چه کسی جانشین کی روش می شود؟
 چه کسی باید جانشین کارلوس کی‌روش شود؟ برخی از منتقدان و کارشناسان فوتبال در روز‌های اخیر این‌طور گفته‌اند اگر این امکانات در اختیار مربی ایرانی هم قرار داشت نتایجی که به دست آمد تکرار می‌شد! اما واقعیت این است رو آوردن به مربی ایرانی بزرگ‌ترین اشتباه است و تیم ملی از نظر فرهنگی پذیرش مربی ایرانی ندارد. 
چه خوب و چه بد و چه بخواهیم و چه نخواهیم بازیکنی که با کارلوس کی‌روش کار کرده در ادامه مسیر برای او سخت خواهد بود که یک مربی پایین‌تر از او را بالای سر خود ببیند. البته نه از نظر دانش فنی. اشاره ما به سطح و کلاس مربی است. البته این به معنی نفی فنی و ارزش‌های مربی داخلی نیست و اصلاً تقسیم‌بندی مربیان در دنیای فوتبال کار درستی نیست به این خاطر که فوتبال مرز ندارد. 
مربیان ایرانی هنوز نتوانسته‌اند وارد تیم‌های خارجی شوند و سطح و درجه خود را بین‌المللی کنند و در بازی‌های باشگاهی بین‌المللی هم به موفقیتی دست پیدا نکرده‌اند به‌طوری که از آخرین قهرمانی تیم‌های باشگاهی ما در آسیا دهه‌ها می‌گذرد. 
تیم ملی در ادامه مسیر یک مربی هم‌تراز کارلوس کی‌روش و البته قوی‌تر از او می‌خواهد. یک مربی جوان‌تر از کارلوس کی‌روش که دارای انگیزه باشد. در سایه استخدام چنین مربی‌ای باید قراردادی که با او می‌بندیم متفاوت با قرارداد کارلوس کی‌روش باشد. مربی جدید باید کنار خود مربی ایرانی‌ای را قبول کند که همیشه یک آلترناتیو برای سرمربی تیم ملی باشد. کاری که کارلوس کی‌روش نکرد! کارلوس کی‌روش کنار خود کدام مربی ایرانی را تربیت کرد؟ مربی جدید تیم ملی باید در تمرینات تیم‌های پایه حضور داشته باشد و در تصمیم‌گیری برای کادر فنی این تیم‌ها دخیل باشد. مربی جدید تیم ملی نباید با مربیان باشگاهی وارد تنش شود و اگر تنشی به وجود می‌آید از آن دوری کند. مربی جدید تیم ملی باید راه تعامل را در پیش گیرد و از همه مهم‌تر منع شود که در یک تورنمنت خارجی و جلوی چشم خبرنگاران خارجی علیه یک باشگاه ایرانی صحبت کند. مربی جدید تیم ملی نباید علیه وزیر مصاحبه کند حال وزیر هر کس که می‌خواهد باشد. 
اشتباه نکنید. کارلوس کی‌روش خوبی‌های زیادی برای فوتبال ایران داشت. جدا از دو صعود پی در پی به جام جهانی برای اولین بار نظم و دیسیپلینی که گمشده ما بود به تیم ملی برگشت. همچنین غرور از دست رفته پیراهن تیم ملی که هر بازیکنی به خود اجازه می‌داد برای آن ناز کند. 
این‌ها به کنار. در همه ۸ سال اخیر فقط دفاع کردیم. مربی جدید تیم ملی باید افکار تهاجمی به تیم ملی تزریق کند به خصوص که فوتبال ایران ذاتاً فوتبال رو به جلو را دوست دارد. 
به واقع تیم ملی مربی‌ای می‌خواهد که افکار تهاجمی داشته باشد، اما دیسیپلین کارلوس کی‌روش را هم در تیم ملی ادامه دهد. 
رفتن کارلوس کی‌روش از تیم ملی فاجعه نیست. او بهترین مربی جهان نبوده! فاجعه زمانی رخ می‌دهد که به یک مربی دم‌دستی اکتفا کنیم و از راهی که رفته‌ایم باز‌بمانیم. فوتبال ادامه دارد. هم برای ما هم استرالیا که قهرمان دوره قبل جام ملت‌ها بوده و هم کره‌جنوبی و هم عربستان. تیم‌های مدعی که از دستیابی به جام بازماندند. گذشته‌ها برای درس گرفتن است نه برای غصه خوردن.
