فرار پرسپولیس به سوی قهرمانی در آزادی؟

در ادامه رقابت‌های هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال ایران، امروز (جمعه) ۳ دیدار برگزار می‌شود.

پرسپولیس - سپاهان اصفهان

در حساسترین مسابقه، پرسپولیس در تهران با سپاهان اصفهان  دیدار می‌کند. این مسابقه از ساعت ۲۰:۱۵ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و پرسپولیسی‌ها در صدد هستند با کسب ۳ امتیاز اختلاف شان را با حریف بیشتر کنند و از سویی دیگر شاگردان امیرقلعه نویی به دنبال برد مقابل قهرمان لیگ هفدهم هستند.

 پرسپولیس در ۲۶ بازی گذشته در لیگ هجدهم ۱۵ برد کسب کرد و در ۱۰ بازی به تساوی رسید تا تنها باخت این تیم مقابل فولاد خوزستان رقم بخورد. شاگردان برانکو سال فوتبالی پرفشاری را پشت سرمی گذارند و در بازی هفته بیست و ششم رو در روی ذوب آهن به تساوی صفر بر صفر رسیدند.  

آخرین پیروزی این تیم به ۲ هفته پیش بازمی گردد که شاگردان برانکو در یک بازی تماشایی کامبک زدند و رو در روی سایپا به پیروزی ۳ بر ۲ رسیدند. همچنین خودروسازان هفته گذشته مقابل سپاهان هم ۵ بر ۲ باختند تا حواشی زیادی برای این تیم ایجاد شود.

در ترکیب پرسپولیس شجاع خلیل زاده محروم است و به احتمال زیاد محسن ربیع خواه جای او بازی خواهد کرد و همچنین ماریو بودیمیر، محمد انصاری و حسین ماهینی به دلیل مصدومیت در این بازی غایب هستند، اما وضعیت شایان مصلح برای بازی مبهم است.  

همچنین تیم سپاهان در یک بازی حساس و مهم باید  به مصاف پرسپولیس برود و ایرانپوریان به علت محرومیت نمی‌تواند این تیم را همراهی کند و به احتمال زیاد حسن جعفری جایگزین ایران پوریان در ترکیب اصلی می‌شود. زردپوشان با هدایت امیر قلعه نویی در سودای قهرمانی در لیگ برتر هستند و اکنون با ۵۰ امتیاز در رده سوم قرار دارند. این تیم در ۴ هفته آینده باید با پرسپولیس، ماشین سازی تبریز، پدیده شهر خودرو و استقلال خوزستان دیدار کند.  

خاطره انگیزترین تقابل این ۲ تیم به ۱۱ سال قبل بازمی گردد. در لیگ هفتم، پرسپولیس برای اولین بار پس از علی پروین مدعی جدی قهرمانی لیگ بود و می‌در صدد بود با هدایت افشین قطبی (سرمربی کنونی فولاد خوزستان) برای نهمین بار قهرمان فوتبال ایران شود.

اوضاع در لیگ برای قرمز‌ها بسیار خوب پیش می‌رفت و شاگردان امپراطور از همان ابتدا با گل‌های محسن خلیلی، علیرضا نیکبخت و کریم باقری در صدر جدول قرار گرفتند، اما هرچه به پایان لیگ نزدیک می‌شدیم پرسپولیس افت کرد و حتی تا رده سوم هم پایین آمد، اما این داستان پرماجرای سرخ‌ها در فصل ۸۶-۸۷ با قهرمانی شان به پایان رسید.

آن‌ها در هفته ما قبل پایانی صبا را با نتیجه ۴-۱ بردند تا برای قهرمانی به تنها یک برد مقابل رقیب مستقیم (سپاهان) نیاز داشته باشند. بازی آغاز و پرسپولیس یک بر صفر پیش افتاد، اما حاج صفی نتیجه را یک بر یک کرد تا اینکه سپهر حیدری در وقت‌های اضافه گل دوم را زد و پرسپولیس قهرمان لیگ برتر ایران شد.  

حال جدال حساس پرسپولیس و سپاهان پس از ۱۱ سال از ساعت ۲۰:۱۵ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

تیم داوری این مسابقه:

داور وسط: بیژن حیدری

کمک ها: محمدرضا ابوالفضلی و آرمان اسعدی

داور چهارم: حسن اکرمی

ذوب آهن اصفهان - تراکتورسازی تبریز

در دیگر بازی حساس ذوب آهن با تراکتورسازی در ورزشگاه فولادشهر دیدار می‌کنند.

ذوب آهن این فصل را خیلی خوب آغاز کرد، اما با افت شدیدی مواجه شد و سپس با هدایت منصوریان به رتبه‌های بالایی رسید و اکنون در رده هشتم جدول رده بندی لیگ قرار دارد. سبزپوشان در نیم فصل دوم لیگ برتر خوب بازی کردند و عملکرد بهتری نسبت به نیم فصل اول داشتند.

ذوبی‌ها امیدوار هستند با هدایت علیرضا منصوریان به روز‌های خوب خود بازگردند و نه تنها در رقابت‌های داخلی موفق شوند، بلکه در لیگ قهرمانان آسیا نیز به موفقیت برسند. از ستاره‌های ذوب آهن در این فصل فوتبال کشورمان می‌توان به محمد رشید مظاهری، میلاد فخرالدینی، قاسم حدادی فر، ماریون سیلوا، کریستین اوساگونا و ... اشاره کرد.

