکش دیگر به میدان نرفت تا بازی چند روز قبل مقابل السد قطر. یکی از معدود خوب‌های استقلال بود و نشان داد دوران نقاهت را به خوبی پشت سر گذاشته است. اعتمادکی روش به او هم می‌تواند در روند پیشرفتش کمک کننده باشد.

پژمان همان بازیکن سابق است. بدون کوچکترین تغییر. در ترکیب استقلال هم یکی از ۱۱ بازیکن اصلی شفر است. او نسبت به جام جهانی فقط سه ماه پیرتر شده و کمی هم کندتر.

نهایتا مجید حسینی و مرتضی پورعلی گنجی. دو مدافع اصلی ایران در دو بازی نهایی جام بیست‌ویکم. هر ۲ تیم خود را عوض کردند. مجید راهی ترابوزان شد و در شب باشکوه برد ۴ - صفر مقابل گالاتاسرای کلین شیت کرد و نمایش خوبی هم داشت. پورعلی‌گنجی هم بدون اینکه در یک بازی رسمی به میدان برود پس از کش و قوس‌های فراوان تصمیم گرفت راهی تیم نه چندان قدرتمند یوپن در فوتبال بلژیک شود.

دفاع راست:

وریا غفوری، رامین رضاییان، صادق محرمی

وریا برگشت و صادق سرانجام دعوت شد. رامین هم علی رغم بدون تیم بودن در لیست کی‌روش قرار گرفت. وریا هنوز هم آماده و سرحال است. دور ماندن بی‌دلیل از لیست نهایی جام جهانی هم باعث نشد تا روحیه‌اش را از دست بدهد. او حالا در سمت خط هافبک استقلال به میدان می‌رود، اما کی‌روش مجاب شده برعکس دفعه قبل، او را در پستی متفاوت و به عنوان دفاع راست فرابخواند.

صادق محرمی با اینکه در ترکیب پرسپولیس هم عملکرد جالب توجهی داشت، اما جزو دعوت شده‌ها قرار نمی‌گرفت تا اینکه به دیناموزاگرب رفت و بعد از چند هفته حضور فیکس جواز حضور پیدا کرد. رامین چه تیم داشته باشد و چه نداشته باشد. چه اشتباه مهلک داشته باشد و چه نداشته باشد بازهم یکی از نفرات رزرو شده لیست کارلوس کی‌روش است. او که نامش در نزدیکی تراکتورسازی به گوش می‌رسد بعد از جام جهانی خیلی زود تمریناتش را شروع کرد، اما بدون تیم ماند.

دفاع چپ:

میلاد محمدی و آرمین سهرابیان

اوضاع میلاد هم فرق نکرده است. او قبل از جام جهانی برای احمدگروژنی توپ می‌زد و حالا هم به همین شکل. تردیدی در دعوت او به تیم ملی وجود نداشت.

اما سهرابیان یکی از عجیب‌ترین دعوت شده‌ها است. آرمین سهرابیان در لیگ هفدهم توسط شفر روز‌های فوق العاده‌ای را سپری کرد و چه در قلب خط دفاعی و چه در سمت چپ یکی از خوب‌های تیمش بود، اما در این فصل اوضاع به کلی تغییر کرده است. او در بازی با پارس گل به خودی زد و در برابر السد هم نمایش خوبی نداشت و کلا در شرایط ایده آلی به سر نمی‌برد، اما با این حال یکی از نفرات مدنظر کی روش برای حضور در اردوی پیش رو است.

هافبک دفاعی:

سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی، علی کریمی و احسان حاج صفی

بعد از مدت‌ها بی تیمی سرانجام سعید عزت اللهی چند روز قبل با باشگاه دست دسته اولی ردینگ به توافق رسید تا در فصل جدید در چمپیونشیت توپ بزند. عزت اللهی بعداز بازی با پرتغال دیگر در هیچ مسابقه رسمی شرکت نکرد

امید ابراهیمی هم در یکی از پرسرو صداترین نقل و انتقال‌های فصل، راهی الاهلی قطر شد. او در این تیم یک مهره فیکس به حساب می‌آید و حتی یک گل را هم به ثمر رسانده است و به نظر با آمادگی قابل قبول به تهران می‌آید.

علی کریمی هم که پیش از جام جهانی مصدوم شد و حضور در روسیه را از دست داد با انتقالی پر سر و صدا راهی استقلال شد و سپاهان را ترک کرد. او در همان اوایل حضورش دچار مصدومیت شد که هنوز هم درگیر آن است با این حال کی روش رای به حضور او در اردو داد.

در نهایت احسان حاج صفی. بازیکنی که روز گذشته خبر انتقالش به تراکتورسازی نقل محافل شد. بازهم حضورش در فوتبال خارج از ایران به طول نینجامید و برای دومین بار پیراهن پرشور‌ها را بر تن می‌کند تا جمع کاپیتان‌های تیم ملی در تبریز جمع باشد.

