چرا سومین قهرمانی پرسپولیس به خطر افتاده است؟

پرسپولیس طی هفته های گذشته شرایط خوبی نداشته و روز گذشته هم در ورزشگاه آزادی نتوانست به نتیجه ای بهتر از تساوی یک بر یک دست پیدا کند. قهرمانی این تیم در لیگ به هفته آخر کشیده شده و در آسیا هم شاگردان برانکو حذف شده اند؛ البته این تساوی در روز تساوی سایر مدعیان سبب شد تا شاهد تغییری در جدول رده بندی نباشیم، اما چرا شاگردان برانکو این روزها از شرایط آرمانی گذشته فاصله گرفته اند.

با پوریا جراحی مربی بدنساز فوتبال کشور در این رابطه هم صحبت شدیم که توضیحات او را می توانید در این خصوص دنبال کنید. 

پرسپولیس بیش از هر تیم دیگری تحت فشار بوده

نکته اول و مهم تر از هر چیزی اینکه، پرسپولیس بیش از هر تیم دیگری تحت فشار فشردگی بازی ها در چند فصل اخیر بوده است. این تیم دو فصل پیش به نیمه نهایی آسیا رفت و فصل گذشته هم به فینال رفت. این فشار روی تیم های دیگر هم بوده ولی اگر آمار بازی های این تیم را ببینید، فشردگی برای پرسپولیسی ها بیشتر بوده.

تعدد مسافرت‌ها و بازی ها و محرومیت از پنجره نقل و انتقالاتی

یک مسئله دیگر هم که برای پرسپولیس بوده و فشار را مضاعف کرده، محرومیت این تیم از دو پنجره نقل و انتقالاتی بوده است. این باعث شد تا محدودیت بازیکن داشته باشد و این در شرایطی است که در زمان فشردگی تقویم، مهم ترین راه کار مربیان این است که بازیکنان جدید اضافه کنند تا فشار روی بازیکنان خاص تیم نباشد. تعدد مسافرت ها، بازی های بیشتر، فشردگی و محرومیت از پنجره نقل و انتقال در نهایت باعث شد به این تیم زیاد فشار بیاید و آمار مصدومیت ها را بالا برد. پرسپولیسی ها طی این مدت سه بازیکن رباط دادند و همین حالا هم بشار 2 ماه است که با آسیب دیدگی دست و پنجه نرم می کند. 

برنامه لیگ در نیم فصل دوم لیگ هجدهم فشرده تر شد

از نیم فصل لیگ فعلی به بعد به خاطر جام ملت های آسیا، برنامه فشرده سازمان لیگ به همه تیم ها فشار آورد ولی به استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب آهن بیشتر از سایر تیم ها فشار وارد شد. مثلا ذوب آهن در کمتر از چهار ماه باید 21 بازی می کرد و این عدد فشرده ای در فوتبال به خصوص برای تیم های ایرانی به شمار می رود و اساسا فوتبال ایران ظرفیت این فشردگی ندارد. 

تقویم AFC معضل است

به ویژه اینکه اساسا بر اساس تقویم AFC در یک سوم انتهایی فصل، بازی های لیگ قهرمانان را آغاز می کنند. این خودش معضل است. اینکه شما در هفته های ابتدایی فصل، 5 روز، 5 روز بازی کنید راحت تر است تا مسابقات آسیایی در نیم فصل دوم رقابت های لیگ ایران آغاز شود و فشردگی را در نیم فصل دوم و بخش انتهایی فصل احساس کنید. در مورد پرسپولیس این معضل از ذوب آهن و استقلال هم بیشتر بود، چون در جام حذفی هم بازی داشتند. پرسپولیس یعنی در کمتر از 4 ماه باید 24،25 بازی داشته باشد. البته حالا قرار است از یکی دو فصل دیگر تقویم بازی ها توسط AFC تغییر داده شود. ولی موضوع مهم این است که فشردگی توضیح داده شده، در اینجا بیشتر شد و ادامه پیدا کرد.

پرسپولیس بازیکن گرفت ولی همه آنها مفید نبودند

تنها نکته مثبت برای پرسپولیس این بود که در نیم فصل بازیکن گرفتند ولی تمام این بازیکنان نتوانستند به تیم کمک کنند. در دفاع های کناری شیری و نادری کمک کردند ودر بخش هافبک هم مهدی ترابی کمک کرد و کمی هم بودیمیر در بخش هجومی ولی بقیه کمکی نتوانستند بکنند. این اتفاق باعث شد تا فشردگی ادامه پیدا کند و این فشار روی یک سری بازیکن خاص و در یک سری از پست ها بیشتر شد. 

پست دفاع آخر و مهاجم بیشترین فشار را تحمل کردند

در پست دفاع آخر و مهاجم ها بیشترین فشار وارد شد. علی علیپور، شجاع و سیدجلال بدون جانشین بودند. این ها فشار اول فصل را تحمل کردند و همینطور فشار آخر فصل را. این مورد برای علیپور و سیدجلال سخت تر هم بود. تمام این مواردی که گفتیم باعث شد تا پرسپولیس دچار یک خستگی ذهنی و جسمی شود.

