واکنش کارشناس مشهور به تغییرات مکرر کی روش در خط دفاع

تیم ملی ایران در حالی فردا در چارچوب رقابت های مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا مقابل چین قرار می گیرد که با گذشت 4 مسابقه به نظر می رسد کی روش هنوز به خصوص در خط دفاعی ترکیب مورد نظرش را به دست نیاورده است. او در پست دفاع وسط در همه مسابقات تغییراتی را ایجاد کرده و حتی در بازی آخر با عمان روزبه چشمی را نیز به زمین فرستاد.

جلال چراغپور کارشناس فوتبال ایران درباره تغییرات مکرر کی روش در خط دفاعی و به خصوص پست دفاع وسط عنوان کرد: «ایران مقابل پاس بلند و فرارهای طولانی، نقطه ضعفی ندارد. شاید گاهی یک نفر از دست مدافعان در برود، اما در بازی با عمان در مجموع از ٣٠ - ٣٥ پاس بلند، فقط یک فرار آن هم در دقیقه یک موفقیت‌آمیز بود. در نتیجه مدافعان ما روی پاس‌های بلند بسیار خوب عمل می‌کنند و مشکلی وجود ندارد.»

این کارشناس فوتبال صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: «در مورد فرارهای مستقیم هم مدافعان ایران سرعت خوبی دارند و از این بابت نیز مشکلی ما را تهدید نمی‌کند. در نتیجه مقابل چین هم مشکلی نخواهیم داشت، چون این تیم هم می‌خواهد از فاصله زیاد و با پاس‌های بلند به سمت دروازه حمله کند، اما در مرحله نیمه نهایی مقابل ژاپن این نقطه ضعف ما دیده خواهد شد. شاید هم تا آن زمان این نقطه ضعف با تدابیر کادرفنی پوشش داده شود.»

چراغپور اعتقاد دارد که کی روش ایده نوینی برای خط دفاعی در ذهن دارد و می خواهد آن را در بازی های بعدی مورد استفاده قرار دهد. او گفت: «اگرچه سیستم بازی ما بازی با ٤ مدافع است اما کی‌روش می‌خواهد یک هسته مرکزی در خط دفاع ایجاد کند و مقابل عمان با میدان دادن به روزبه چشمی این موضوع را تمرین کرد. به عبارت بهتر تیم‌ملی در بازی‌های بعدی احتمالا با ٣ مدافع مرکزی بازی کند به طوری که چشمی را به عنوان هافبک عقب‌گیر بازی دهد و یک هسته مرکزی را با پورعلی‌گنجی، حسینی و چشمی درست کند. در این صورت دو دفاع چپ و راست تبدیل به مدافع - هافبک خواهند شد و احساسم این است کادرفنی تیم ملی به دنبال سیستم ١-٤-٥ برای مرحله نیمه نهایی است.»

او صحبت هایش را اینطور به پایان برد: «تغییرات زیادی که در خط دفاعی انجام می‌شود،‌ نشان از این دارد که این پست فکر سرمربی را مشغول کرده است. خط دفاع ما تاکنون هشت رویکرد مختلف را در این مسابقات امتحان کرده و این عجیب است.»