بمب‌افکنی به نام استقلال
 استقلال نیم‌فصل اول لیگ برتر را در شرایطی آغاز کرد که به گفته کارشناسانی مانند ستار همدانی که با خبرورزشی صحبت کرده بود، ستون فقرات اصلی اش را از دست داد. 
تخلیه استقلال در تابستان
خروج همزمان ۵ بازیکن از سازمان دفاعی، میانی و حمله تیم استقلال سبب فروپاشی تاکتیکی این تیم شد و برای ساختن مجدد چنین تیمی زمان زیادی لازم بود. زمانی که در تیم‌های پرطرفدار خیلی کم است! اما وینفرد شفر با تجربه‌ای که از سال‌ها حضور در کشور‌های مختلف داشت، بود و نبود تیمش را به میدان فرستاد تا سرانجام در ۴، ۵ هفته پایانی نیم‌فصل با چند برد پیاپی استقلال را در رده پنجمی لیگ و با ۶ امتیاز اختلاف نسبت به صدر به جایگاهی نسبتاً مطمئن برساند. 
آمار غم‌انگیز مهاجمان قبلی
در این حدفاصل مشخص شد روح‌ا... باقری، الحاجی گرو و مرتضی تبریزی از عناصر تهاجمی استقلال به اضافه مارکوس نیومایر توان چندانی برای گلزنی یا گلسازی ندارند. چون بیش از سه‌چهارم گل‌های این تیم در نیم‌فصل اول را مدافعان یا هافبک‌های استقلال و یا حتی مدافعان تیم رقیب (بازی با تراکتورسازی) به ثمر رساندند. 
تزریق مهاجم در زمستان
با مروری بر اسامی بازیکنان تازه‌وارد استقلال و پست‌هایی که در آن بازیکن جذب شده، مشخص می‌شود وینفرد شفر هیچ دغدغه‌ای بابت سازمان دفاعی استقلال نداشته و تنها به فکر تقویت نیروی گلزنی تیمش است. 
آقای گل‌های تیم امید
جذب بهترین گلزنان تیم امید استقلال که عنوان قهرمانی این فصل لیگ امید‌های پایتخت را از آن خود کردند، یکی از این نشانه‌ها بود. زکریا مرادی و معراج پورتقی که به ترتیب ۲۱ و ۱۹ گل زده‌اند و تقریباً در همه مسابقات برای تیم امید استقلال گلزنی کرده بودند، از اولین روز‌های اردوی ترکیه به آنتالیا رفته و به بزرگسالان پیوستند. 
دومین گلزن لیگ ازبکستان
اسماعیل گونسالوس، مهاجم گینه‌ای پرتغالی فصل قبل پاختاکور با ۱۶ گل زده در ۳۱ بازی هم یکی دیگر از خرید‌های استقلال در فاز تهاجمی بود. ایسما (لقب گونسالوس) فصل قبل پس از هم‌تیمی برزیلی اش با ۱۷ گل زده دومین گلزن برتر لیگ ازبکستان شد. او گرچه بیشتر گل‌هایش (۹ گل از ۱۶ گل) را از روی نقطه پنالتی برای پاختاکور به ثمر رسانده ولی به هر حال در سوابقش مشخص است فورواردی گلزن‌تر از الحاجی گرو با آمار تنها ۹ گل زده در ۳ سال گذشته است!
خرید جنجالی از پرسپولیس
گادوین منشا هرچند آمار گلزنی خوبی در لیگ امسال نداشت اما در بازی های بین المللی گلهای سرنوشت سازی را برای پرسپولیس به ثمر رساند. البته او در پیکان آمار خوبی داشت و بعد از مهدی طارمی بهترین گلزن لیگ بود. مزیت بزرگ او نسبت به دیگر خریدهای جدید استقلال این است که او به کم و کیف فوتبال ما آشناست و به زبان فارسی هم به خوبی مسلط است. تجربه آسیایی منشا در لیگ قهرمانان آسیا نیز کمک شایانی به استقلال خواهد کرد.
گلساز آفریقایی
آیاندا پاتوسی هم مهره‌ای تهاجمی البته با یک تفاوت است که از تیم کیپ‌تاون‌سیتی آفریقای جنوبی به تهران و استقلال آمد. هافبکی گلساز که البته خوب هم گل می‌زند. پاتوسی در حالی به تیم استقلال آمده که در آخرین بازی که برای کیپ‌تاون‌سیتی در میدان بوده (۲۲ دی سال جاری) در دقیقه ۵ بازی گل هم زده است. هافبکی ریزنقش ولی سربالا و موقعیت‌شناس که می‌تواند جانشین خوبی برای سرور جپاروف باشد و مهاجمان شفر را تغذیه کند. 
بازگشت محسن و داریوش
بازگشت محسن کریمی و داریوش شجاعیان به لیست استقلال را هم باید به خاطر داشت. دو عنصر تهاجمی دیگر که وینفرد شفر در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۶ و بهار سال جاری به شدت به آن‌ها در ترکیب تیمش متکی بود. هرچند کریمی زمستان سال قبل و داریوش اردیبهشت‌ماه روبه‌روی ذوب‌آهن مصدوم شدند، اما حالا هر دو قبراق و آماده در خدمت سازمان تهاجمی استقلال آماده ورود به میدان هستند. 
امید شوتزن هم آمد
امید نورافکن دیگر یار قرضی استقلال است که گرچه او را باید در زمره بازیکنان خط هافبک برشمرد ولی با یادآوری بازی‌هایش در استقلال تا بهار امسال می‌توان گفت او نیز در توان تهاجمی استقلال تأثیری به مراتب بیشتر از دیگر هافبک‌های استقلال داشت. بازیکنی جوان و با انگیزه که پس از یک نیم‌فصل سکونشینی در شارلوای بلژیک انگیزه‌های زیادی برای بروز توانایی‌هایش دارد. فوتبالیستی شوتزن و هجومی. 
دفاع و دروازه بی‌دغدغه
به یاد داشته باشیم شفر با اتکا به بازیکنانی مانند پژمان منتظری، روزبه چشمی، وریاغفوری و آرمین سهرابیان با سابقه دعوت و بازی برای تیم ملی که سازمان دفاعی استقلال را تشکیل می‌دهند کمترین دغدغه را بابت خط دوم تیمش دارد و از طرفی مهدی رحمتی را نیز در اولین خط دارد که در نیم‌فصل بهترین آمار در ارتباط با بسته نگه داشتن دروازه اش یا همان کلین‌شیت را داشت. 
*بی‌گمان شفر با ابزاری که برای خودش در استقلال مهیا کرده، از همین دیدار اول برابر پیکان قصد دارد حریفان تیمش را بمباران کند.