جدال تعیین‌کننده سیدجلال – دیاباته

جدال مردانی که اگرچه در نگاه اول تقابل آن‌ها کاملاً فیزیکی محسوب می‌شود ولی باید اذعان داشت تفکرات تعریف‌شده برای این تقابل نقش بسیار مهمی را در موفقیت یا ناکامی هر کدام از سرخابی‌ها در نبرد‌های مستقیم و در نهایت کل مسابقه ایفا می‌کند. بدون شک امشب شاهد رویارویی‌های جذابی خواهیم بود که بد نیست مهمترین آن‌ها را در آستانه آغاز دیدار به اتفاق مرور کنیم.

ترابی – غلامی
یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی
قاعدتاً فرهاد مجیدی باید فکری به‌حال مؤثرترین بازیکن پرسپولیس کند، چون اگر مهدی ترابی راه بیفتد، نیمه تهاجمی قرمز‌ها قدرت مضاعفی به‌خود می‌گیرد و در طول فصل هم رقبای بسیاری تاوان همین مسئله را به تلخ‌ترین شکل ممکن پس دادند. ترابی قطعاً در زمین استقلال نبرد دشواری با مدافعان این تیم خواهد داشت و احتمالاً صحنه‌های تقابل او با عارف غلامی جذاب از آب در‌می‌آید. مجیدی و غلامی به‌خوبی می‌دانند یک لحظه غفلت از ترابی می‌تواند برای‌شان یک عمر پشیمانی به‌همراه آورد، بنابراین هرگز از او غافل نمی‌شوند. البته قطعاً مرد تکنیکی پرسپولیس هم به همین راحتی تسلیم نخواهد شد.

بشار – کریمی
خط و نشان مردان طراح
بشار رسن برای خط میانی و حمله پرسپولیس حکم یک جواهر ارزشمند را دارد که در طول فصل بار‌ها به این ترتیب بودن خود را به منصه ظهور رساند و دقیقاً به همین خاطر این روز‌ها شایعاتی مبنی بر قیمت کردن او توسط تیم‌های خارجی بر سر زبان‌ها افتاده است. حکایتی که از قضا تا حد بسیار زیادی در مورد علی کریمی و استقلال هم صدق می‌کند. این هافبک نیز در طول فصل واقعاً نقش مؤثری در برخی از پیروزی‌های بزرگ آبی‌پوشان داشته، به همین خاطر جدال امشب بشار و کریمی زیبایی‌های خاص خود را دارد. شاید آن‌ها در طول مسابقه نبرد چندانی به‌صورت مستقیم با همدیگر نداشته باشند، اما موقعیت‌هایی که مهیا می‌کنند، در پایان بازی نشان می‌دهد که دست کدام‌یک به‌عنوان برنده بالا خواهد رفت.

کنعانی‌زادگان – قایدی
ماجرا‌های زمستان
مهدی قایدی دوباره اوج گرفته و احتمال اینکه امشب در کنار شیخ دیاباته خط حمله استقلال را تشکیل بدهد زیاد است. دو نفری که به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر یکی از بهترین زوج‌های خط حمله در غرب آسیا محسوب می‌شوند و اگر یحیی گل‌محمدی از آن غفلت کند، تاوان بسیار سنگینی خواهد پرداخت. احتمالاً در جریان بازی، رویارویی‌های قایدی و محمدحسین کنعانی‌زادگان صحنه‌های جذابی ایجاد می‌کند و البته درگیری احتمالی این دو نفر می‌تواند فضا برای به حاشیه رفتن مسابقه را نیز فراهم آورد. قایدی و کنعانی‌زادگان زمستان سال گذشته در جریان دربی بهمن نیز ماجرا‌هایی با همدیگر داشتند و مدافع پرسپولیس در ابتدای کار، مهاجم ریزجثه استقلال را چپ‌چپ نگاه می‌کرد ولی انصافاً در جریان بازی قایدی موفق‌تر از مدافع مستقیم خود ظاهر شد.

خلیل‌زاده – غفوری
جنگ چپ و راست
اگر خبر‌های رسیده از داخل مجموعه پرسپولیس پیرامون اندیشه‌های تاکتیکی گل‌محمدی کاملاً درست باشد و سرمربی این تیم تا ظهر امروز تفکرات خود را تغییر ندهد، احتمال اینکه شجاع خلیل زاده به‌عنوان مدافع چپ سرخپوشان وارد زمین شود، کم نیست. بازیکنی که رفتار‌های عجیبی دارد ولی انصافاً این فصل خیلی کمک‌حال پرسپولیس شد. بازی کردن شجاع در جناح چپ یعنی رویارویی او با وریا غفوری. دو بازیکنی که اتفاقاً گاهی اوقات در لحظات حساس از کوره در می‌روند و اگر در این دربی نیز چنین اتفاقی بیفتد، اصلاً بعید نیست در تیررس غضب داور وسط قرار بگیرند. البته غفوری هم طی چند مسابقه اخیر واقعاً کمک‌حال استقلال بود و تجربه‌اش می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

حسینی – دیاباته
زیبا و غیرقابل پیش‌بینی
بدون هیچ شک و تردیدی، مهمترین نبرد مستقیم در بازی امشب، تقابل سیدجلال حسینی با شیخ دیاباته خواهد بود. جدال یکی از بهترین مدافعان تاریخ پرسپولیس با یکی از برترین بازیکنان خارجی تمام ادوار استقلال. اتفاقی که تاکنون در تاریخ دربی‌ها رخ نداده، چون دیاباته هر دو رویارویی با پرسپولیس در چارچوب لیگ برتر را به دلیل مصدومیت از دست داد و حالا انگیزه بسیار زیادی دارد تا عنوان آقای گلی خود را با گل زدن به پرسپولیس معتبرتر کند. از طرف دیگر، کاپیتان قرمز‌ها نیز به هیچ‌عنوان نمی‌خواهد در سالیان پایانی دوران بازیگری، یک شکست تلخ مقابل استقلال و دیاباته در کارنامه‌اش ثبت شود. بدون شک جدال این دو نفر می‌تواند زیبا و البته غیرقابل پیش‌بینی باشد.

گل‌محمدی – مجیدی
شطرنج‌بازان بیرون زمین
... و سرانجام باید تقابل یحیی گل‌محمدی با فرهاد مجیدی را نیز مدنظر قرار داد. جدال دو مربی که از آن‌ها به‌عنوان سرمایه‌های آتی فوتبال ایران یاد می‌شود. یحیی و فرهاد به خوبی می‌دانند در چنین مسابقاتی، تیمی برنده می‌شود که سرمربی‌اش بتواند قاعده شطرنج در کنار زمین را بهتر پیاده کند و در لحظات حساس، کنترل تاکتیکی از دستش خارج نشود. آن‌ها یک‌بار در قالب فضای دربی به مصاف هم رفته‌اند که برنده نداشت ولی امشب حتماً باید دست یک نفر از این دو مربی به نشانه پیروزی بالا برود.