تست‌های اولیه تیم‌های لیگ برتری فوتبال معتبر نبود؟

رضا سعیدی سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی درباره منفی شدن تست کرونای اعضای برخی تیم‌ها که در ابتدا مدعی بودند به کرونا مبتلا شدند اظهار داشت: برخی از تیم‌ها تست‌های سرولوژی انجام دادند. در حالی که معتبرترین تست برای تشخیص کرونا، PCR است و این موضوع به تمام باشگاه‌ها ابلاغ شد. نکته دوم این بود که از تمام باشگاه‌ها و سازمان لیگ درخواست شد یک نسخه از نتیجه آزمایش‌ها که از آزمایشگاه‌ها به باشگاه‌ها ارسال می‌شود را برای فدراسیون پزشکی ورزشی بفرستند تا در کمیته علمی مورد ارزیابی قرار بگیرد.  

اخبار ورزشی- سعیدی در ادامه گفت: نتایجی که کمیته علمی اعلام می‌کند معتبر است. یکی از دلایل مثبت شدن تست‌های اولیه باشگاه‌ها این بود که اعضای آن‌ها تست‌هایی غیر از PCR داده بودند و مشخص نبود کدام منبع نتایج را اعلام کرد. خوشبختانه نتایج به دست فدراسیون پزشکی ورزشی رسید و در کارگروه مطرح، سپس به سازمان لیگ ابلاغ شد.  

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص آمار مبتلایان به ویروس کرونا  اظهار داشت: خوشبختانه نتایج واقعی که از طریق تست‌های PCR اعلام شد، نسبت به آمار اولیه بهتر است. نمی‌توانم آمار دقیقی بدهم، اما می‌توانم بگویم ۵ درصد تست PCR مثبت داشتیم که از نظر جامعه آماری برای ما معقول است.

 

او درباره گلایه نمکی، وزیر بهداشت از آغاز لیگ برتر گفت: تک تک دستورالعمل ها، پروتکل‌ها و بازگشایی‌ها با هماهنگی حریرچی، معاون وزیر بهداشت بود. حتی پروتکل نهایی ما با هماهنگی حریرچی تدوین شد. هر پروتکل و دستورالعملی که به تصویب ستاد مبارزه با کرونا نرسد، قابلیت اجرا ندارد. نمی‌دانم چرا وزیر بهداشت آن حرف‌ها را زده است. تمام تصمیمات ما با هماهنگی وزارت بهداشت است.

سعیدی درباره فایده حضور افسران پزشکی در اماکن ورزشی گفت: پروتکلی که تدوین کردیم، کاملا جامع و براساس استاندارد‌های جهانی بود که باید در باشگاه ها، به ویژه تیم‌های فوتبالی رعایت شود. حدود ۱۰۰ افسر کنترل بهداشت آموزش دیدند تا اجرایی شدن بند به بند دستورالعمل‌های بهداشتی را تحت نظارت قرار دهند. خوشبختانه تمام افسران به محل تمرین تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی اعزام شدند و نتایج هم به تدریج ارسال می‌شود. باشگاه‌ها همکاری خیلی خوبی دارند و طبق گزارش ناظران ما، دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی اجرا می‌شود.  

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال که شرایط برای از سر گیری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال چگونه است گفت: همه چیز نسبی است و انتظارات ما به صورت نسبی برآورده شده است. همکاران ما در باشگاه‌های ورزشی، به ویژه باشگاه‌های فوتبالی عملکرد خوبی دارند و تلاش می‌کنند پروتکل‌ها به بهترین شکل رعایت شود. اگر به همین صورت پیش برویم، امکان برگزاری لیگ وجود دارد، اما اگر اتفاق خاصی بیفتد، باز هم برگزاری لیگ به تعویق می‌افتد.  

او افزود: بحث فوتبال و ورزش تابع بحث کلان جامعه است. اگر آمار ابتلا در جامعه به سطح خطرناک برسد، ممکن است در برگزاری مسابقات تجدید نظر کنیم.   اگر همه مراعات کنند و دستورالعمل‌ها رعایت شود، شاهد از سر گیری لیگ خواهیم بود.