رقابت تیم‌های انتهای جدولی برای بقا + تصاویر

پس از ماه‌ها انتظار رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، با برگزاری دیداری معوقه بین تیم‌های فولاد خوزستان و استقلال تهران آغاز شد و بازی‌های هفته بیست و دوم نیز روز‌های هشتم و نهم تیر برگزار می‌شود.

اخبار وزشی- تا پایان هفته بیست و یکم، اختلاف ۱۰ امتیازی پرسپولیسِ صدرنشین با رقبا، تا حدودی تکلیف قهرمان این دوره از بازی‌ها را روشن کرده و تیم‌های مدعی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا مشخص هستند، اما جنگ دیگری در جدول رده بندی بازی‌ها، آن‌هم در انتهای جدول همچنان ادامه دارد و این جنگ ممکن است تا روز آخر نیز ادامه داشته باشد.

ماشین‌سازی تبریز تیم رده نهمی جدول لیگ با تیم پیکان رده شانزدهمی تنها ۹ امتیاز فاصله دارد و در ۹ بازی باقی‌مانده، اتفاقات زیادی در انتهای جدول رخ خواهد داد.

فانوس به دست‌های لیگ نوزدهم/ رقابت تیم‌های انتهای جدولی برای بقا

خودروسازان تهرانی

هر ۲ تیم پیکان و سایپای تهران، در لیگ نوزدهم اوضاع خوبی ندارند و شاگردان ویسی در پیکان، با قرار گرفتن در جایگاه شانزدهم، کاندیدای اصلی سقوط به لیگ آزاداگان محسوب می‌شوند. این ۲ تیم تهرانی در ادامه رقابت‌های لیگ، بازی‌های حساس و دشواری در پیش دارند. پیکان از هفته بیست و دوم به بعد، مقابل پرسپولیس، استقلال، تراکتور، سپاهان، ذو‌ب‌آهن، صنعت نفت، گل‌گهر، سایپا و پارس‌جنوبی بازی خواهد داشت.

نارنجی‌پوشان نیز علاوه بر بازی مقابل سرخابی‌های پایتخت، با سپاهان، شهرخودرو، فولاد، نفت مسجد سلیمان و ماشین‌سازی هم دیدار می‌کنند. بازی رو در روی پیکان و سایپا یکی از حساس‌ترین دیدار‌های اخیر خودروسازان خواهد بود و این بار، هدف اصلی ۲ تیم بقا در لیگ است.

فانوس به دست‌های لیگ نوزدهم/ رقابت تیم‌های انتهای جدولی برای بقا

گل‌گهر سیرجان

یکی دیگر از تیم‌های فانوس به دست لیگ نوزدهم، گل‌گهر سیرجان است. تیمی که تحت هدایت مجید جلالی پس از ۱۵ بازی متوالی از رده پانزدهم جدول جدا شد و در حال حاضر با قرار گرفتن در جایگاه سیزدهم از منطقه سقوط فاصله دارد. اوضاع مالی این تیم نسبت به رقبای دیگر تا حدودی بهتر است و بسیاری از مشکلات دیگر تیم‌های انتهای جدولی در سیرجان وجود ندارد.

فانوس به دست‌های لیگ نوزدهم/ رقابت تیم‌های انتهای جدولی برای بقا

گل‌گهری‌ها در ۹ بازی باقی مانده، مقابل پرسپولیس، سپاهان، شهرخودرو، فولاد، ماشین‌سازی، ذوب‌آهن و نفت مسجد سلیمان قرار می‌گیرند و دیدار‌های حساسی نیز با پیکان و شاهین‌شهرداری در انتظارشان خواهد بود.

