اخلاق ورزش حرفه‌ای را نمی‌دانیم

به گزارش افکار نیوز ،دكتر سيد كاظم واعظ موسوي كه در حاشيه همايش اخلاق در ورزش با ايسنا گفتوگو ميكرد، اظهار داشت: مباني نظري اخلاق در جامعه ما كاملا روشن است و هيچ ابهامي در آن نيست، همچنين چيزي هم كه در مورد بايدها و نبايدهاي ورزش وجود دارد مشخص است، اما زماني كه صحبت از اخلاق ورزش حرفهاي ميشود، مشكل داريم.


وی افزود: دلیل این مشکل این است که ورزش حرفه‌ای، ورزش وارداتی است. ریشه‌ای در این کشور نداشته که اخلاقش نوشته شود. ورزش حرفه‌ای وارد ایران شده و به نوعی کشور ما را تسخیر کره است. ما هم برای مواجهه با آن آمادگی نداشتیم و اخلاقش را هم نمی‌دانیم و زمانی که آمده خیلی از بایدها و نبایدها را با خودش آورده است. در نتیجه‌ خیلی از این بایدها و نبایدها به جامعه ما تحمیل می‌شود.


دکتر واعظ موسوی همچنین با تاکید بر این که هر گونه بی‌اخلاقی در ورزش مربوط به ورزش قهرمانی است، خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت در ورزش سنتی بی اخلاقی نمی‌بینیم. هیچ کس نشنیده است که در ورزش زورخانه‌ای بی‌اخلاقی شود. زورخانه فرهنگ خودش را دارد و هزاران سال با فرهنگ آن آشنا هستیم. ضمنا کشتی ورزش ما نیست، کشتی متعلق به تمام دنیا است و همه مردم دنیا کشتی می‌گیرند. خیلی در این رشته ادعا داریم، اما دیگر کشورها ما را در مورد قهرمانی تهدید می‌کنند.


کارشناس ورزش درباره برگزاری همایش اخلاق در ورزش نیز گفت: این همایش‌ها مفید است، چون زیربنای نظری اخلاق ورزش باید روشن شود و همچنین پیدا کردن راه‌های عملی برای مواجهه با بی‌اخلاقی‌ها است.


وی در پایان با اشاره به این که برای پیشرفت اخلاق ورزش باید اهداف سالیانه تعیین کرد، افزود: زمانی که متوجه شدیم چه رفتاری شایسته است، برای فدراسیون‌ها، هیات‌ها و مربیان اهداف تعیین می کنیم و باید آن‌ها خودشان را موظف کنند تا این رفتارها به درستی انجام دهند.