آشتیانی: به فوتبال در سال 97 نمره قبولی نمی‌دهم

 امیررضا واعظ آشتیانی درخصوص ارزیابی‌اش از وضعیت فوتبال ایران در سال ۹۷ گفت: در ابتدا باید بگویم که بد نیست فدراسیون فوتبال گزارشی از عملکرد این فدراسیون در سال ۹۷ به افکار عمومی بدهد و مثلاً توضیح بدهد که از بابت حضور در جام جهانی چقدر درآمدزایی کرده است.

وی افزود: این‌که همه کشورها برای صعود به جام جهانی برنامه‌ریزی می‌کنند و آن‌ها هم از بابت این صعود پول می‌گیرند واقعیتی انکارناپذیر است. ولی این‌که آیا از بابت درآمدزایی حضور در جام جهانی کارهای دیگری برای بخش‌های مهم فوتبال صورت گرفته یا نه، مهم است.

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی گفت: به طور مثال فدراسیون فوتبال لباس آدیداس را برای جام جهانی خریداری کرد که این یک اتفاق نادر محسوب می‌شود و با این اتفاق مشخص شد فضای فکری ورزش ما اصلا حرفه‌ای نیست.

آشتیانی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این‌که فدراسیون فقط پول را از جیب دولت هزینه کند اصلا قابل توجیه نیست و اینها مشخص می‌کند که فدراسیون فوتبال استاد هزینه کردن است. اگر به لیگ ما هم دقت کنید، متوجه می‌شوید که درآمدزایی چگونه است. جالب است در اظهارنظرها می‌شنوم که آقایان می‌گویند ۷۰ درصد هزینه باشگاه‌ها پیرامون حق پخش تلویزیونی است. ولی من نمی‌دانم این عدد ۷۰ درصد از کجا آمده است. حتی در ایتالیا و اسپانیا هم این عدد متفاوت است. حال این سوال به وجود می‌آید، دوستانی که می‌گویند ۷۰ درصد حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود، آیا ۳۰ درصد بقیه را خودشان درآمدزایی می‌کنند؟ وقتی در لیگ قهرمانان یک باشگاه بلیت‌ها را مجانی اعلام می‌کند یا به تماشاگران تخفیف می‌دهد کجای این کار حرفه‌ای است.

وی با اشاره به حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا گفت: فدراسیون در مورد درآمدزایی از جام ملت‌های آسیایی هم توضیح بدهد بد نیست. من همه صحبت‌هایم را از جنبه اقتصادی می‌گویم و مباحث فنی را به عهده کارشناسان اهل فن می‌گذارم. وقتی در جامعه امروز کشور مدیرانی که سابقه اجرایی موفق نداشته‌اند متولی می‌شوند نباید ادعایی داشته باشیم. کسی که می‌گوید ۳۵ سال در ورزش هستم، یعنی ۳۵ سال وقت تلف کرده است. قدمت حتماً عامل موفقیت نیست.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در ادامه گفت: فدراسیون فوتبال به لحاظ مدیریتی نیز کارنامه اعضایش را منتشر کند. به طور مثال تیم ملی فوتبال ساحلی سال‌ها قهرمان آسیا بوده و حالا که از دور مسابقات حذف شده، آیا این موضوع را باید به حساب فدراسیون نوشت یا خیر؟ سوال اینجاست که آیا پشتوانه‌سازی برای این تیم شده بود یا خیر؟ فدراسیون در مورد باشگاه‌ها و قاطعیت برخورد با‌ آن‌ها نیز توضیحات بدهد و بگوید برای مربیانی که تازه به کلاس‌ها اعزام شده‌اند و مدرک‌شان را گرفته‌اند چه فکری کرده‌اند. برخی از بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ایران می‌گفتند؛ در ایران با یک تاکتیک می‌شود قهرمان شد. آیا فدراسیون به عنوان متولی این ورزش فکری برای بعد کیفی و فنی مسابقات داشته یا خیر؟ اینها سوالات افکار عمومی است که باید شفاف پاسخ داده شود و البته به آن جامه عمل بپوشانند.

وی در خصوص دستاوردهای فوتبال ایران از نظر داشتن سرمربی خارجی گفت: در دوره گذشته کی‌روش مورد تأیید اهالی فن بوده و همه این را قبول دارند، اما از کنار او چه به دست آمده است؟ آیا مربی‌ای در کنار او قرار گرفت؟ یا این‌که او را مونوپل کردند؟ مربی بزرگ، مدیر بزرگ هم می‌خواهد. کی‌روش در زمان حضورش در تیم ملی در فدراسیون اعمال مدیریت کرد که این اصلا عمل درستی نبود. من معتقدم مربی جدید تیم ملی ایران باید حتماً برای مربیان داخلی کلاس‌های آموزشی بگذارد و به نوعی قسمتی از داشته‌های فنی او تخلیه شود، وگرنه حضور او ارزشی نخواهد داشت.

آشتیانی در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به فوتبال ایران در سال ۹۷ می‌دهد، گفت: اگر از لحاظ مدیریتی سوال کنید که من نمره قبولی نمی‌دهم و معتقدم از این لحاظ مردود هستیم، اما از لحاظ فنی نمی‌توانم صحبتی داشته باشم. وی با اشاره به حضور تیم ملی در جام جهانی گفت: حضور ما در جام جهانی موجه‌تر از جام ملت‌های آسیا بود. ما با تیم‌های بزرگی بازی کردیم و فکر می‌کنم در کل حضور در جام جهانی بد نبود. اما در جام ملت‌های آسیا باید بهتر عمل می‌کردیم.

وی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: من فکر می‌کنم مجمع فدراسیون فوتبال بدهکار مردم ایران است و تعدادی از مدیران ناتوان در این مجمع وجود دارند. البته بخشی از آن‌ها هم تربیت‌شده همین فوتبال هستند و نباید انتظار زیادی از آن‌ها داشت. از سوی دیگر وزارت خوب بازی مجمع فدراسیون فوتبال را می‌خورد و آن‌ها تا امروز درگیر بازی افراد در مجمع بوده‌اند.