تولد یک قهرمان از دل یک رقابت خواهرانه

یک هفته‌ از قهرمانی نائومی اوساکا در تنیس اپن آمریکا می‌گذرد. تنیسور ۲۰ ساله ژاپنی که در رتبه نوزدهم تنیس بانوان جهان قرار داشت پیش از این تنها قهرمانی در ایندین ولز را تجربه کرده بود. او نخستین فینال گرند اسلم خود را برابر الگوی خود یعنی سرنا ویلیامز تجربه کرد. قهرمانی در تنیس اپن آمریکا زندگی اوساکا را عوض و او را به یک ستاره تبدیل کرد. تنیسور ۲۰ ساله یک قرارداد میلیونی با آدیداس امضا کرد. همچنین در یوکوهاما استقبال خوبی از این تنیسور شد و او را به عنوان سفیر نیسان معرفی کردند. او در برنامه‌های پر بیننده آمریکایی همچون "Today"، "NBC" یا "The EllendeGeneres show" حضور یافت. نائومی به شهرت دست یافت و احساسش را از اتفاقی که رخ داد پنهان نکرد.

جنجال ویلیامز با کارلوس راموس (داور بازی) پیروزی بزرگ اوساکا را تحت تاثیر قرار داد. تنیسور ۲۰ ساله اظهار کرد: ویلیامز به من گفت‌ که به من افتخار می‌کند و باید بداند تماشاگران او را هو نمی‌کردند. من در آن لحظه تصور می‌کردم مرا هو می‌کنند. نمی‌توانستم متوجه اتفاقات شوم چون سر و صدای زیادی وجود داشت. من دچار استرس شدم.

اکنون تنیسور ژاپنی باید یاد بگیرد چگونه با شهرت کنار بیاید. او در ۲۰ سالگی با تنیس خود نشان داد که اگر هدف داشته باشید، می‌توانید به پیروزی‌های بزرگی دست یابید. او که در زمین خجالتی است هنگام بازی به یک حیوان درنده تبدیل می‌شود و افراد زیادی روش بازی‌اش را با سرنا مقایسه می‌کنند. این قضیه اتفاقی نیست چون تنیسور آمریکایی از کودکی الگوی نائومی بوده است. او مانند سرنا یک خواهر بزرگ‌تر از خود به نام ماری دارد. پدرش لئونارد مکسیم فرانکوا پس از این که فینال دوبل زنان سرنا و ونوس ویلیامز در رولان گاروس را از تلویزیون مشاهده کرد تصمیم گرفت دخترانش مانند آنها به تنیس بپردازند. چالش پیش روی اوساکا بزرگ است چون سرنا تاکنون فاتح ۲۳ گرند اسلم شده است و با ۳۷ سال به دنبال رسیدن به رکورد ۲۴ قهرمانی مارگارت کورت است.

یک کودکی متفاوت

نائومی نیز مانند دیگر ورزشکاران مشهور داستان خاص خودش را دارد. مادرش تاماکی، زمانی که در موسسه ساپورو تحصیل می‌کرد با جوان سیاه پوستی به نام لئونارد مکیسیم فرانکوا آشنا شد. این مرد در هائیتی متولد و در آمریکا بزرگ شده بود و سپس به ژاپن رفته بود. آنها رابطه پنهانی خود را شروع کردند و زمانی که پدر تاماکی متوجه این موضوع شد عصبانی شد چون بر اساس باورهای‌شان این رابطه یک ننگ در خانواده‌شان محسوب می‌شد.

تاماکی و لئونارو به اوساکا رفتند و در کنار هم زندگی  کردند. آنها نزدیک به یک دهه هیچ ارتباطی با خانواده‌ تاماکی نداشتند. فرزندانشان فامیلی‌ مادرشان را به ارث برده بودند چون از این طریق می‌توانستند به راحتی در مدرسه ثبت نام کنند.

در سال ۱۹۹۹ همه چیز عوض شد. در این سال لئونارد فینال دوبل رولان گاروس بین سرنا و ونوس را از تلویزیون دید و تصمیم گرفت دخترانش نیز تنیسور شوند. او آشنایی کمی از این ورزش داشت و زمانی که نائومی تنها سه سال داشت به لانگ آیلند نقل مکان کردند (پدر و مادر لئونارد در این شهر زندگی می‌کردند). لئونارد برای فرزندانش کتاب و ویدیوهای آموزشی درباره تنیس خرید تا به  فرزندانش این رشته را آموزش بدهد. نائومی در مصاحبه به نیویورک تایمز گفت‌: دوست نداشتم مدام به توپ ضربه بزنم اما یک هدف داشتم و آن هم شکست خواهرم بود. برای او یک رقابت محسوب نمی‌شد اما برای من این چنین بود. هر روز به او می‌گفتم فردا تو را شکست خواهم داد.

آنها در سال ۲۰۱۶ خانه پدر و مادر بزرگشان را ترک و به جنوب فلوریدا نقل مکان کردند. در آن جا هر روز به تمرین پرداختند و شبها درس می‌خواندند. به همین خاطر ارتباط کمی با هم سن و سالان خود داشتند. زندگی نائومی تنها بر اساس یک هدف ساخته شده بود که آن هم ستاره شدن در رشته تنیس بود. نائومی و ماری، ملیت ژاپنی خود را حفظ کردند.

نخستین پیروزی

ماری دچار یک آسیب‌دیدگی شد و این قضیه مانع از پیشرفتش شد. در این شرایط نائومی رتبه خود را در رنکینگ بهتر کرد. در نهایت توانست نخستین قهرمانی‌اش را در مارس گذشته در ایندین ولز  کسب کند. هنگام دریافت جایزه، تنیسور ۲۰ ساله تماشاگران را با اظهاراتش به خنده واداشت. او گفت‌: این احتمالا بدترین مصاحبه‌ای باشد که شنیده‌اید.

یک هفته‌ بعد نائومی در دور نخست تنیس میامی برای اولین بار با سرنا روبرو شد و تنیسور آمریکایی پیروز شد. او پس از این اتفاق گفت‌: همیشه دوست داشتم با او بازی کنم.

نائومی دوباره با او در فینال تنیس اپن آمریکا روبرو شد و توانست نخستین ژاپنی لقب بگیرد که فاتح یک گرند اسلم می‌شود. اوساکا اکنون در رتبه هفتم رنکینگ تنیس بانوان قرار دارد.