استقلال در بن‌بست وینفرد شفر

تیم فوتبال استقلال شب گذشته(چهارشنبه) به سختی از سد تیم ماشین‌سازی گذشت. در این بازی مهدی قائدی که مدت‌ها از ترکیب استقلال دور بود در دقایق پایانی به زمین آمد و تنها گل آبی‌پوشان را به ثمر رساند تا استقلالی‌ها برای قهرمانی در لیگ برتر کورسوی امیدی داشته باشند.
با وجود اینکه شاگردان شفر مقابل ماشین‌سازی به پیروزی رسیدند اما تساوی نتیجه عادلانه‌تری برای این بازی بود. در حال حاضر استقلال یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ محسوب می‌شود اما همچنان مشکلات زیادی دارد و عملکرد سینوسی این تیم در لیگ برتر مصداق همین مطلب است. فریادهای شفر در کنار زمین هم دیگر نمی‌تواند برای استقلال کارآمد باشد و این طور به نظر می رسد که پیرمرد آلمانی کاریزمایی که فصل گذشته برای آبی‌پوشان داشت را از دست داده و افکار و حتی حرکات او در کنار زمین دیگر تاثیر مثتبی برای بازیکنان استقلال ندارد.
بیشتر از یکسال و نیم از حضور شفر در استقلال می‌گذرد اما او هنوز اشتباهاتی انجام می‌دهد که از یک مربی حرفه ای بعید است. کافیست به خریدهای او که در ابتدا و میانه فصل صورت گرفت نگاهی انداخته شود. فرشاد محمدی مهر و روح‌الله باقری با نظر شفر به استقلال آمدند اما در بیشتر مواقع روی نیمکت و حتی سکوها بودند. میثم تیموری هم که در بازی مقابل ماشین‌سازی به میدان رفت نمایشی معمولی داشت و مرتضی تبریزی که میلیاردها تومان برای جذب او هزینه شد به نیمکت استقلال چسبیده شد. دو بازیکن خارجی استقلال یعنی نیومایر و الحاجی گرو هم که در نیم فصل اول پیراهن استقلال را بر تن داشتند آنقدر بد بودند که بین نیم‌فصل از استقلال جدا شدند. همه این خریدها با تصمیمات اشتباه شفر صورت گرفت تا میلیاردها تومان برای استقلال هزینه داشته باشد.
مدیران استقلال می‌دانند که هواداران این تیم مدت‌هاست در آرزوی قهرمانی لیگ هستند چرا که از یک طرف تیم رقیب‌شان به صورت پیاپی جام قهرمانی لیگ را به خانه می برد و حتی در فینال آسیا بازی می‌کند و از طرف دیگر از آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر هفت سال می‌گذرد و خیلی بعید است که امسال هم بتواند رنگ قهرمانی را ببیند.
با توجه به این موارد به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که استقلالی‌ها به دنبال یک مربی برای فصل آینده تیمشان باشند چرا که با روند فعلی که این تیم دارد در فصل بعد هم اتفاق خاصی برای این تیم رخ نخواهد داد. شفر مدام از خاطراتی که در آلمان داشته صحبت می‌کند، وی بازی با کلماتی راه انداخته تا مدام یادآوری کند که زمانی در سطح اول فوتبال آلمان کار می‌کرده اما این پیرمرد آلمانی می‌داند که این خاطرات برای گذشته‌های دور است و تاریخ مصرف آن هم گذشته است و مهم‌تر اینکه فایده‌ای برای استقلال ندارد.