تراکتور باید تاکتیک‌محور باشد نه بازیکن‌محور

تراکتور در بازی با استقلال هم سه امتیاز از دست داد تا دومین بازی متوالی را با شکست پشت‌سر بگذارد و شانس حضور در صدر جدول را از دست دهد. کمتر کسی فکر می‌کرد تراکتور بعد از ۷ بازی گل نخوردن در آبادان به صنعت نفت ببازد و در تبریز ۴ گل از استقلال بخورد، اما فوتبال بازی غیرقابل پیش‌بینی است و به همین دلیل است که بیشترین جذابیت را در بین رشته‌های ورزشی دارد.
اخبار ورزشی-بازی با استقلال اگر چه سه امتیاز از تراکتور گرفت، اما درس‌های گرانبهایی به این تیم داد که اگر درک شود بی‌شک می‌تواند آینده بهتری برای این تیم پرطرفدار رقم بزند. جای گله‌ای هم نیست. به این خاطر که تجربه بی‌رحم‌ترین آموزگار دنیاست. ابتدا مزد می‌گیرد و بعد درس می‌دهد.
اگر تراکتور سه امتیاز در بازی با صنعت نفت و سه امتیاز در بازی با استقلال از دست داد بدین معنی است که تاکتیک مورد استفاده در این دو بازی تاکتیک مؤثر و مفیدی نبوده است حتی اگر در بازی‌های گذشته جواب داده باشد. قرار نیست تاکتیکی که تیم با آن شروع می‌کند و حتی در خیلی از بازی‌ها برنده از میدان خارج می‌شود در همه بازی‌ها جواب مثبت دهد.
یکی از شاخصه‌های بازی تراکتور بازیکن‌محور بودن است در حالی که تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید تاکتیک‌محور باشد. خلاقیت‌های بازیکنان کلیدی تراکتور خیال این تیم را از پیروزی در برابر حریفان راحت کرده بود، اما در این دو بازی مشخص شد که این تکیه‌گاه می‌تواند در برخی از بازی‌ها به چالش کشیده شود.
هر بازی می‌تواند روز میمبلا نباشد. یا روز فورچونه و احسان حاج‌صفی. در این صورت تیم باید بدون این مهره‌ها با دیگر بازیکنان فوتبال تیمی را به نمایش بگذارد. حتی اگر تیم تاکتیک‌محور باشد ممکن است در برخی از بازی‌ها حتی فوتبال گروهی ستاره‌ها جواب ندهد. در این صورت تیم باید روی دیگر بازیکنان برای رسیدن به گل حساب باز کنند.
میمبلا توپ را می‌گیرد و متر‌ها حمل توپ می‌کند و یا پاس می‌دهد یا خطا می‌گیرد. سؤال اینجاست اگر روزی میمبلا به خوبی مهار شد تراکتور باید چه کند؟ این سؤالی بود که تراکتور باید پیش از بازی از خود می‌پرسید و چاره‌اندیشی می‌کرد.