انتقاد تند کارشناس مشهور از قضاوت فغانی در دربی

جلال چراغپور در مورد اینکه تحلیل شما از دربی ۸۸ درست از کار در نیامد و نه تنها پرسپولیس برنده نشد که هواداران دو تیم هم از نوع بازی ناراضی بودند، اظهار داشت: من هنوز از تحلیل خودم دفاع می‌کنم و اگر دو تیم فوتبال بازی می‌کردند کفه ترازو به نفع پرسپولیس سنگین بود و این تیم برنده می‌شد اما آنچه اتفاق افتاد فوتبال نبود. در خشن‌ترین فوتبال دنیا که در آمریکای جنوبی شاهد آن هستیم هم این همه بازیکنان همدیگر را نمی‌زنند. خشونت‌های آن فوتبال هم در قالب گونه‌ای حرکات فوتبال تعریف می‌شود اما ما در دربی فقط بزن بزن دیدیم.

وی افزود: وقتی بازیکنان در بین بزن‌بزن‌هایشان خسته می‌شدند کمی هم فوتبال بازی می‌کردند. دویدن بازیکنان و توان آنها براساس سوخت ATP انجام می‌شود و بازیکنان در تمام فصل بخشی از این ATP را استفاده می‌کنند اما در دربی بازیکنان به طور افراطی و انفجارآمیزی حرکت می‌کردند و وقتی سطح ATP آنها پایین می‌آمد کمی هم فوتبال بازی می‌کردند.

چراغپور تأکید کرد: در کل ۹۰ دقیقه شش صحنه فوتبالی رخ داد آن شش صحنه فقط شکل و قیافه‌ای از فوتبال داشت. حتی در یک صحنه تلویزیون شفر را نشان داد که به کمک خود می‌گوید نکند داور بازیکنان را اخراج کند زیرا آنها مدام همدیگر می‌زنند که دستیار شفر هم با دست علامت داد که داور فقط کارت زرد می‌دهد.

وی با تشریح دلایل این دربی سرد و بی‌روح بیان داشت: ترس از باختن به حدی مرگ‌آور شده که هر دو تیم به این شکل فوتبال بازی می‌کردند. بازیکنان در زمین از باخت وحشت داشتند این وحشت بیشتر در داخل زمین بود و حتی برانکو براساس شرایط جدول اجازه باخت را هم داشت اما شاید جدول لیگ به استقلال این اجازه را نمی‌داد.

چراغپور با اشاره به قضاوت علیرضا فغانی یکی از بهترین داوران ایران و جهان در دربی گفت: سؤال بزرگی که من در ذهن من به عنوان یک شهروند ایرانی نقش بسته این است که آیا فغانی در جام جهانی هم اینگونه قضاوت می‌کرد، آیا اگر او حضور ناظرین فیفا را پشت سر خود می‌دید باز هم از نشان دادن کارت قرمز به بازیکنان دو تیم خودداری می‌کرد؟ به طور طبیعی در چنین فوتبال خشنی از هر دو تیم باید دو بازیکن اخراج می‌شد. در بازی حتی صحنه مشکوک به پنالتی هم رخ داد اما سؤال این است در کجای دنیا داور پیراهن بازیکن یک تیم را می‌کشد، سر او فریاد می‌زند، او را هل می‌دهد اما به او کارت قرمز نمی‌دهد؟! 

وی تأکید کرد: در این دربی که شرایط نامتعارف بود تحلیل فوتبالی من که هیچ تحلیل افراد بزرگتر از من هم درست از آب درنمی‌آید زیرا من فوتبال را تحلیل می‌کنم اما در دربی فقط بزن بزن دیدیم نه فوتبال. در هیچ بازی این همه بازیکنان زیر یکدیگررا خالی نمی‌کنند، این همه به هم ضربه آرنج نمی‌زنند، این هم سر از پشت به زمین چمن برخورد نمی‌کند، ممکن بازیکنی در این بازی دچار ضربه مغزی شود. در نهایت هم که یک بازیکن به نام حسین ماهینی رباط پایش پاره شد و فصل را از دست داد.