گروه مرگ برای استقلالی ها، فرصت است یا تهدید؟

ما که جای خود داریم، قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا تعجب خبرنگاران اروپایی را هم به همراه داشت و آن‌ها می‌گفتند مگر می‌شود سه تیم از یک سید در یک گروه قرار بگیرند؟ اشاره‌شان به الهلال، الدحیل و العین بود که به همراه استقلال در گروه C. قرار گرفتند! در گروه پرسپولیس هم دو تیم از سید دوم در یک گروه قرار گرفتند. این در حالی است که قرار گرفتن در سید یک پوئن است و تیمی که در سید یک قرار می‌گیرد با تیم‌های سید پایین‌تر مصاف خواهد داد و ما ندیدیم سه تیم هم‌تراز در یک گروه قرار بگیرند.

البته این نوع قرعه‌کشی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا خیلی دور از ذهن نیست؛ با توجه به اینکه بازی‌ها در دو فصل فوتبالی برگزار می‌شود. بالاجبار خیلی از تیم‌های غرب آسیا بازی‌ها را با یک کادرفنی شروع می‌کنند و با کادرفنی دیگر به پایان می‌برند! با این حال این قرعه قابل بازگشت نیست. دو تیم استقلال و پرسپولیس به خصوص استقلال باید با گروه خود کنار بیایند و برای رویارویی با حریفان برنامه‌ریزی کنند. حتی دو تیم ذوب‌آهن و سایپا در صورت موفقیت در بازی پلی آف با گروه آسان‌تری به نسبت استقلال و پرسپولیس مواجه می‌شوند که البته این هم عجیب است.

همگروهی استقلال با سه تیم مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا یک فرصت است یا تهدید؟ بی‌شک فرصت به این خاطر که موجب می‌شود استقلال نگاه جدی‌تری به این بازی‌ها داشته باشد و از همه مهمتر تقویت شود. استقلال از این گروه عبور کند قطع به یقین با اعتماد به نفس بیشتری بازی‌ها را دنبال خواهد کرد و حتی ممکن است برای قهرمانی در فصل پیش روی لیگ قهرمانان عزمش را جزم کند. به واقع صعود از این گروه اعتماد به نفس خاصی به استقلال می‌دهد، چون هر سه تیم از تیم‌های خوب عربی هستند که داعیه قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا دارند. از همه مهمتر تیمی که می‌خواهد به قهرمانی در لیگ قهرمانان برسد باید یارای مقابله با چنین تیم‌هایی داشته باشد و اگر تیمی از جدال با این تیم‌ها هراس داشته باشد به هیچ‌وجه قهرمان نخواهد شد، چون نبرد با این تیم‌ها در نهایت اتفاقی است که رخ خواهد داد.

در فصل پیش رو رقابت برای تیم‌های ایرانی سخت‌تر می‌شود، چون با توجه به حضور پرسپولیس در دیدار پایانی فصل اخیر حریفان حساب بیشتری روی تیم‌های ایرانی باز می‌کنند. در فصلی که گذشت سه تیم به جمع ۱۶ تیم برتر مسابقات راه پیدا کردند. استقلال حتی به جمع ۸ تیم هم آمد و در نهایت پرسپولیس به دیدار پایانی راه یافت. صعود استقلال و پرسپولیس به دور بعدی بازی‌ها با رتبه متفاوت شهرآورد آسیایی در مرحله یک‌هشتم نهایی را به همراه خواهد داشت و این می‌تواند یک شهرآورد جذاب برای فوتبال ایران باشد؛ و از همه مهمتر به یاد داشته باشیم دیگر سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا فقط به نتیجه گیری و تماشاگران ربط نخواهد داشت. ما باید در حوزه ایجاد امکانات سخت‌افزاری هم گام‌های خوبی برداریم، چون این هم برای کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا مهم است. سامان دادن به اوضاع و احوال مالی باشگاه‌ها، بلیت‌فروشی اینترنتی، داشتن استادیوم اختصاصی و... در اولویت امتیازاتی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشور‌ها می‌دهد. این نگاه منطقی است، چون نتیجه گیری همیشه با فراز و نشیب همراه است. به طور مثال آلمانی که در جام جهانی ۲۰۱۴ قهرمان شد در جام جهانی ۲۰۱۸ حتی از گروه خود عبور نکرد. این دلیل قانع‌کننده‌ای نیست که سهمیه آلمان در لیگ قهرمانان اروپا کسر شود.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
همگروه شدن با حریفان سخت، فرصت است یا تهدید؟

