جنگ نقل و انتقالاتی در استقلال

«شفر بازیکنان جدید را نمی‌خواست»، «شما سوال کنید این بازیکنان جدید را چه کسی آورده» این کدهایی است که لابه‌لای جدل‌های مدیران سابق و فعلی استقلال شنیده می‌شود. بازیکنان قبلی عوامل شکست و بدهی به حساب می‌آیند و بازیکنان جدید نقطه قوت درایت و انتخاب‌های معقول اما حالا همه می‌پرسند که چرا وینفرد شفر، پاتوسی یا ایسما را نمی‌خواست و روی دیگر بازیکنان اصرار داشت؟

آنچه در لابه‌لای کشمکش‌های انتقال بازیکنان خارجی استقلال می‌توان به آن توجه کرد یک اسم آشناست که باعث بسیاری از حاشیه‌های استقلال شده و خواهد شد. فردی به نام ر - ق. کسی که تیام را به استقلال معرفی کرد اما هنگام امضای قرارداد او به فرودگاه تهران نیامد. او که در ماجرای فرستادن تیام به کویت و گرفتن پیش‌پرداخت باعث دردسرهایی شد که مدیران وقت استقلال را مجبور کرد تا برای آزاد کردن مهاجم سنگالی هزینه اضافی را به تیم الکویت پرداخت کنند. دعواها از همان جا شروع شد که تیام به سمت شفر متمایل شد و از مدیربرنامه‌های شفر استفاده کرد تا در جریان مذاکرات دوباره خود با استقلال با هدایت و کمک شفر و دوستانش به خواسته‌ای جدید برسد که در نهایت راهی امارات شد و همان داستان‌هایی که همه می‌دانیم. دوستان شفر تیام را از دستان همان مدیر برنامه ایرانی در بلژیک درآوردند تا او به تلافی این اقدام تخریب استقلال را شروع کند، همانی که چند هفته قبل از این ماجرا، معاون استقلال را دکتر زحمتکش و کاردان معرفی می‌کرد ناگهان در صفحات اینستاگرامی خود مدعی صدای واقعی هواداران شد و علیه همان دکتر و شفر و پسرش ساشا دست به اصطلاح افشاگری‌هایی زد و آنها را زیاده‌خواه معرفی می‌کرد تا جایی که حتی از حمله به وزیر ورزش، تحریک طرفداران برای شورش علیه وزارت ورزش، قرار دادن شماره تماس‌های شخصی افراد در لایوهای اینستاگرام و اتفاقات بسیار دریغ نکرد، آن هم نه برای اینکه معترض شرایط استقلال باشد، تنها به این دلیل که تیام از دست او درآمده بود و مدیران آن وقت استقلال و شفر مسیر خود را برای دور زدن انتخاب کرده بودند. داستان مدیربرنامه مشترک تیام، جباروف، گرو، نویمایر و شفر برای همه روشن است. این وقاحت و بی‌احترامی علیه وزیر ورزش، مدیران استقلال، حتی تیم پرسپولیس و تراکتورسازی تا مدت‌ها ادامه داشت تا جایی که نقطه سر خط و برای آرامش دوباره استقلال آتش بس اعلام کرد. در مورد اینکه این فرد چه سابقه‌ای دارد و چه کارهایی در اروپا و قطر و برزیل انجام داده از لابه‌لای گزارش روزنامه‌های خارجی چندین مورد را خواهیم نوشت.

ولی موضوع امروز کدهای طرفین در مورد آوردن و نیاوردن بازیکنان خارجی است، جایی که شفر بعد از حمله‌های ناتمام این فرد علیه خودش و پسرش حاضر نبود استقلال از طریق این فرد یا واسطه‌اش دوباره در استقلال جان بگیرد و قد علم کند اما مدیران فعلی استقلال خواسته یا ناخواسته در همان مسیر تیام سازی قدم برداشتند و با همان فرد که علیه وزیر ورزش مطالب زیاد غیر واقعی را منتشر کرده بود همکاری خود را آغاز کردند، چند ماه قبل از اینکه انتقال‌های جدید انجام شود، همین فرد از خطیر به‌عنوان یک دکتر تحصیلکرده و کاردان و بین‌المللی تعریف می‌کرد و مدعی بود در تماس با فتحی یا ارسال ایمیل راهکارهای بین‌المللی را به آنها گوشزد خواهد کرد اما کلید تمام ماجراهای جدید به یک پست اینستاگرامی ختم می‌شود که نشان می‌دهد در زمان مذاکرات با ایسما گونسالوس همین فرد هم حضور داشته است.

این عکس دو ماه دیرتر و بر اساس هیجان‌زدگی این فرد منتشر شد اما کدها، محل عکس‌ها و لباس‌هایی که ایسما گونسالوس به تن دارد حاکی از این است که پشت ماجرای انتقال دو باریکن خارجی جدید استقلال حضور داشته است. یعنی اینکه مدیران استقلال با اینکه می‌دانستند این فرد عجیب که علیه فوتبال و وزیر ورزش تا کجا پیش رفته بود باز هم باب مذاکره با او را باز کردند. خطیر آن روزها مدعی بود که گونسالوس را از طریق یک ایجنت خارجی پیدا کرده و در ترکیه مذاکره کرده است اما در عکس دسته‌جمعی یک ایرانی دیگر هم دیده شد که بعدها خود را مدیر برنامه اصلی ایسما و پاتوسی معرفی کرد و جنجال‌های نژادپرستی را به راه انداخت اما همان ر - ق یک عکس دیگری منتشر کرد که نشان می‌داد در همان هتل و بیرون از قاب عکس نمایشی، کارگردان این انتقال بوده و تنها دلیل غیبت او حملات شدید قبلی و سابقه بدش بود. لباس‌های ایسما، فضای هتل و ... به وضوح نشان می‌دهد که دشمن اصلی وزارت ورزش در این انتقال منافعی داشته و علی‌رغم تمام اشکالات و اشتباهات و بی‌احترامی‌هایش باز هم جای خود را در این باشگاه باز کرده است.

ولی اینکه مدیران استقلال چطور حاضر شدند با کسانی مذاکره کنند که باعث هرج و مرج‌های مجازی و توهین‌های بی‌شمار و شبانه به فوتبال ایران شده‌اند، به همان جمله معاون سابق برمی‌گردد که می‌گوید «بروید سوال کنید چه کسانی این باریکنان جدید را آورده‌اند». اینجا موضوع کیفیت خوب یا بد خارجی‌های استقلال نیست بلکه جدل‌شان در مورد آدم‌هایی است که از نگاه هر دو طرف سابقه خوبی از خودشان بجا نگذاشته‌اند، نه شفر با اصرار برای خرید گرو و نویمایر که هزینه‌های اضافی بجا گذاشتند نه امروزی‌ها که به منتقدان بی‌ادب استقلال لبخند می‌زنند.