رفعتی تحلیلی کرد که بدن انیشتین در قبر لرزید!

در فصل گذشته لیگ برتر و در هفته بیست‌ونهم، وقتی محمدرضا اکبریان و کمکش گل درست استقلال را مردود اعلام کردند، جنجال زیادی به راه افتاد و حتی بحث شرط‌بندی در فوتبال ایران وسط آمد.

اخبار ورزشی- علی خطیر، معاون استقلال از جمله کسانی بود که شفاف در این باره حرف زد و این اظهاراتش باعث شد تا داود رفعتی، رئیس وقت دپارتمان کمیته داوران، علیه اش حرف بزند. حالا، اما اکبریان داور آن بازی می‌گوید استقلالی‌ها درست می‌گفتند و او اشتباه کرد. جالب این‌جاست که همان زمان رفعتی با انتشار یک ویدیو سعی داشت ثابت کند اکبریان اشتباه نکرده است. خطیر بعد از اعتراف اخیر این داور، توضیحاتی درباره ماجراهای جنجالی آن مسابقه می‌دهد.

باز هم بر سر گل سالم استقلال به صنعت نفت در فصل گذشته جنجال به راه افتاده. شما آن زمان حتی پای شرط‌بندی را وسط کشید. الان چه نظری دارید؟

من نظرم همان چیزهای قبلی است که گفتم. ما حرف‌مان را آن موقع زدیم ولی بعضی‌ها گفتند درست نیست. الان که خود داور هم این را تأیید کرده، به نظرم زمان آن است کمیته اخلاق وارد ماجرا شود.

آن‌موقع وارد نشدند؟‌

نمی‌دانم دلیل چه بود. آقای اکبریان گفته‌اند تمرکز من را به‌هم ریختند ولی دیگر واضح‌تر از این می‌شد؟ با همان اشتباه نتیجه لیگ عوض شد.

آن زمان پی‌گیری خاصی نشد؟

نمی‌دانم چرا پی‌گیری صورت نمی‌گیرد. دلیلش می‌تواند اولاً به خاطر این باشد که به هر حال یک‌سری چیزها مثل دانش و تکنولوژی در فدراسیون وجود ندارد و این‌که آدم متخصص ندارند که بتوانند تحلیل فنی درست در مورد این‌گونه اتفاقات انجام دهد. منظورم روی همان مسئله شرط‌بندی است. ما باید یک ساختار روشن و دقیق برای این مسائل داشته باشیم. الان کل دنیا روی مسئله شرط‌بندی حساس هستند. به سادگی از کنار آن نمی‌گذرند. شما اتفاقات بازی سنگال و آفریقای جنوبی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ را یادتان هست. داور یک پنالتی اشتباه و یک شروع بازی اشتباه داشت که هر دو این اشتباهات با اتفاقات سایت‌های شرط‌بندی هماهنگی کامل داشت که به خاطر این مسئله بررسی لازم توسط فیفا و دادگاه حکمیت ورزش صورت گرفت و داور را مادام‌العمر محروم کردند.

همان زمان بعد از بازی صحبتی با اکبریان، داور بازی نکرده بودید؟

من که آن‌جا نبودم، خود فرهاد مجیدی صحبت کرده بود. بعد از بازی هم من اعتراض کردم که آقای رفعتی، رئیس وقت دپارتمان داوری آن‌طور واکنش نشان دادند. بعد تحلیل‌هایی کردند که یادتان هست. می‌گفت بدن قایدی بیرون از خط بوده. پای مهدی هم بیرون بوده بنابراین توپ هم بیرون بوده! یک ویدیو هم نشان دادند و روی آن صحبت می‌کردند که به نظرم خنده‌دار بود. دلایلی آوردند که تن انیشتین هم در قبر لرزید! من ماندم چطور به این تحلیل رسیده بودند، مگر می‌شود؟ پا بیرون باشد، بدن بیرون باشد پس توپ هم حتماً بیرون بوده.

شما آن‌موقع حرف از شرط‌بندی زدید. واقعاً به چنین چیزی باور داشتید؟!

همین حالا مطابق آمارهای رسمی شرکت اسپرت‌رادار که تحت نظر فیفا و AFC وظیفه مانیتورینگ فعالیت‌های سایت‌های شرط‌بندی در دنیا و تأثیرات احتمالی آن‌ها بر نتایج فوتبال را برعهده دارد، اعلام کرده شرط‌بندی در فوتبال ایران و حتی لیگ‌های پایه اتفاق می‌افتد. روی یک بازی در لیگ برتر به‌طور متوسط مطابق آمار سال ٢٠١٨، حدود ۵میلیون دلار شرط‌بندی می‌شود. این عدد کمی نبوده و نیست. ما حرف‌مان را زدیم ولی کسی گوش نکرد. یادم هست کمیته اخلاق هم خیلی وارد این مسئله نشد. من واقعاً نمی‌دانم چرا چنین چیزهایی بررسی نمی‌شود. من فکر نمی‌کنم مسئولان نخواهند، بلکه علم و دانش این کار را باید داشته باشیم تا انجامش دهیم. این مسئله نیاز به بررسی‌ها و پی‌گیری‌های زیادی دارد. یک موضوع علمی است و تحقیقات زیادی می‌طلبد. ما ساختار لازم را برای پی‌گیری این مسائل نداریم. نیاز به تکنولوژی داریم. برای بررسی یک‌سری ابزار می‌خواهیم. ابزارش را هم نداریم. باید سایت‌های شرط‌بندی را مانیتور کنیم. فکر می‌کنید فیفا همین‌طور متوجه چنین مسائلی می‌شود؟ خیر، کلی تحقیق و بررسی و کار علمی می‌کنند. من حتی در زمانی که معاون فدراسیون بودم به فدراسیون گفتم می‌توانیم با ١٠هزار دلار ساختارسازی کنیم و تکنولوژی لازم را وارد کنیم ولی این کار را نکردند.

حرف خاصی مانده؟

دیگر خودتان متوجه شدید. با یک اشتباه لیگ پایین و بالا شد و تکلیف قهرمان عوض شد.