کارشناسان و پیشکسوتان پاسخ می‌دهند
به جای کی‌روش، دنبال چه کسی باشیم؟
* با عدم تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی حالا این سؤال مطرح می‌شود که چه سبک مربیانی می‌توانند جانشین خوبی برای این مربی بزرگ باشند. اینکه به جای کی‌روش ما باید دنبال چه کسی برویم و سبک و سیاق فوتبال کدام کشور‌ها می‌تواند به فوتبال ما کمک کند، سؤالی است که آن را با تنی چند از ملی‌پوشان پیشین کشورمان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
غفور جهانی: یک مربی جوان انگلیسی بیاوریم
غفور جهانی، مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص به خبرورزشی گفت: من معتقدم کی‌روش مربی بزرگی بود و با سبک و سیاق فوتبال انگلیس هم آشناست و حالا که ۸ سال است تلفیقی از فوتبال پرتغال و انگلیس را وارد فوتبال ما کرده و پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم باید یک مربی جوان، اما باتجربه را از انگلیس به فوتبال ایران بیاوریم، چون اصلیت و ذات فوتبال ما نشأت گرفته از فوتبال انگلیس است. می‌توانیم با این کار به هدف حرفه‌ای خود برای فوتبال ایران برسیم. اگرچه باز باید دید مسئولان فدراسیون فوتبال چه تصمیماتی در این خصوص اتخاذ خواهند کرد.
محمدرضا شکورزاده: مربی آلمانی بزرگ بیاوریم
 بازیکن تیم ملی در دهه ۶۰ در این خصوص به خبرورزشی گفت: ابتدا باید بگویم اگر زمانی که من در تیم ملی بودم کی‌روش سرمربی بود شخصاً به تمام خواسته‌هایم می‌رسیدم، چون با کی‌روش می‌شد به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های زیادی رسید. حالا که بنا به هر دلیل این مربی بزرگ رفته است و ما باید دنبال یک مربی با دیسیپلین و شخصیت بالا و سختگیر باشیم. مثل مربیان آلمانی که رفتار‌های آماتورگونه ما را به سمت حرفه‌ای شدن پیش ببرند و کسی باشد که دنبال راه تفکرات کی‌روش باشد و چیز‌های جدیدتری هم به فوتبال ایران اضافه کند در غیر این صورت بازگشت به عقب خواهیم داشت.
محمد مؤمنی: پرتغالی، اسپانیایی یا هلندی باشد بهتر است
بازیکن اسبق تیم ملی و رئیس آکادمی باشگاه استقلال در این خصوص گفت: ابتدا باید از کارلوس کی‌روش تقدیر و تشکر کرد که زحمات زیادی را برای فوتبال ایران کشید. حالا که او رفته است ما باید دنبال مربیانی از کشور‌های اسپانیا، پرتغال یا هلند باشیم که سبک فوتبال‌شان از لحاظ فنی، روحی و روانی شبیه فوتبال ماست. ما الان با کی‌روش مرحله رشد را می‌گذرانیم و باید یک مربی بیاوریم که این رشد را توسعه دهد نه اینکه کسی باشد که بخواهد از اول کاری را شروع کند، چون در این صورت پسرفت خواهیم کرد؛ لذا باید کسی را بیاوریم که راه کی‌روش را توسعه بدهد.
بهنام ابوالقاسم‌پور: یکی در حد کی‌روش بیاوریم
مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص به خبرورزشی گفت: کی‌روش در این ۸ ساله در تیم ملی یک ساختار درست و حسابی ایجاد کرده و به عنوان یک مربی بزرگ و با دیسیپلین زحمات بسیاری را برای فوتبال ما کشیده است حال ما باید دنبال مربی‌ای باشیم که در سطح و اندازه‌های این مربی بزرگ باشد و حتی اگر شد پول بیشتری خرج کنیم و یکی بهتر از کی‌روش بیاوریم. حال اهل کدام کشور باشد فرقی نمی‌کند فقط در سطح بالای بین‌المللی باشد. اگرچه معتقدم اگر مربی ایرانی بیاوریم قطعاً بازگشت به عقب خواهیم داشت و نباید این کار را انجام دهیم.
حسین فرکی: هم می‌توانیم مربی داخلی بیاوریم و هم خارجی
مربی اسبق تیم ملی و سرمربی فعلی تیم پیکان در این خصوص گفت: نمی‌توان منکر زحماتی که کارلوس کی‌روش برای فوتبال ما کشید شویم و نباید فراموش کرد با این مربی دو بار پشت سر هم راهی جام جهانی شدیم. اما اینکه فکر کنیم فوتبال ما با نبود کی‌روش پسرفت می‌کند این‌طور نخواهد بود. ما مربیان ایرانی خوبی داریم و همین‌طور مربیان خارجی سطح بالا که می‌توانند راهی که شروع کرده‌ایم را ادامه دهند و به موفقیت هم برسیم. نظر من این است که نباید از تغییرات ترسید و باید از پتانسیل فعلی فوتبال‌مان نهایت بهره را ببریم.