پارس‌جنوبی

یکی دیگر از تیم‌های انتهای جدولی، پارس‌جنوبی است که البته مشکلات مالی در این تیم بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید. تیمی که هفته بیست و یکم، با بردن تراکتور در جم، به ۹ بازی بدون برد این تیم پایان داد و حالا در ادامه بازی‌ها، کار سختی برای بقا در لیگ دارد. بازی رو در روی پارسی‌ها مقابل پیکان و شاهین‌شهرداری، در کنار بازی مقابل استقلال، سپاهان، شهرخودرو، صنعت نفت، فولاد، ماشین‌سازی و نفت مسجد سلیمان، همگی دوئل‌های سختی برای شاگردان هومن افاضلی محسوب می‌شوند.

فانوس به دست‌های لیگ نوزدهم/ رقابت تیم‌های انتهای جدولی برای بقا

شاهین شهرداری

شاهینی که از روز اول لیگ، به قعر جدول تکیه زده بود، با آمدن "میشو" اوضاعش تغییر کرد و در ۴ بازی آخر، با کسب ۱۰ امتیاز، هواداران خود را برای بقا در لیگ نوزدهم امیدوار کرد.

هرچند که همچنان "میشو" موفق به برگشت به ایران نشده، اما تمرینات این تیم پیگیری می‌شود و بوشهری‌ها خود را آماده بازی‌های حساس پیش رو می‌کنند. شاهین علاوه بر بازی مقابل استقلال و پرسپولیس، باید با نفت مسجد سلیمان، ذوب‌آهن اصفهان، تراکتور و صنعت نفت بازی کند. بازی‌ مقابل گل‌گهر، سایپا و پارس‌جنوبی نیز پیش روی تیم رده پانزدهمی لیگ است.

فانوس به دست‌های لیگ نوزدهم/ رقابت تیم‌های انتهای جدولی برای بقا

۶ دوئل حساس تا پایان لیگ نوزدهم

طبق برنامه، ۵ تیم انتهای جدولی که از لحاظ آماری، اصلی‌ترین گزینه‌های سقوط به لیگ آزادگان هستند، ۶ بازی رو در رو خواهند داشت. این ۶ بازی، به طور حتم تاثیر بسزایی در تعیین ۲ تیم سقوط کننده به دسته پایین‌تر خواهد داشت.

  • شاهین شهرداری – گل‌گهر
  • شاهین شهرداری - سایپا
  • پارس‌جنوبی – شاهین شهرداری
  • گل‌گهر – پیکان
  • پارس‌جنوبی – پیکان 
  • سایپا – پیکان

این ۶ دیدار حساس و فینال‌گونه برای فانوس به دستان لیگ نوزدهم در ادامه راه  از اهمیت بالایی برخوردار است.

نیمکت‌های لرزان در قعر جدول

نکته حائز اهمیت در تیم‌های انتهای جدولی، تغییرات گسترده در راس کادر فنی آن‌ها است. تنها سایپای تهران بود که از ابتدای لیگ نوزدهم با ابراهیم صادقی همکاری داشته و ۴ تیم دیگر، از مربیان جدید نسبت به هفته اول استفاده می‌کنند. در پارس‌جنوبی، هومن افاضلی به جای فراز کمالوند، در پیکان، عبدالله ویسی به جای حسین فرکی، در شاهین‌شهرداری، "میشو" به جای ویسی و در گل‌گهر مجید جلالی به جای "وینکو بگوویچ" روی کار آمدند.

فانوس به دست‌های لیگ نوزدهم/ رقابت تیم‌های انتهای جدولی برای بقا

به هر حال پس از روز‌های کرونایی، قطار لیگ نوزدهم دوباره روی ریل خود حرکت می‌کند و ۹ هفته حساس و نفس گیر در انتظار فوتبالدوستان خواهد بود و باید دید، ۲ تیم سقوط کننده به لیگ آزاداگان، کدام تیم‌ها خواهند بود.

هرچند که ۵ تیم اشاره شده، تنها روی کاغذ احتمال بیشتری برای سقوط به دسته پایین‌تر دارند، اما فوتبال هیچ گاه قابل پیش‌بینی نبوده و بعید نیست ذوب‌آهن و ماشین‌سازی و نفت مسجد سلیمان هم راهی لیگ آزادگان شوند.