استقلال تهران در لیگ قهرمانان آسیا در یکی از سخت‌ترین گروه‌ها قرار گرفت. این تیم باید با الهلال عربستان، الدحیل قطر و العین امارات بازی کند و عده‌ای می‌گویند این گروه مرگ است. پرسپولیس هم باید با الاهلی عربستان، السد قطر و برنده النصر امارات و پاختاکور ازبکستان بازی کند. اینکه همگروه شدن با حریفان سخت، فرصت است یا تهدید؟ سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم، این پاسخ‌ها را بخوانید.

میرشاد ماجدی: قرعه خوب یک شانس است

مهاجم اسبق استقلال که به همراه این تیم قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را تجربه کرد، در این خصوص گفت: قرعه یک شانس است و یک قرعه خوب می‌تواند برای فوتبال ما زمینه‌ساز یک موفقیت باشد. به نظر من نام استقلال از هر سه تیم دیگر گروه یعنی الهلال عربستان، الدحیل قطر و العین امارات بزرگتر است به شرطی که از همین حالا به فکر باشیم چرا که استقلال حداقل به ۴، ۵ بازیکن بین‌المللی خوب نیاز دارد و باید خرید‌های خوبی برای تقویت تیم در بازی مقابل این ۳ رقیب قدر داشته باشیم.

سیروس دین‌محمدی: این یک تهدید است

هافبک اسبق استقلال در این خصوص گفت: این هم از بدشانسی استقلال است که در این گروه سخت قرار گرفته و من این را فرصت نمی‌دانم بلکه رویارویی با الهلال، الدحیل و العین تهدید بزرگی است و ما باید برای لیگ قهرمانان آسیا تا دندان مسلح شویم و یک‌سری بازیکن خوب و سطح بالا جذب کنیم و مهیای این مسابقات شویم. استقلال به طور حتم نمی‌تواند با برخی بازیکنان فعلی در آسیا موفق شود و قطعاً باید خودش را تقویت کند تا این تهدید بزرگ را رفع نماید.

حمید درخشان: گروه مرگ فقط داستان است

سرمربی و کاپیتان اسبق پرسپولیس که هم در قالب بازیکن و هم در قالب مربیگری در آسیا حضور داشته است، در این خصوص گفت: گروه مرگ فقط داستان است و نباید به آن پرداخت. در آسیا تیم آسان وجود ندارد و همه تیم‌ها قوی و پرقدرت هستند و تیمی که می‌خواهد قهرمان آسیا شود نباید برایش فرقی کند که با کدام تیم‌ها روبه‌رو می‌شود. به جای پرداختن به این مسائل باید خودمان را تقویت کنیم تا همه رقبا از نام ما بترسند و به جای حرف زدن باید عمل کرد و سرخابی‌ها را تقویت نمود.

بهتاش فریبا: مثل شمشیر دو لبه است

مربی و مهاجم اسبق استقلال در این خصوص گفت: حضور در گروهی که تیم‌های مقتدر در آن هستند مثل شمشیر دو لبه است، یعنی هم می‌تواند تهدید باشد و هم می‌تواند فرصتی باشد تا استقلال خودی نشان دهد و برای سایر تیم‌ها عرض اندام کند. اگر یادتان باشد استقلال فصل گذشته در آسیا از همین شمشیر دولبه استفاده کرد و با کنار زدن تیم‌های مدعی توانست صعود کند. کار سخت است و باید خیلی تلاش کرد تا اتفاقاتی را رقم بزنیم که باعث خوشحالی دل هواداران شود.

مرتضی فنونی‌زاده: من این را فرصت می‌دانم

مدافع اسبق پرسپولیس که به همراه این تیم قهرمانی در جام در جام باشگاه‌های آسیا را تجربه کرد، به خبرورزشی گفت: من همگروه شدن با تیم‌های قوی را یک فرصت می‌دانم. پرسپولیس در مقابل همین تیم‌ها توانست موفق عمل کند و به برتری برسد و راهی فینال شود، به همین دلیل حالا همه از اسم پرسپولیس می‌ترسند و قطعاً این می‌تواند یک فرصت خوب باشد تا پرسپولیس با تقویت خود بتواند همان تیم بین‌المللی باشد که همه انتظارش را دارند و این بار به مقام قهرمانی برسد.