چه کسی به تخلفات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ رسیدگی می‌کند؟

 صدای سوت پایان مسابقه دربی به صدا درآمد و در پی آن انتشار ابلاغیه ها و اطلاعیه های رنگارنگ کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آغاز شد. تا همین لحظه و ساعت تعداد این ابلاغیه ها به ۶ عدد رسیده، اطلاعیه هایی که مثلا وجه تمایز فصل جدید لیگ با سال های گذشته است و نشان می دهد تنها تحولی که در برگزاری لیگ جدید صورت گرفته برخوردهای غیرورزشی، بستن فضای اظهار نظر و در واقع مواجهه با هرگونه انتقاد نسبت به ارکان و بخش های مختلف فدراسیون فوتبال است.

اخبار ورزشی- از لحظه پایان دربی تا همین ساعت کمیته انضباطی در حال صدور ابلاغیه و اطلاعیه بوده تا نسبت به مصاحبه و اظهار نظر یا هرگونه کنش و واکنش عوامل مرتبط با باشگاهها جدی ترین برخورد ممکن را صورت دهد. در این بین حتی مسئولین ، مربیان ، بازیکنان و مدیران رسانه ای دو باشگاه هم مصون نمانده اند. تنها مصونیت تام در اختیار فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است. 

حالا این سوال پیش می آید که چه کسی به تخلفات و اشتباهات بزرگ و کوچک و به رفتارهای غیر استاندارد فدراسیون فوتبال یا سازمان لیگ رسیدگی می‌کند؟

حکایتِ همان پرسیدن سوال غیر مرتبط و محرومیت چهارساله خبرنگاران که ابتدای فصل از سوی رئیس فدراسیون فوتبال مطرح شده بود حالا به شکل دیگری در لیگ برتر اجرایی می شود. مصاحبه علیه کیفیت توپ مسابقات، تصمیمات داوری، نحوه بلیط فروشی یا هر موضوع و مسئله ای که خاطر فدراسیون و سازمان لیگ را آزرده می سازد با شدیدترین و جدی ترین برخورد مواجه می شود و در پس این تصمیمات قرار است ترسی عمیق ایجاد شود از برخورد انتقام جویانه فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی!

نمایندگان رسانه های گروهی به خوبی می دانند که برخی از رسانه ها اجازه پوشش خبری و تصویری بازی های لیگ برتر را پیدا نکردند و سازمان لیگ با این توجیه که از ما انتقاد شده است از صدور کارت برای برخی خودداری کرد و سهمیه برخی دیگر را کاهش داد.

حالا که انتقاد از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال موجب ضایع شدن حق مسلم رسانه ها به منظور پوشش مسابقات لیگ برتر می شود باید از این تخلف بزرگ چگونه و به کجا شکایت کرد؟

حالا که زمان رسیدگی به تخلفات است چرا کمیته انضباطی برای سعید فتاحی مسئول برگزاری مسابقات همیشه حاضر در تمامی صحنه های حساس بازی های جذاب ابلاغیه صادر نمی کند؟ مکان حضور مسئول برگزاری مسابقات لب خط اوت یا در مقابل مربیان دو تیم و یا بهتر بگوییم در زاویه مناسب با پخش دوربین تلویزیونی است؟

دوران کسب شهرت و دیده شدن در قاب های جذاب رسانه ای چه زمانی به سر می رسد؟ در کدام لیگ معتبر فوتبال جهان دیده اید که مسئول برگزاری مسابقات مقابل بازیکن های دو تیم از تونل ورزشگاه وارد رختکن شود و همراه با حرکت دوربین های تلویزیونی به شکلی جایگیری داشته باشد که در تمامی تصاویر ردی از خودش به یادگار بگذارد؟

اگر صحبت از اجرای قانون و استانداردسازی مسابقات است چرا کسی نمی گوید سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مرکز زمین چمن ورزشگاه آزادی پیش از مسابقه چه می کند؟ چرا ابلاغیه برای کسانی صادر نمی شود که آقای ویلموتس را برای حضور در مراسم قبل از بازی به زمین چمن دعوت کرده اند و در کنار چنین تخلف روشن و غیر قانونی عکس یادگاری می‌اندازند؟

کمیته انضباطی چرا واکنشی به توزیع ناعادلانه بلیط ها نشان نمی دهد که برخی افراد غیرمرتبط از بلیط های جایگاه و وی آی پی دربی بهره مند می شوند اما باشگاه پرسپولیس به عنوان یک طرف مسابقه یک عدد بلیط طبقه دوم ورزشگاه را هم دریافت نکرده است؟

کمیته انضباطی چرا در پی اتفاقات تلخ فینال فصل گذشته جام حذفی ابلاغیه و اطلاعیه صادر نکرد که اگر می کرد هم احتمالا مجددا در کمیته استیناف رای تبرئه متهمان صادر می شد تا همچنان مقصری برای آن وقایع تلخ شناسایی و معرفی نشود و البته همچنان همان وضعیت نامناسب در ورزشگاههای کشور و نحوه برگزاری لیگ ادامه داشته بلکه تلخ تر و بدتر از گذشته شود.

اجرای قانون، استانداردسازی ، برخورد با تخلف ، همه اینها که بهانه تاخیر لیگ جدید بود تا امروز هیچ دستاوردی برای فوتبال نداشته به جز همین بگیر و ببندها به جز تهدید رسانه ها و باشگاهها به خودداری از انتقاد و سکوت در برابر تمامی کاستی ها و مشکلات.

این تنها نقطه تمایز لیگ جدید نسبت به ادوار گذشته است ، تنها الگوی حرفه ای سازی فوتبال ایران همین است.