هافبک تهاجمی:

مسعود شجاعی و اشکان دژاگه

هم مسعود شجاعی و هم اشکان دژاگه در فصل نقل و انتقالات راهی تراکتور شدند. مسعود بعد از ۱۲ سال و اشکان برای اولین بار طعم حضور در لیگ برتر را چشیدند. شجاعی زودتر از اشکان آماده شد. او با دو پاس گل و یک گل روز به روز و هفته به هفته بهتر می‌شود. در سوی مقابل اشکان هنوز از لحاظ بدنی نتوانسته به وضعیت استانداردی برسد و توشاک هم به همین دلیل از او به طور کامل استفاده نمی‌کند. با این حال برای کی‌روش فرقی ندارد. دو بازیکن باتجربه تیم ملی با مجموع ۶۶ سال در پست هافبک نفوذی برایش حرف اول و آخر را می‌زنند.

وینگرها:

علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، وحید امیری، سامان قدوس، مهدی ترابی

درباره علیرضا جهانبخش گفتنی خاصی وجود ندارد. بهترین انتقال چند سال اخیر فوتبال ایران را رقم زد و به عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ آلکمار به لیگ جزیره قدم گذاشت و شاگرد هاوتون در برایتون شد. او در این هفته‌ها هنوز جایگاه ثابتی برای خودش پیدا نکرده، اما نیاز به فرصت دارد تا با جو جدید آشنا شود.

علی قلی‌زاده هم روز‌های خوبی را در شارلوا پشت سر می‌گذراند. سه پاس گل داده و با رفتن کاوه نقشش در تیم مهمتر شده است. قلی‌زاده در لیست قبلی کی‌روش نفر ۲۴ ام بود و در پست دفاع چپ برگزیده شده بود، اما این بار در بین مهاجمان حضور داشت. باید دید کی‌روش در چه پستی از این بازیکن فانتزی استفاده می‌کند.

وحید امیری دیگر بازیکنی است که به جمع لژیونر‌های فوتبال ایران اضافه شد. او با مبلغی قابل توجه به ترکیه و تیم ترابوزان اسپور پیوست. شماره ۹ را به تن کرد و در چند دقیقه اول حضورش دل مسئولان باشگاه را ربود. با این حال در بازی دوستانه مقابل کالیاری مصدوم شد و بعد از سه هفته غیبت حدود ۱۵ دقیقه در برابر گالاتاسرای به زمین آمد تا در برد بزرگ تیمش سهیم باشد.

برسیم به سامان قدوس. آماده‌ترین ملی‌پوش کنونی که قرار است در اردو حاضر باشد. بعد از جام جهانی استراحتی نداشت. به سوئد رفت و در هر مسابقه برای اوسترشوندس با بازوبند کاپیتانی گل زد و گل ساخت. آنقدر خوب بود که بر سر خواستنش چند تیم به جان هم افتادند. نهایتا بین سه باشگاه رن، هوئسکا و‌ آمیان آخرین تیم را برگزید و در همان اولین بازی برای تیم تازه لیگ یکی شده لوشامپیونا گل زد تا نشان دهد در بهترین فرم خود به سر می‌برد.

اما مهدی ترابی. در حالی که نیم فصل آخر حضور خود در سایپا را می‌گذراند و سپس باید به پرسپولیس منتقل شود آن ترابی همیشگی نیست. لیگ را خوب آغاز کرد، اما در ادامه همراه با تیمش افت کرد. باید دید بازیکن مورد علاقه کی روش می‌تواند زیر نظر سی کیو به فرم همیشگی اش برگردد یا خیر.

مهاجمان:

مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری فرد و کاوه رضایی

بعد از آن موقعیت فوق‌العاده در بازی برابر پرتغال، طارمی راهی قطر شد و با لباس الغرافه برای حضور در لیگ ستارگان آماده شد. او در شروع این فصل هم عملکرد قابل توجهی داشته و در کنار کوارشما و اسنایدر توانستند ابراهیمی، خانزاده و تیمشان را در هم بکوبند و سپس راهی تهران شوند.

بازهم کریم در المپیاکوس دچار مشکل شد. این بار هم به نفر سوم خط حمله تیمش تبدیل شده و به همین دلیل قصد جدایی دارد. از ناتینگهام فارست به عنوان مقصد نهایی‌اش یاد می‌شود. همان تیمی که دژاگه پیش از جام جهانی دوران ناموفقی را در آن پشت سر گذاشت.

آخرین نفر، کاوه رضایی. با شارلوا شروع کرد و هدفش بازگشت به تیم ملی بود، اما در یک انتقال فوق‌العاده به یک‌باره سر از باشگاه بروژ و شماره ۱۰ این تیم سردرآورد. کاوه حالا تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان اروپا است و اولین گلش را هم از روی نقطه پنالتی برای آبی مشکی‌ها به ثمر رساند.

به گزارش میزان، حال باید صبر کرد و دید که کی‌روش با این لیست پرابهام و پیامکی چه عملکردی خواهد داشت. استارت کار او و یارانش برای قهرمان شدن در جام ملت‌های آسیا زده شد.