مشکلات مهمی که بارسلونا دارد
بارسلونا نیم‌فصل اول لیگ اسپانیا را با صدرنشینی به پایان برد، البته با امتیاز برابر با رئال‌مادرید و فقط به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم. ضمن اینکه روز‌های گذشته نیز نوشتیم که کسب ۴۰ امتیاز به معنی بدترین رکورد امتیازگیری بارسا در نیم‌فصل طی بیش از یک دهه اخیر به‌شمار می‌رود.
آن زمان هم بارسلونا با فرانک ریکارد هلندی عملکرد متزلزلی در نیم‌فصل اول داشت و در نهایت نیز نتوانست به قهرمانی برسد و دوران افت بارسلونا شروع شد. بارسلونا با نگه داشتن ارنستو والورده بعد از شکست فاجعه‌آمیز در آنفیلد در لیگ قهرمانان سال گذشته (باخت ۴ بر صفر در حالی که لیورپول صلاح و فیرمینو را در ترکیب نداشت) یک ریسک بزرگ را مرتکب شد. او سال قبل‌تر هم در لیگ قهرمانان چنین فاجعه‌ای را مقابل رم رقم زده بود و دو ناکامی متوالی با این شکل برای هواداران متعصب بارسلونا غیرقابل تحمل بود. با این وجود تیم مدیریتی بارسلونا باز هم تصمیم به حمایت از او گرفتند چراکه اعتقاد داشتند پیدا کردن مربی جدید برای تیم، فرآیندی پردردسر و پرجنجال خواهد بود که می‌تواند به تیم ضربه بزند.
بارسا در حالی به قهرمانی نیم‌فصل رسید که اشکالات زیادی در این تیم دیده می‌شد و در واقع آن‌ها بیشتر به نتایج خود تکیه کردند تا به سبک بازی خود. گل‌های مثلث مسی، سوارس، گریزمن و عملکرد فوق العاده مارک آندره ترشتگن درون دروازه در بسیاری از مقاطع نیم‌فصل او به داد بارسا و والورده رسید. نگاهی به مشکلات بارسا در نیم‌فصل اول، وضعیت این تیم را بهتر نشان می‌دهد.
شکنندگی در دفاع
اخبار ورزشیبارسا در ۱۹ بازی نیم‌فصل او ۴۹ گل زد، که آماری ایده‌آل به حساب می‌آید، اما در فاز دفاعی آن‌ها ۲۳ گل در همین ۱۹ بازی دریافت کرده‌اند که به معنی ثبت بدترین عملکرد دفاعی این تیم در نیم‌فصل اول از فصل ۰۴-۲۰۰۳ تاکنون به حساب می‌آید. تعداد گل‌های خورده آن‌ها تقریباً دو برابر تعداد گل‌های خورده رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید (هر دو ۱۲ گل) است و بدتر از تیم‌هایی مثل بیلبائو، سویا و حتی ختافه به‌شمار می‌آید و برابر با تعداد گل‌های خورده تیمی مثل وایادولید. بارسا در فصل اول حضور والورده در این تیم در کل فصل ۲۹ گل خورد.
 
امتیاز دادن خارج از خانه
بارسا در بازی‌های خارج از خانه خود در این فصل فقط به نیمی از امتیازات رسیده است و این در حالی است که این تیم هنوز در ورزشگاه‌های برنابئو، مستایا، پیسخوان یا سرامیکا (ورزشگاه ویارئال) بازی نکرده است. شکست در ورزشگاه‌های سن مامس، لوس کارمنس و سیوداد به‌علاوه تساوی در پمپلونا، انوئتا و کورنیا همگی نشان از آن دارد که بارسا خارج از خانه تیمی کاملاً شکننده است. البته برد آن‌ها در ورزشگاه واندا متروپولیتانو مقابل اتلیتکومادرید یکی از باارزش‌ترین پیروزی‌های آن‌ها در نیم‌فصل اول را رقم زد و به‌نوعی عامل اصلی صدرنشینی فعلی‌شان نیز همان بازی است. بارسا در حال حاضر بین بهترین تیم‌های مهمان در رتبه چهارم لالیگا بعد از سویا (۲۰)، رئال‌مادرید (۱۹) و رئال سوسیه‌داد (۱۷) قرار می‌گیرد. در نوکمپ، اما آن‌ها با هشت برد و یک تساوی مقابل مادرید کاملاً مقتدر نشان داده‌اند و نتایج بد بیرون از خانه را جبران کرده‌اند.
 
اسیر کام‌بک
سناریوی از دست دادن نتیجه بازی و اسیر کام‌بک‌های حریفان شدن همچنان برای بارسا تکرار می‌شود. در این نیم‌فصل هم سه مرتبه این اتفاق برای کاتالان‌ها رخ داد. آن‌ها بازی برده را با تساوی عوض می‌کنند و دو امتیاز از دست می‌دهند. در پمپلونا (اوساسونا)، آنوئتا (سوسیه‌داد) و کورنیا (اسپانیول) همین اتفاق افتاد و همگی نیز روی اشتباهات فردی رخ داد.