AFC به بیرانوند ظلم کرد؟

 در شرایطی که روز گذشته خبرهایی مبنی بر حضور علیرضا بیرانوند در جمع ۳ نامزد AFC  جهت دریافت جایزه  منتشر شد اما دیروز در لیست نهایی اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نامی از دروازه‌بان ملی‌پوش ایران به چشم نمی‌خورد.

عملکرد علیرضا بیرانوند در سال ۲۰۱۸ به گونه‌ای بود که امید زیادی به حضور این بازیکن حداقل به عنوان یکی از نامزدهای عنوان مرد سال آسیا می‌رفت.با این اتفاق حسرت فوتبال ایران در دریافت عنوان مرد سال آسیا و حتی قرار گرفتن در جمع نامزدهای نهایی ادامه یابد.

عبدالکریم حسن از قطر و یوما سوزوکی و کنتو میسائو از ژاپن به عنوان سه گزینه نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا جهت دریافت جایزه مرد سال این قاره معرفی شدند.سوابق قبلی نشان می‌دهد مهم‌ترین پارامتر برای انتخاب مرد سال آسیا، در درجه اول عملکرد در رقابتهای لیگ قهرمانان و پس از آن بازیهای ملی و نهایتاً رقابتهای داخلی است و علیرضا بیرانوند در هیچ کدام از این موارد نه تنها چیزی از رقیبان خود کم ندارد بلکه حتی موفق‌تر نیز بوده است.

رقابت نزدیک بیرانوند با  سه نامزد نهایی در لیگ قهرمانان آسیا

سه نامزد اصلی، فصل درخشانی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ سپری کردند و تیمهایشان در جمع ۴ تیم برتر مسابقات قرار گرفتند ولی یوما سوزوکی مهاجم ۲۲ ساله کاشیماآنتلرز وضعیت تقریباً بهتری نسبت به ۲ گزینه دیگر دارد و علاوه بر کسب قهرمانی، عنوان بهترین بازیکن این مسابقات را از آن خود کرد.سوزوکی در هر ۱۴ بازی تیمش در لیگ قهرمانان بازی کرد و ۲ گل و ۴ پاس گل داد و تاثیر به سزایی در قهرمانی این تیم داشت و ۳ بار به عنوان بهترین زمین معرفی شده است.

کنتو میسائو نیز هافبک دفاعی کاشیماآنتلرز، تیم فاتح لیگ قهرمانان آسیا است و برای این تیم ۱۱ بار به میدان رفت و ۲ مرتبه به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

عبدالکریم حسن مدافع السد قطر تیمش را تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان همراهی کرد و یک گل نیز برای این تیم به ثمر رساند.

علیرضا بیرانوند، اما در لیگ قهرمانان آسیا تورنمنت رویایی را سپری کرد و علاوه بر واکنش‌های به یادماندنی که زمینه‌ساز حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا شد با ۷ کلین‌شیت با رکورد تاریخ این مسابقات برابری کرد.بیرانوند با حضور کامل در تمامی بازیهای پرسپولیس رکورددار بیشترین دقایق بازی در این فصل لیگ قهرمانان است.این بازیکن به عنوان بهترین بازیکن دور رفت مرحله نیمه نهایی معرفی شد.

بیرانوند ستاره بازیهای ملی در برابر ستاره‌های خاموش

موقعیت ۳ نامزد مرد سال آسیا در بازیهای ملی و با دروازه‌بان اول فوتبال ایران قابل قیاس نیست.یوما سوزوکی برای اولین بار در اردوی اخیر ژاپن به تیم ملی این کشور دعوت شد و به خاطر مصدومیت در دیدار برگشت فینال مقابل پرسپولیس، فرصت بازی در تیم ملی ژاپن را از دست داد تا همچنان تعداد بازی ملی این بازیکن صفر باشد.کنتو میسائو نیز در ۴  بازی ملی برای ژاپن در سال ۲۰۱۸  به میدان رفت و یک گل به ثمر رساند ولی در لیست نهایی تیم ملی در جام جهانی حضور نداشت.

عبدالکریم حسن تنها در ۴ بازی برای تیم ملی قطر در سال ۲۰۱۸ بازی کرده و درخشش خاصی نداشته است.

علیرضا بیرانوند اما سال ملی بسیار موفقی پشت سر گذاشت .این بازیکن ۷ بازی ملی انجام داد که از این ۷ دیدار ۳ مسابقه در جام جهانی بود که در این ۳ بازی موفق به ثبت یک کلین‌شیت شد.اوج کار بیرانوند که برگ برنده این دروازه‌بان محسوب می‌شود مهار ضربه پنالتی بهترین بازیکن فوتبال جهان یعنی کریستیانو رونالدو در بازی ایران با پرتغال است.

افتخارات داخلی و باز هم یکه‌تازی بیرانوند

هر چند که عملکرد داخلی اهمیت کمتری در انتخاب مرد سال آسیا دارد ولی به هرحال باز هم علیرضا بیرانوند در این پارامتر نیز از نامزدهای مرد سال وضعیت بهتری دارد.بیرانوند با پرسپولیس علاوه بر ثبت رکورد بیشترین کلین‌شیت، عنوان قهرمانی لیگ و سوپرجام را بدست آورده است اما یوما سوزوکی  و کنتو میسائو با کاشیما در جی لیگ توفیقی نداشته و این تیم شانسی برای قهرمانی ندارد   یوما سوزوکی با به ثمر رساند ۱۱ گل در رده  یازدهم بهترین گلزنان لیگ ژاپن قرار دارد. میسائو نیز ۴ گل برای کاشیما به ثمر رسانده است.

عبدالکریم حسن مدافع ۲۵ ساله السد در فصل جاری در رده دوم لیگ قطر جای دارد و در فصل گذشته نیز نایب قهرمان لیگ قطر شد.

با مرور کارنامه سه نامزد نهایی در سال گذشته میلادی، بیرانوند عملکرد بهتری از سایر گزینه‌ها داشته است و میتوانست در جمع گزینه‌های نهایی قرار گیرد.از سال ۱۹۹۴ که کنفدراسیون فوتبال آسیا اقدام به انتخاب مرد سال قاره کرده، هیچ وقت یک دروازه‌بان به عنوان نامزد معرفی نشده است و به نظر می‌رسد این تابو در قرار نگرفتن بیرانوند در لیست نهایی نقش مهمی داشته باشد.