رمز موفقیت پرسپولیس و برانکو در سال ۹۷

شب گذشته «سه‌شنبه» تیم فوتبال پرسپولیس ایران در چارچوب بازی برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا توانست مقابل السد قطر به تساوی ارزشمندی دست یابد و با برتری در مجموع ۲ دیدار رفت و برگشت به فینال آسیا صعود کند.

ترکیب اولیه پرسپولیس مقابل السد

علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری، شایان مصلح، سید جلال حسینی، احمد نوراللهی، کمال کامیابی‌نیا، بشار رسن، سیامک نعمتی، علی علیپور و گادوین منشا

خط حمله پرسپولیس: تعداد زیادی از کارشناسان و پیشکسوتان پرسپولیس پس از انتقال مهدی طارمی به لیگ ستارگان قطر، اعلام کردند سرخپوشان در گلزنی با مشکل مواجه می‌شود، اما علی علیپور جوان توانستن خیلی زود جا پای بزرگان بگذارد و گل‌های حساسی را به ثمر برساند. با اضافه شدن گادوین منشا، خط حمله پرسپولیس زهردارتر از همیشه شد و تیم مقابل باید حداقل ۲ بازیکن را برای مهار علیپور و منشا مامور کند. در دیدار مقابل السد، علیپور بیش از همیشه دوندگی داشت و خیلی خط دفاع حریف را اذیت کرد تا جایی که یاران ژاوی برای متوقف کردن او مجبور به خطا شدند. علی تا دقیقه ۸۳ در زمین حضور داشت و به گفته برانکو، او و منشا تمامی دستورات را بدون کم و کاست انجام داد.

خط هافبک پرسپولیس: بشار رسن، کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی و سیامک نعمتی، ۴ بازیکنی بودند که خط هافبک سرخپوشان را تشکیل دادند. هواداران به بشار که به تازگی مادر خود را از دست داده بود روحیه مضاعفی دادند و با تشویق مداوم او باعث شدند، رسن خود را پیدا کند و با ارسال‌های متعدد روی دروازه حریف بازیکنان خط حمله را تغذیه کند. احمد در دیدار مقابل السد نقش پخش کننده توپ را داشت و سعی می‌کرد با پاس‌های کوتاه و بازی خوانی توپ را به منشا و علیپور برساند. آخرین نفر در خط هافبک سیامک نعمتی بود که این روز‌ها نعمتی است برای پرسپولیس. سیامک که از اول بازی بازیکنان حریف را با حرکت‌های خود عصبی کرده بود توانست در دقیقه ۴۹ و روی ارسال گادوین منشا از ضعف دروازه‌بان حریف استفاده کند و گل تساوی را وارد دروازه السد کند. کمال که همیشه با تعصب خاصی برای سرخپوشان بازی می‌کند در این دیدار هم توانست وظایف هافبک دفاعی را به خوبی انجام دهد و به غیر ۲ -۳ صحنه تمامی دستورات را به خوبی اجرا کند.

خط دفاع پرسپولیس: شجاع خلیل‌زاده، جلال حسینی، محمد انصاری و شایان مصلح بازیکنانی بودند که برانکو در خط دفاع از آن‌ها استفاده کرد. شجاع در این دیدار به دلیل کمبود بازیکن مجبور شد در پُست دفاع راست بازی کند، اما خودش هم بعد از مسابقه اعلام کرد تفاوتی ندارد کجا به بازی گرفته شود، مهم فقط موفقیت پرسپولیس است. انصاری و مصلح توانستند کنار کاپیتان پرسپولیس به خوبی وظایف خود را انجام دهند و فقط در دقیقه ۱۸ روی یک اشتباه گروهی اجازه دادند بغداد بونجاح دروازه بیرانوند را باز کند.

دروازه‌بان پرسپولیس: علیرضا بیرانوند در حال حاضر می‌توان به جرات گفت: بهترین سنگربان ایران است. بیرانوند در این مسابقه سوپر واکنش‌های زیادی داشت و باعث شد پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. بیرانوند در یکی از حساس‌ترین صحنه‌های بازی ضربه سر ژاوی را از زیر طاق دروازه بیرون کشید و مانع از حذف سرخپوشان شد. در پایان دیدار پرسپولیس ایران - السدقطر علیرضا بیرانوند به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

قبل از آغاز فصل ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا، باشگاه پرسپولیس به دلیل بازگشت غیرقانونی مهدی طارمی به جمع سرخپوشان، توسط کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال «FIFA» از فعالیت در ۲ پنجره نقل و انتقالات محروم شد. همان زمان بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که امیدی به صعود پرسپولیس از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نیست.

