تورینو – یوونتوس؛ شهرآورد یک‌طرفه

تورینو که تاریخ بزرگی دارد و زمانی حتی برتر از همشهری‌اش بود به مصاف یوونتوس خواهد رفت که این فصل خیالش بابت صدرنشینی راحت نیست. شهرآورد تورین یا همان دربی دلاموله امشب از ساعت ۲۳:۱۵ در ورزشگاه «المپیکو گرانده تورینو» برگزار خواهد شد.

تورینو؛ همچنان در پی شکستن طلسم
اخبار ورزشیشاید یکی از دلایلی که هواداران تورینو هیچ‌گاه فاجعه سوپرگا را فراموش نکنند همین رقابت با یوونتوس باشد. گراناتا در اوج بود و پابه‌پای یوونتوس پیش می‌رفت. قبل از کشته شدن ستاره‌های تورینو در سال ۱۹۴۹ موفق به ثبت ۶ قهرمانی هم شده بودند، اما پس از آن فاجعه دیگر تورینو آن تیم سابق نشد. حتی حالا که ۷۰ سال از آن روز‌ها می‌گذرد توان رقابت با یووه را ندارند. یووه یک غول در فوتبال ایتالیا شده و آرزوی طرفداران تورینو فقط متوقف کردن این تیم است، قهرمانی پیشکش. این فصل هم والتر ماتزاری سرمربی سابق اینتر و ناپولی مثل فصل قبل هدایت‌شان می‌کند. نتایج‌شان در ابتدای فصل اصلاً خوب نبوده و ثبت تنها یک برد در ۸ بازی نشان می‌دهد ماتزاری کار دشواری نسبت به فصل پیش که تیمش هشتم شد، در پیش دارد. یک هفته در میان می‌بازند و هفته پیش هم ۴ گل از لاتزیو خوردند. امتیاز گرفتن از یووه در خانه برای‌شان سخت است، ولی با حمایت هواداران وفادارشان غیرممکن نیست.

یوونتوس؛ پارک تفریحی بیانکونری
میرالم پیانیچ اخیراً توصیف جالبی از بازی کردن در یوونتوس داشته و تیم را به «پارک تفریحی» تشبیه کرده است. به نظر می‌رسد یوونتوسی‌ها با مائوریتسیو ساری از فوتبال بازی کردن لذت می‌برند. مثل فصول قبل خبری از برد‌های پرگل و قاطع نبوده، اما روحیه برتری‌طلبی‌شان را حفظ کرده‌اند. بازی‌های بزرگ برابر اینتر و ناپولی را برده‌اند و تلاش کرده‌اند بالاتر از رقیب سمجی مثل اینتر قرار بگیرند. شاید همین رقابت جدی با اینتر هم دلیل دیگری برای لذتِ بیشتر بازیکنان یووه از بازی کردن باشد. تا جایی که بازی قبلی برابر جنوا تا واپسین ثانیه‌ها دست از تلاش برای پیروز شدن، نکشیدند. حالا تورینو را پیش‌رو دارند، همشهری‌شان که فاصله‌شان با آن زیاد شده است. با این حال نمی‌توانند ساده‌لوح باشند و فکر کنند حتماً ۳ امتیاز این بازی را خواهند گرفت. هفته‌های پایانی فصل قبل هم در خانه خودشان برابر تورینو متوقف شدند. با برتری در شهرآورد و ادامه صدرنشینی می‌تواند به تفریح‌شان در باشگاه یوونتوس ادامه دهند.

آخرین جدال
تورینو بعد از ۴ باخت در رقابت‌های مختلف برابر یوونتوس در دیدار برگشت فصل قبل همشهری را متوقف کرد. برای بیانکونری رونالدو در دقایق پایانی گلزنی کرد تا گل لوکیچ باعث نشود تورینو پس از مدت‌ها یووه را شکست دهد.

آمار بازی
۲۴۱) در تاریخ دلاموله، ۲۴۱ بازی برگزار شده است. ۱۰۴ دیدار را یوونتوس برده و تورینو در ۷۳ بازی پیروز شده است، در حالی که ۶۴ بازی با تساوی خاتمه یافته.
۱۴۸) در تاریخ سری A بین تورینو و یوونتوس ۱۴۸ بازی برگزار شده که بیانکونری ۷۰ برد داشته که دقیقاً ۲ برابر برد‌های گراناتا است.
۱۰) یووه در ۱۰ بازی آخر برابر تورینو در تمامی رقابت‌ها شکست نخورده است. آخرین برد تورینو به ماه می‌سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد.
۲۸) در ۲۸ شهرآورد آخرِ تورین، گراناتا همان یک برد را برابر یووه داشته که سال ۲۰۱۵ به دست آورد.
۱۸) با وجود در اختیار داشتن مهاجمان بزرگ، یوونتوس با ۱۸ گل زده تا هفته دهم از تیم‌های آتالانتا، اینتر، لاتزیو و ناپولی کمتر گل زده است.
صفر) تیم تحت هدایت مائوریتسیو ساری تنها تیم بدون شکست سری A تا پایان هفته دهم است.
یک) تورینو افت محسوسی داشته و در ۸ بازی آخرش فقط یک برد کسب کرده که آن‌هم برابر میلان بوده است.
مصدومان و محرومان
کوین بونیفازی هنوز مصدوم است و نیکولاس انکولو پس از دریافت کارت قرمز برابر لاتزیو شهرآورد را از دست داده و نمی‌تواند برای تورینو به میدان برود. جورجو کیلینی تا مدت‌ها دور از میادین خواهد بود و در کنار او ماتیا پرین نمی‌تواند روی نیمکت تیمش بنشیند. آدرین رابیو هم پس از اخراج در دیدار برابر جنوا از شهرآورد محروم شد.

ترکیب احتمالی دو تیم
تورینو: سیریگو، ایتسو، آنسالدی، جیدجی، دِسیلوستری، مِیته، باسلی، آینا، وردی، زازا و بلوتی
یوونتوس: شچسنی، کوادرادو، بونوچی، دی‌لیخت، ساندرو، خدیرا، متوئیدی، بنتانکور، برناردسکی، رونالدو و دیبالا