این تیم در لیگ هجدهم  با کسب ۳۰ امتیاز از ۲۵ بازی در رده هشتم جدول رده بندی قرار دارد و با پیروزی مقابل تراکتور می‌تواند تا رتبه ششم بالا بیاید. شاگردان علی منصور هفته گذشته مقابل پرسپولیس به تساوی صفر بر صفر رسیدند، اما سپس الوصل امارات را ۲ - صفر شکست دادند و از روحیه بالایی برخوردار هستند. این تیم نسبت به تراکتور استراحت کمتری کرده، اما امیدوار هستند با حمایت هواداران به برد برسند.

ذوبی‌ها برای این دیدار محرومی ندارند، اما به نظر می‌رسد مصدومیت محمدرضا عباسی، زبیر نیک نفس و مجتبی مقتدایی به پایان رسیده و با صلاحدید کادرفنی می‌توانند رو در روی شاگردان جورج لیکنز بازی کنند.  

از سویی دیگر تراکتورسازی در حالی روز جمعه به مصاف ذوب آهن می‌رود که مصدومیت سوگیتا به طور کامل برطرف شده و این بازیکن ژاپنی در صورت صلاحدید لیکنز مقابل تیم اصفهانی در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد. همچنین فروزان به علت اتفاقات بازی با سپیدرود رشت از تیم تراکتورسازی کنار گذاشته شد و در این بازی اخباری برای دومین بار درون دروازه قرار می‌گیرد. اکبر ایمانی هم به علت محرومیت نمی‌تواند تراکتورسازان را در این بازی همراهی کند، اما دیگر بازیکنان مشکلی برای این بازی ندارند.

تراکتورسازی در نیم فصل دوم فوق العاده عمل کرد و با حضور ستارگانی همچون اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، احسان حاج صفی، آنتونی استوکس و ... عملکرد خوبی داشت، اما شکست مقابل سپیدرود رشت این تیم را به حاشیه برد تا سبب شد فروزان از تیم کنار گذاشته شود و از مالک باشگاه به کمیته اخلاق شکایت کند.  

سپس تراکتوری‌ها رو در روی پیکان شکست خوردند تا رده دوم را با چهارم عوض کنند و حالا کار سختی برای رسیدن به پرسپولیس دارند. این تیم آخرین بار در چارچوب هفته بیست و چهارم صنعت نفت آبادان را با نتیجه یک بر صفر شکست داد و گفتنی است، آخرین تقابل این دو تیم با پیروزی ۴ بر یک تبریزی‌ها به پایان رسید.

تیم داوری این مسابقه:

داور وسط: سیدحسین زرگر

کمک ها: فرزاد بهرامی و احد سلطانی

داور چهارم: سیدعلی اصغر مومنی

سپیدرود رشت - فولاد خوزستان

سپیدرود رشت پس از پیروزی رو در روی تراکتور و انجام دادن کار بزرگ با هدایت نادر دست نشان، هفته گذشته مقابل پارس جنوبی جم به تساوی ۲ بر ۲ رسید تا با ۱۹ امتیاز در رده پانزدهم جدول قرار داشته باشد. نماینده گیلان همراه با استقلال خوزستان و سپیدرود رشت یکی از گزینه‌های سقوط به لیگ دسته اول  است و تلاش می‌کند در هفته‌های آینده امتیازات زیادی را کسب کند و در لیگ بماند.

شاگردان دست نشان برای بقا در لیگ برتر به ۳ امتیاز این بازی نیاز مبرم دارند تا همچنان امیدوار باشند. میلاد قربان زاده از سپیدرود رشت در این دیدار غایب است، اما دست نشان در صدد است تا از بازیکنان جوانش استفاده کند. این تیم در لیگ هجدهم ۳ برد کسب کرده و ۱۰ تساوی بدست آورده است، اما در ۱۳ بازی متحمل شکست شده است.
از سویی دیگر فولاد خوزستان پس از آمدن افشین قطبی نتایج خوبی کسب کرده و با ۳۳ امتیاز در رده ششم است. سرخپوشان جنوب کشور هفته گذشته رو در روی نفت آبادان ۴ بر یک شکست خوردند و آخرین پیروزی شان مقابل استقلال خوزستان در هفته بیست و پنجم بوده است.  

این تیم همچنین در هفته هفدهم نخستین شکست پرسپولیس را در اهواز به این تیم تحمیل کرد و ستاره آن‌ها لوسیانو پریرا، مهاجم ۳۵ ساله برزیلی است. دیدار رفت این ۲ تیم با پیروزی یک بر صفر سپیدرود به پایان رسید و فولادی‌ها در صدد انتقام هستند.  

فولاد برای این دیدار محرومی ندارد و اگر به برد برسد، در جدول صعود نخواهد کرد، اما اگر شکست بخورد و سایپا و ذوب آهن پیروز شوند، احتمال دارد دو پله سقوط کنند.

تیم داوری این مسابقه:

داور وسط: علیرضا فغانی

کمک ها: مهدی الوندی و محسن سلطانی

داور چهارم:موعود بنیادی فرد