اما مسئولان پرسپولیس ایران امیدوار بودند همین بازیکنانی که دارند قراردادشان را تا پایان دوران محرومیت سرخپوشان از نقل و انتقالات، تمدید کنند. برخلاف انتظار مدیران و هواداران تعدادی از ستاره‌های این تیم بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ اعلام کردند که پیشنهاد‌های خیلی خوبی دریافت کردند و قصد جدایی دارند. برانکوایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس که همیشه نشان داده است به نظم و انضباط و حضور بازیکنان متعصب علاقه دارد، صریح اعلام کرد هر سرخپوشی که پیشنهاد و یا قصد جدایی دارد می‌تواند برود.

وحیدامیری، فرشاد احمدزاده، صادق محرومی و سرانجام از جمع پرسپولیسی‌ها جدا شدند. در میان راه هم محسن مسلمان به دلیل مشکلات انضباطی با نظر مستقیم برانکو، پرسپولیس را به مقصد ذوب آهن ترک کرد.

خوشبین‌ترین هوادار پرسپولیس هم تصور نمی‌کرد، با توجه به جدایی ستاره‌های این تیم و محرومیت از جذب بازیکن شاگردان برانکو بتوانند توفیقی را در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا کسب کنند. ارتش سرخ همیشه نشان داده که مرد روز‌های سخت است و توانایی معجزه را دارد.

پرسپولیس، طلایی به رنگ سرخ/ تاریخ‌سازی به سبک سربازان برانکو

عملکرد پرسپولیس در لیگ برتر ایران

پرسپولیسی‌ها در هجدهمین دوره لیگ برتر توانستند با برگزاری هشت دیدار (یک مسابقه کمتر) و کسب ۱۶ امتیاز رتبه سوم جدول رده بندی را تا پایان هفته نهم از آن خود کنند.

پدیده مشهد صفر - پرسپولیس یک

پرسپولیس ۳ - فولادخوزستان صفر

استقلال خوزستان صفر - پرسپولیس صفر

نفت مسجدسلیمان صفر - پرسپولیس صفر

صنعت نفت آبادان یک - پرسپولیس یک

پرسپولیس ۲ - نساجی مازندران صفر

پرسپولیس یک - سپیدرود صفر

استقلال صفر - پرسپولیس صفر

عملکرد پرسپولیس در جام حذفی ایران ۹۷-۹۸

در جام حذفی پرسپولیس به دلیل حضور در لیگ قهرمانان آسیا تنها یک مسابقه انجام داده است.

پرسپولیس یک - نود ارومیه صفر (محمدانصاری)

پرسپولیس، طلایی به رنگ سرخ/ تاریخ‌سازی به سبک سربازان برانکو

نحوه صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸

پرسپولیس در گروه C. لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های نسف قارشی ازبکستان، الوصل امارات و السدقطر همگروه بود.

گروه C. لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس ایران ۳ - نسف قارشی صفر (علی علیپور «۲ گل»، گادوین منشا)

السدقطر ۳ -پرسپولیس ایران یک (سیامک نعمتی)

پرسپولیس ایران ۲ الوصل امارات صفر (فرشاد احمدزاده، علی علیپور)

الوصل امارات صفر - پرسپولیس ایران یک (کمال الدین کامیابی نیا)

نسف قارشی صفر - پرسپولیس ایران صفر

پرسپولیس ایران یک - السدقطر صفر (مرتضی پورعلی گنجی «گل بخودی»)

سرخپوشان ایران توانستند با کسب ۱۳ امتیاز از ۶ دیدار به عنوان صدرنشین گروه C. با اقتدار به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند.

یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا

الجزیره امارات ۳ - پرسپولیس ایران ۲ (گادوین منشا، علی علیپور)

پرسپولیس ایران ۲ - الجزیره امارات یک (احمد نوراللهی، جلال حسینی)

شاگردان برانکو در این مرحله به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کردند.

یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا

الدحیل قطر یک - پرسپولیس ایران صفر

پرسپولیس ایران ۳ - الدحیل قطر یک (گادوین منشا، جلال حسینی، حسین البریک)

نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا

السدقطر صفر - پرسپولیس ایران یک (علی علیپور)

پرسپولیس ایران یک - السدقطر یک (سیامک نعمتی)

پرسپولیسی‌ها با برتری در مجموع ۲ بازی رفت و برگشت مقابل السد، تیمی متشکل از ستاره‌هایی همچون ژاوی هرناندز، گابی، بونجاح و ... به فینال لیگ قهرمانان صعود و هدایت برانکو ایوانکوویچ تاریخ‌سازی کنند.

برانکو و شاگردانش توانست با حداقل امکانات به فینال، رقابتی برسند که خیلی از تیم‌ها با هزینه‌های میلیاردی و جذب ستاره‌های نامی از رسیدن به آن ناتوان بودند.

برنامه فینال لیگ قهرمانان آسیا

کاشیما آنتلرز ژاپن - پرسپولیس ایران ۱۲ آبان

پرسپولیس ایران - کاشیما آنتلرز ژاپن ۱۹ آبان در ورزشگاه آزادی