پرسپولیس دچار خستگی ذهنی و جسمی شده است

دلیل اصلی افت پرسپولیس خستگی ذهنی و جسمی آنها است. 6 بازی، 4 مساوی در لیگ و دو باخت در لیگ قهرمانان باعث شد تا در آسیا پرسپولیسی ها حذف شوند و در لیگ هم کار قهرمانی به روز آخر کشیده شده است. این ها حتی می تواند قهرمانی پرسپولیس را به مخاطره بیاندازد. اگر مدعیان از این مشکل پرسپولیس استفاده می کردند، الان در صدر بودند.

باید فاصله بازی ها بیشتر شود

پس این مشکل بزرگ پرسپولیس است که لیگ برایش فرسایشی شده. فشردگی در فصول مختلف ادامه پیدا کرده و به طور مداوم و به دلایل مختلف شرایط بغرنج تر شده است. تنها راه حل این است که فاصله بازی هایش بیشتر شود و فرصت بیشتری برای ریکاوری داشته باشد. لیگ هر چه زودتر برای پرسپولیس تمام شود، به نفعش است.

خستگی قطعا در بازی روز پنج شنبه اثرگذار است

پرسپولیس روز گذشته بازی کرد و پنج شنبه باید مثل تیم های دیگر بازی کند. این یک فشردگی دیگر است و صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد، این خستگی قطعا در بازی اثر گذار باشد. پرسپولیس باید خیلی به هوش باشد که قهرمانی را از دست ندهد. 

برانکو باید برنامه ریکاوری ویژه داشته باشد

بعد از آن پرسپولیس یک بازی با السد دارد که تشریفاتی است. بعد هم که با سپاهان است که خیلی حساس است. بین بازی با پارس جم و سپاهان یک زمان 13 روزه وجود دارد که خوب است. برای استفاده بهینه ازاین زمان، یک برنامه ریکاوری ویژه باید از طرف برانکو برای بازیکنانی در نظر گرفته شود که خیلی تحت فشار بوده اند تا بلکه برای بازی سپاهان آماده شوند و شرایط مطلوب تری داشته باشد. در غیر این صورت اگر این مسئله رفع نشود، پرسپولیس در آن بازی هم با چالش روبرو می شود.

فشردگی فوتبال ایران و اروپا یکی نیست

این ها چیزهایی بود که می شد در مورد افت عملکرد پرسپولیس توضیح داد که خستگی جسمی و ذهنی تیم است و دلیل این خستگی هم فشردگی بیش از حد است که فرسایشی شده. این فشردگی مقطعی نبوده است برخلاف فوتبال اروپا. این فشردگی در فوتبال اروپا و روز دنیا که شرایط متفاوتی با ما دارند، مداوم نیست؛ مثلا یک ماه فشرده می شود و بعد چند هفته بهتر می شود و حتی اگر قرار باشد ادامه دار باشد، تعداد بازیکنان زیاد دارند و در مجموع شرایط ریکاوری و امکانات بهتر و همینطور دانش بیشتری دارند. 

فوتبال ایران توانایی تحمل این فشردگی را ندارد

فوتبال ایران اساسا توانمندی این فشردگی را برای مدت طولانی ندارد؛ چه پرسپولیس چه تیم های دیگر. شاید در کوتاه مدت بتواند از پسش برآید ولی در بلند مدت اصلا این توانایی وجود ندارد. تازه این فشردگی که می گوییم بازی های 5 روز یکبار است ولی حتی در فوتبال اروپا فوتبال 3 روز یکبار و 2 روز یکبار هم می بینیم. 

در انتهای لیگ ریکاوری سخت تر و دیرتر می شود

ضمن اینکه در انتهای لیگ ریکاوری سخت تر و دیرتر می شود. مثلا اگر در هفته دهم تا بیستم بازیکنان در شرایط عادی طی 50 ساعت ریکاوری می شوند؛ در انتهای لیگ بازیکنان بعد از 80 ساعت ریکاوری می شوند و شما عملا فرصتی برای کار تاکتیکی و تمرین پیدا نمی کنید و تمام وقت مربیان می شود، مسائل ریکاوری بازیکنان که این ریکاوری فقط فیزیکی است و بحث ریکاوری ذهنی هم که به مسائل مختلفی بستگی دارد. در نهایت این ها باعث می شود، اگر شما تیمی دارید که به بهبود تاکتیکی نیاز دارد، فرصتی برای این موضوع ندارید. 

الان مشکل اصلی پرسپولیس بازی پنج شنبه است

این ها همه دلایلی است که پرسپولیس را به این شرایط رسانده است. راه حل هم همان است که فرصت بیشتری بین بازی ها و ریکاوری بهتر داشته باشند. اگر پرسپولیس از فرصت استراحت میان دیدار پارس جنوبی جم و سپاهان استفاده کند، می تواند شرایط خوبی در اصفهان داشته باشد. اگرنه که آنجا هم به مشکل می خورد. ضمن اینکه الان مشکل اصلی برای پرسپولیس بازی روز پنج شنبه است که علیرغم این افت عملکرد که ممکن است مقابل پارس جنوبی جم هم دیده شود، حداقل قهرمانی را در لیگ از دست ندهد.