آیا تیم ملی استرالیا عمداً باخت؟

 جام ملت‌های آسیا از پانزدهم دی آغاز شد و نتایج غیر قابل پیش‌بینی آن از همان ابتدا رقم خورد. بسیاری عقیده داشتند با توجه به افزایش تیم‌ها به ۲۴، نتایج یک‌طرفه و پیش‌بینی‌پذیری رخ خواهد داد اما از همان اولین مسابقه خلاف آن ثابت شد و تیم ملی امارات در ثانیه‌های پایانی با پنالتی مشکوک که از سوی داور اعلام شد، موفق شد از شکست مقابل بحرین فرار کند. دومین نتیجه این جام شکست یک بر صفر استرالیا، مدافع عنوان قهرمانی از اردن بود که باعث شگفتی بسیاری از کارشناسان فوتبال شد. شکست قهرمان دوره قبل این مسابقه در اولین گام می‌تواند بسیاری از معادلات جدول در مرحله حذفی را دست‌خوش تغییر و تحول بسیاری کند. شکست استرالیا آن قدر عجیب بود که حالا بسیاری از تقابل احتمالی ایران و قهرمان دوره قبل این رقابت‌ها بعد از ۲۱ سال صحبت می‌کنند. گمانه‌زنی‌هایی نیز مطرح شده که شاگردان گراهام آرنولد تمایل زیادی به پیروزی در مسابقه نخست نداشتند با هموارشدنمسیرشان در مرحله حذفی شانس خود را برای قهرمانی در این دوره افزایش دهند.

فرار از ژاپن؛ علت شکست شاگردان آرنولد

پیش از شروع مسابقات، تقریباً اکثر فوتبال‌دوستان و کارشناسان از مسیر آسان تیم ملی ایران تا پیش از حضور در نیمه‌نهایی صحبت می‌کردند اما با شکست استرالیا بسیاری از این معادلات ممکن است دچار تغییرات گسترده‌ای شود. استرالیایی‌ها از قرعه خود راضی بودند و این اطمینان را داشتند که می‌توانند به راحتی به عنوان سرگروه به دور بعد صعود کنند، اما این ابراز امیدواری تا پیش از حضور در مرحله یک‌چهارم پایانی بود؛ چرا که طبق قرعه در صورت صدرنشینی ژاپن در گروهش، این دو تیم قدرتمند باید در مرحله یک‌چهارم مقابل هم قرار می‌گرفتند. ژاپنی که بهترین عملکرد را در بین تیم‌های آسیایی در جام جهانی داشت و تا ثانیه‎‌های پایانی با شکست بلژیک می‌‎توانست راهی یک‌چهارم پایانی شود بیشترین بخت قهرمانی را به خود اختصاص داده است. عقیده برخی درباره شکست استرالیا در اولین گام این است که آنها دقیقاً کاری را کردند که تیم ملی انگلیس مقابل بلژیک در آخرین بازی گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ انجام داد. شکست مصلحتی مقابل بلژیک باعث شد شاگردان ساوت‌گیت با فرار از برزیل و قرعه بهتر بتوانند به مرحله نیمه‌نهایی صعود کنند.

دوم شدن استرالیا بهترین تصمیم کانگوروها!

تیم ملی استرالیا در صورت دوم شدن در گروه خود بهترین مسیر را تا نیمه‌نهایی خواهد داشت. تیم دوم گروه دوم (بر فرض استرالیا) مقابل تیم دوم گروه ششم (بر فرض ازبکستان یا عمان) قرار خواهد گرفت و برنده این مسابقه باید با مقابل برنده مسابقه تیم اول گروه اول و تیم سوم گروه‌های سوم، چهارم و پنجم قرار بگیرد. احتمالات این طور نشان می‌دهد که استرالیا شانس این را دارد تا در مرحله یک‌چهارم پایانی مقابل میزبان این رقابت‌ها قرار بگیرد! با این پیش‌فرض شاید شکست مقابل اردن چندان هم برای آینده استرالیایی‌ها بد نشده باشد.

سکانس جذاب؛ ایران - استرالیا همین یک‌هشتم؟

با تساوی تیم ملی سوریه مقابل فلسطین معادلات این گروه پیچیده‌تر از قبل شد؛ چراکه حالا سوریه هم در تلاش است تا بتواند با شکست استرالیا شانس صعودش را افزایش دهد و اگر این اتفاق رخ دهد شاگردان آرنولد باید فلسطین را شکست دهند و چشم‌انتظار سایر نتایج در گروه‌های دیگر باشند. اما در صورت سوم شدن استرالیا در این گروه نوستالژیک‌ترین دیدار قاره کهن یعنی ایران و استرالیا را به احتمال فراوان شاهد خواهیم بود. هر چند اگر ایران در گروه خود سرگروه شود احتمال برخورد با تیم سوم گروه دوم ۳۰ درصد است. گفتنی است کره‌جنوبی (در صورت سرگروهی) نیز یکی از احتمالاتی است که در صورت سوم شدن استرالیا باید مقابل این تیم قرار بگیرد.

هر چند رسانه‌های استرالیایی صعود تیم ملی کشورشان با اما و اگر را برنمی‌تابند و دیروز به تندترین شکل ممکن از شاگردان آرنولد انتقاد کردند. رسانه‌های استرالیایی بعد از شکست تیمشان در اولین بازی جام ملت‌های آسیا به تمجید از بازی تیم اردن پرداخته و از تیم ملی کشورشان که ملقب به ساکروس است خواسته‌اند که بعد از این شکست زودتر به استرالیا بازگردد.