4 روز تا جام ملت‌ها؛ حقایقی که باید بدانید!

روز شنبه و با دیدار تیم های بحرین و امارات متحده عربی جام ملت های آسیا 2019 آغاز خواهد شد. این نخستین باری است که جام ملت ها با 24 تیم برگزار می شود و همین موضوع سبب افزایش تعداد مسابقات و همچنین حضور تیم های سطح پایین می شود که البته جنبه های مثبت و منفی زیادی را در خود دارد. با این حال، هر کدام از تیم ها با انگیزه های زیاد پای به امارات گذاشته اند و برای دستیابی به موفقیت پا پس نخواهند گذاشت.

گروه A:

امارات: علی مبخوت 4 سال پیش با به ثمر رساندن پنج گل آقای گل جام ملت های آسیا شد. تیم ملی کشورش نیز به مقام سوم رسید.

تایلند: فیل های جنگی (لقب تایلند) تاکنون تنها یک بار از مرحله گروهی صعود کرده اند. آن هم در سال 1972 که میزبان بودند و در پایان به مقام سومی دست یافتند.

بحرین: نماینده غرب آسیا بهترین عملکردش را در سال 2004 نشان داد. آن ها تا نیمه نهایی پیش رفتند اما آنجا مقابل ژاپن که به قهرمانی هم رسید، مغلوب شدند.

هند: از آخرین دوره حضور هند در جام ملت های (2011) تنها دو بازیکن در ترکیب هند حضور دارند؛ سونیل چتری و گورپریت سینگ ساندهو.

گروه B:

استرالیا: تیم کیهیل نخستین گل تاریخ استرالیا در جام جهانی را به ثمر رساند. جایی که در دقیقه 92 بازی با عمان در بانگکوک 2007 توانست دروازه عمان را باز کند.

سوریه: عمر خریبین در بین 3 برنده توپ طلای آسیا قرار دارد. او که سال 2017 به این جایزه رسید، ژنگ ژی، احمد خلیل و عبدالکریم حسن را در کنار خود می بیند.

فلسطین: این تیم با قهرمانی در چلنج کاپ 2014 به جام ملت های 2015 رسید. آن ها اکنون می خواهند اولین امتیازشان در این بازی ها را کسب کنند.

اردن: اردن تا سال 2004 هیچگاه به جام ملت ها نرسیده بود اما از 2004 تا کنون 2 بار توانسته به یک چهارم هایی برسد!

گروه C:

کره جنوبی: پس از این که کره جنوبی در سال 1956 و 1960 توانست به قهرمانی در آسیا برسد، هیچگاه موفق به تکرار قهرمانی نشد. آن ها 4 بار به فینال این رقابت ها رسیدند اما از دستیابی به جام بازماندند.

چین: اولین حضور تیم ملی چین در جام ملت ها به تورمنت 1976 تهران باز می گردد. آ ها در این مدت توانستند 2 بار به فینال برسند یکی در سال 1984 و یکی هم 2004 که البته تلاششان برای قهرمانی در هر دو فینال با ناکامی همراه بود.

فیلیپین: آن ها شانس خوبی برای رسیدن به جام ملت های استرالیا داشتند اما فینال چلنج کاپ را به فلسطین باختند. فیل یانگ‌هازبند بهترین گلزن ملی این کشور تاکنون 52 گل برای تیمش زده و در مقدماتی جام ملت ها توانست از رکورد 50 گل عبور کند.

قرقیزستان: 26 سال قبل آن ها اولین بازی ملی خود را برگزار کردند. آن ها اولین بازی در جام ملت ها را نیز 6 روز بعد برابر قرقیزستان برگزار خواهند کرد.

گروه D:

ایران: ایران تنها کشور آسیایی است که سه بار متوالی قهرمان جام ملت های آسیا شده است. آن ها در جام 1968، 72 و 76 به این مقام رسیدند اما از آن سال تاکنون حتی به فینال هم صعود نکردند. (سال 1976 برابر با 1354 شمسی)

عراق: شیرهای بین النهرین در سال 2007 با گل یونس محمود توانستند عربستان را شکست داده و به قهرمانی برسند؛ شکوه قاره ای پس از جنگ سخت.

ویتنام: آخرین بازی ستاره طلایی (لقب ویتنام) در جام ملت ها سال 2007 برابر عراق در یک چهارم نهایی بود. پس از 12 سال نگوین آنح دوک تنها بازیکن باقی مانده ویتنام از آن تورنمنت است که فرصت انتقام گیری از عراق را دارد.

یمن: این تیم 7 بازی از 8 بازی خود در مقدماتی را شکست خورد اما از ژوئن 2016 تا مارس 2018 بی شکست باقی ماند و با پیروزی در پلی آف به جام ملت های آسیا صعود کرد.

گروه E:

عربستان سعودی: فینال جام ملت های آسیا تنها 2 بار به پنالتی کشیده شده است؛ یعنی در سال 1988 که عربستان کره جنوبی را شکست داد و یکی هم در سال 1996 که سعودی ها امارات را مغلوب کردند.

قطر: قطر و ایران تنها کشورهایی هستند که 2 بار میزبانی جام ملت های آسیا را برعهده داشتند؛ قطری ها در سال های 1988 و 2011 میزبان این رقابت ها شدند. (امارات هم به این جمع اضافه می شود)

لبنان: پس از میزبانی در جام ملت های 2000، لبنان هرگز به جام ملت ها نرسید. آن ها در آن دوره دو تساوی و یک باخت داشتند و خیلی زود از جام کنار رفتند.

کره شمالی: کره شمالی در جام 1980 کویت برای اولین بار در جام ملت ها بازی کرد و توانست با 3 برد از 4 بازی به نیمه نهایی برسد اما در 3 حضور بعدی از برد ناکام ماند.

گروه F:

ژاپن: اولین حضور سامورایی ها در جام ملت ها در سال 1988 بود که حتی از دستیابی به یک پیروزی هم ناکام ماندند اما توانستند از 7 تورنمنت بعدی 4 تا را با قهرمانی به پایان برسانند.

ازبکستان: نسترف و سرور جپارف بازیکنان باسابقه تیم ازبکستان اگر در امارات هم بازی کنند، با 5 حضور در جام ملت ها رکورددار خواهند بود.

عمان: عمان در سه دوره جام ملت ها با تیم های قهرمان هم گروه بوده است؛ ژاپن 2004، عراق 2007 و استرالیا 2015!

ترکمنستان: ترکمنستان در سال 2004 با ازبکستان هم گروه شد اما مقابل این تیم شکست خورد. 15 سال بعد آن ها بازهم دربی آسیای میانه را برگزار می کنند و امیدوار به برتری هستند.